Avatar billede codemode Nybegynder
06. januar 2004 - 23:47 Der er 6 kommentarer

PalmOS eller PocketOS?

Okay jeg er temmlig ny til det her PDA stuff, men jeg har brug for en til at nedskrive aftaler og den skal kunne fungere som notesbog også!

Der skal være farvedisplay...!

Da jeg ikke er helt lost kan jeg sagtens selv finde ud af at købe en og vælge og sådan - men det jeg gerne vil vide er: "Hvad er forskellen på Palm OS og pocket PC? Og hvilken en er bedst?"

Uddybende forklaringeringer og argumenter tak!
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
07. januar 2004 - 00:35 #1
to forskellige styresystemer til to forskellige "slags" pda'er... dem palm laver bruger Palm OS ( et par andre bruger det også) mens Pocket pc er udviklet af microsoft og er en slags lille fætter til windows (primært udseendemæssigt mht. GUI'en)...

Personlig har jeg en Ipaq 3970 som kører Pocket PC og det er jeg ganske tilfreds med... jeg bryder mig ikke om måden Palm OS bygger displayet op på hvor en del af det er trykfølsomme genvejstaster (altså ikke en del af farvedisplayet).

Pocket PC kører også i en højere opløsning og kræver derfor en større skærm og det er jo også lækkert nok at have..

De lækreste PDA'er kører Pocket PC vil jeg vove at påstå ... HP Ipaq, FS Loox, Dells Axim, Toshibas pda'er og også Asus's pda'er kører pocket pc...

For mig at se er Pocket PC et must... det andet er ikke nær så lækkert at anvende :P

/Christian
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2004 - 09:06 #2
Der er ret stor forskel på de to OS'er. Hvad der er bedst, er umuligt at afgøre. Det kommer helt an på hvad formålet med PDA'en er. Men for at ridse lidt fordele og ulemper op:

PocketPC
+ Multimedia (film, mp3, spil)
+ Kendt brugerflade (minder om alm. Windows)
+ Kendte applikationer (Word, Excel, Access osv)
- Batterilevetid (Alt multimediagejlet sluger strøm)
- Hastighed (den er da god... men ikke i forhold til en PalmOS)

PalmOS
+ Batterilevetid
+ Hastighed
+ Specifikke Palmapplikationer (kalender, todo's mv. fungerer særdeles lækkert)
- Tilvænning

Jeg har haft PDA'er med begge OS'er. Hvad jeg synes er bedst, ved jeg simpelt hen ikke. Jeg kunne godt lidt PalmOS maskinerne. "Grafitti" - altså måden man skriver bogstaver på - synes jeg er bedre end PocketPC's. Hastigheden og stabiliteten synes jeg ligeledes er bedre. Og ikke mindst, nød jeg godt af den lange batterilevetid. Min nuværende Ipaq er jeg nu også glad for. Men jeg udnytter slet ikke alle multimediamulighederne. Dermed er den nok for dyr. :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2004 - 09:07 #3
(i dag ville jeg nok vælge en PalmOS baseret PDA... nok en Palm Tungsten)
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. januar 2004 - 13:51 #4
Nu skriver du selv at du vil have farvedisplay. Hvis dette er for at det ser smart og behageligt ud, vil jeg klart anbefale Pocket PC. Desuden er det min egen erfaring at pocket pc er utrolig nemt at anvende, hvis man kander windows. Jeg venter selv på posten der har min Ipaq 4150 med. SÅ kan jeg helt sikkert tale for Pocket PC. Det Palm OS jeg ahr set, har da opfyldt hvad det skulle, men hvis man nu selv vil arbejde lidt mere med det. f.eks. udvikle, er Pocket PC 2003 Helt klart et kæmpe plus. Det benytter Microsoft .NET framework, der er en drøm at udvikle til, hvorfor jeg også tror der vil komme et stort udbud af nye applikationer hertil
Avatar billede codemode Nybegynder
07. januar 2004 - 16:16 #5
Thanks all - jeg kunne bruge det hele! Takker
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. januar 2004 - 21:32 #6
Okay måske en point uddeling så?? Jeg har lige fået en Ipaq 4150 med posten den er super med Pocket PC ;o)