Avatar billede bandit1 Nybegynder
25. januar 2001 - 20:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

En varm harddisk, kan den gøre et styre system ustabilt

Hejsa !!!!

Et spørgsmål, kan en varm harddsik gøre et styresytem ustabilt.

Det problem jeg har er at mit windows bliver ustabilt efter et par timer, og jeg har 2 harddiske sidene i et miditowerkabinet, den ene er en western digital hd og en Quantum fireball hd.

Resten af \"dyret\" er en AMD K6-2 500 og et gigabyte mobo.

Avatar billede dr_scoop Nybegynder
25. januar 2001 - 20:08 #1
Det har jeg aldrig hørt om....så jeg tror ike at det er tilfældet.

/Dr_Scoop
Avatar billede dr_scoop Nybegynder
25. januar 2001 - 20:11 #2
Det skyldes somregel at man har læst en masse programmer og drivere ind hukommelsen....som så konflikter.

En måde at tjekke det på er at genstarte computeren.....opstår fejlene stadigvæk, så er det en mulighed (Hvis ikke - så er det ikke p.g.a. varm harddisk, denne vil jo ikke nå at blive kold ved genstart).

/Dr_Scoop
Avatar billede warpsnet Nybegynder
25. januar 2001 - 20:17 #3
Sæt dog en ekstra køler i eller check om det nuværende er sæt ordentlig i.
Avatar billede steffen Nybegynder
25. januar 2001 - 20:19 #4
Det er mere sandsynligt at det er din AMD der spræller i varmen.

Men hvad siger temperaturerne - HD\'en må gerne blive mere end håndlun under drift, uden problemer.
Avatar billede spectual Nybegynder
25. januar 2001 - 20:20 #5
Min harddisk bliver også meget varm - jeg tror ikke det gør noget - det er sikkert normalt.
Avatar billede vandhunden Nybegynder
25. januar 2001 - 20:21 #6
Jeg har selv oplevet at en af mine HD\'ere blev varm og gjorde systemet ustabilt. Jeg undervurderede faren og en dag brændte den sammen. Men så skal den altså også være ret varm for at gøre det.

Du skal næsten lige vove at stikke en finger ind på dem og mærke hvor meget temperaturen stiger fra du tænder den til der er gået et par timer. Det får man ikke stød af.
Avatar billede perp Nybegynder
25. januar 2001 - 22:26 #7
Det er nok mere sandsynligt at det er din processor der bliver for varm men dette kan også godt have noget med din HD at gøre da en harddisk generere MEGET varme og hvis du ikke har noget udluftning i kabinettet så gør det at din cpu blæser ikke kan køle processoren længere ned end den omgivende temperatur. et forslag kan være at pille siderne af kabinettet derved bliver der ikke så varm derinde og processoren ligeså.
hjælper dette så er det bare at købe noget udluftning til kabinettet, eller bibeholde kabinettet sådanne.
(har du overclockede din processor så prøv at sætte Vcoren op med 0.1V hvis det hellere ikke virker så lidt mere dog max 0.3V mere alt i alt)
Avatar billede warpsnet Nybegynder
25. januar 2001 - 22:30 #8
YES!
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
25. januar 2001 - 23:09 #9
på hvilken måde USTABILT
Avatar billede perp Nybegynder
25. januar 2001 - 23:18 #10
oftest vil windows komme med fejlmeddelser eller oxo stopper den indlæsningen af Win
Avatar billede bandit1 Nybegynder
25. januar 2001 - 23:35 #11
Når jeg siger ustabilt, så hvis jeg bruger hjælp og suport, i win me når maskinen er kold køre det fint, men når den har kørt i ca en 45 min, så går det galt fordi, og browseren bryder sammen, og kommer med de sædvanlige fejl meldninger.
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
26. januar 2001 - 13:45 #12
HVIS DET ER din harddisk der er noget galt med så gå ind på denne side.
http://www.westerndigital.com/service/diagnostics.html

Her kan du finde et diagnosting program som kan undersøge om der er noget galt med din WD harddisk. Programmet virker på din WD disk...
WD havde på et tidspunkt en serie HD hvor der var noget galt jeg kan ikke lige huske hvad de skulle gøre, men jeg mener at jeg kan huske at det var noget med at de skulle blive varme. PRØV....

Avatar billede -shaggy- Nybegynder
26. januar 2001 - 13:55 #13
Som så mange andre har set er det mere sikket at det er din AMD. Gå ind i festures/powermanagement eller lign menu i bios og se temperaturen i kabinet + cpu. Køb kabinetkøler eller cpu køler til ca. 150 kr stk hvis nødvendigt.
Avatar billede perp Nybegynder
26. januar 2001 - 19:00 #14
Hvis den kommer med fejl meddelser i browseren når du prøver at starten den op (browseren) så kan det meget vel være cpu\'en der er for varm. Prøv at tage kabinettet af.
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
27. januar 2001 - 06:45 #15
Som shaggy så rigtigt skriver er det sikkert din AMD processor som skaber problemet, men man skal afprøve alle muligheder inden man går ud og bruger penge også selvom det kun er 150 kr.
Avatar billede toast Nybegynder
27. januar 2001 - 21:45 #16
AMD-K6-2 har det ret dårligt under varme, så jeg er enig med at det er processoren der er problemer, ikke harddisken. Desuden, hvad skulle gøre harddisken varm nok til at den får det dårligt?
svar: defekt, også kan du jo bare få den byttet.