Avatar billede tuba Nybegynder
08. januar 2004 - 15:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

sammenspillet medllem database og xml

Jeg er ny indenfor xml.

jeg har taget forskellige tutorials indenfor xml men der er stadig et stort spørgsmål jeg ikke har fået svar på. Hvordan forholder xml sig i forhold til en database? man bruger vel stadig en database til at gemme sine data i - dvs når man så skal bruge sine data, så henter man dem frem fra db'en og lægger dem over i et xml-dokument - eller hvordan gør man ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2004 - 16:01 #1
Du kan gemme en stor klump XML i et TEXT/MEMO felt i databasen.

Eller du kan lade dit persisterings layer splitte XML ud i
tabeller og felter ved gem og joine sammen igen ved hent.

Nogle databaser og nogle programmerings frameworks har indbygger
support for dette.

Men I sidste ende er det dig som bestemmer, hvordan du vil gøre det.
Avatar billede janegil Nybegynder
09. januar 2004 - 09:28 #2
XML er ikke en generell erstatning for relasjonsdatabasen. Du kan bruke XML som en DB-lite, så samme måte som du kan bruke Excel, kommaseparerte filer eller et worddokument, men godt blir det aldri.

Så ja, du har rett: Lagre data i DB, og generere XML etter behov. Det finnes også leverandørspesifikke XML-formater for import til Access 2000+, MS SQLserver etc, men dette er formater som støtter semantikken i databasen, ikke brukerens forståelse for dataene, så de vil vanligvis kreve transformasjon mellom XML-formatene. En XML-fil på databaseformat, er ikke mye mer leselig enn en kommaseparert dump.

Tror Oracle har noe lureri som mapper mellom XML-filer og databaser, så du ved å save en XML-fil, samtidig oppdaterer databasen. Lder spennende, jen jeg har ikke testet det.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2004 - 22:17 #3
Lukke tid ?

(og svar i tilfælde af at min kommentar kunne bruges)
Avatar billede tuba Nybegynder
24. januar 2004 - 11:59 #4
lukket og slukket