Avatar billede arnepedersen Forsker
17. januar 2004 - 00:02 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Canon ixus 400

Jeg har lige købt et Canon ixus400, og er egentlig godt tilfreds med kameraet. Dog er der en enkelt ting som undrer mig. Kameraet er stillet til fabriksindstillet, men jeg syntes mine blitzbilleder bliver meget røde i farven. Har I oplevet det samme - og hvis - hvad har i gjort for at ændre det så billedet bliver mere naturligt.

En anden ting er, at når jeg ser ud gennem den lille søger, så er det noget utydeligt. Det bliver først skarpt når jeg tager mine læsebriller på. Mit "gamle" digitalkamera Nikon colpix 775 var der ikke noget problem med.
Avatar billede bleze Nybegynder
17. januar 2004 - 12:54 #1
Det du ser gennem søgeren kan man normalt indstille. Jeg ved ikke om du kan det med det Canon men det skulle være underligt hvis du ikke kunne...

Blitz billeder - lad være med at gå for tæt på, brug zoom istedet. Det hjælper en del.  Du kan også prøve kameraets rød-øje funktion.

De billeder jeg har set taget af dette kamera har ikke været røde med blitz, så måske der er noget galt med det? Svært at sige når man ikke har set et billede...
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. januar 2004 - 00:20 #2
Det kan ikke ændres i ixus 400.
Jeg benytter netop zoom funktionen.
Det kan godt være noget med rød-øje funktionen, der er et rødt lys som måske påvirker billedet. Det vil jeg undersøge nærmere.
Avatar billede bleze Nybegynder
18. januar 2004 - 00:36 #3
Manuel skruedims hvor man kan indstille søgeren... Det har den ikke?
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. januar 2004 - 00:42 #4
Nej desværre.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
19. januar 2004 - 10:06 #5
Hvis du synes, at der er rødt farvestik på dine flash-billeder, så prøv en anden hvidbalance. Der er fx en hvidbalance til flash. Hvis du i forvejen bruger den og er utilfreds med den, så prøv auto. Husk også, at de fleste billedbehandlingsprogrammer har gode værktøjer til at ændre netop hvidbalance, efter at billedet er taget.
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. januar 2004 - 21:32 #6
Jeg har hidtil benyttet mig af auto, og der kan jeg - så vidt jeg kan se - ikke ændre på hvidbalancen.Jo, jeg ved godt man kan gøre meget i billedbehandlingsprogrammer, men det var jo ikke meningen.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
19. januar 2004 - 21:38 #7
Du bør eksperimentere med anden hvidbalance en auto. Der er fx hvidbalance, der hedder dagslys, overskyet, flash etc på dit kamera. Hvis du bruger LCD-skærmen i stedet for den optiske søger, så kan du faktisk se, hvad der sker direkte - uden at tage billeder. Billedet på skærmen ændrer sig ganske meget, når du vælger en anden hvidbalance.
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. januar 2004 - 22:02 #8
Ok. det ser ikke ud til jeg kan ændre noget i auto indstillingen. Jeg viste godt man kan en masse i manuel indstilling, men der var jeg ikke kommet til endnu. I øvrigt burde kameraet optage uden væsentlige problemer i autofunktionen.