Avatar billede shosho500 Nybegynder
05. januar 2004 - 15:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Direct3D eller OpenGL ?

Hvad er bedst at bruge ???
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2004 - 15:58 #1
Kommer an på dit grafikkort.
Avatar billede shosho500 Nybegynder
05. januar 2004 - 16:01 #2
Radeon 9700 ???
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2004 - 16:15 #3
Jeg har læst at Radeon 9500 og 9700 kort har problemer med OpenGL under Windows XP, så hvis du kører det, bør du klart foretrække DirectX.

Det vil jeg nu tro er bedst lige meget hvad, men er ikke sikker.
Avatar billede olemunk Nybegynder
05. januar 2004 - 16:25 #4
OpenGL 1.4.1 er Discreet's anbefalede display-driver. Den giver normalt ikke problemer.
Ole
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. januar 2004 - 18:43 #5
Så skal grafikkortet vist være af ældre dato. De nye grafikkort skulle meget gerne understøtte begge to.

Jeg kører opengl med et radeon 9000 mobile og har igen problemer.

Men må indrømme har meget svært ved at se nogle synlige forskel på de to. Men har hørt at opengl skulle opdatere hurtigere, sikkert en gang slag tricks af en slags.

Så prøv dig frem.

Der er lidt historie, og gennemgang af de to her http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp  så kan du jo vurdere hvad du syntes lyder mest fornuftigt :)
Avatar billede izyr Juniormester
05. januar 2004 - 19:31 #6
under alle omstændigheder skal du have opdateret dine drivere med den nyeste version for at få det bedst mulige resultat.
Jeg kan heller ikke se nogen synlig forskel på de to, men har mest brugt openGL da det har været understøttet flest steder...
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. januar 2004 - 19:35 #7
I disse tider, er der ikke den store forskel på om du bruger DirectX eller OpenGL. Desuden er det også kun grafikken i dine viewports der vil havde effekt (Hvis der overhovedet er nogen!), det rendered resultat er software nemlig software renderet og ingen decideret kontakt med grafikkortet. Så som spil, der udnytter grafikkortet fuldt ud i forhold til 3D Studio Max's viewports, har meget mere betydning om man bruger det ene frem for det andet. Viewportene bruger jo ikke fancy extentions eller anden form for avancerede teknik fra kortet, som spil gør! Kun hvis du bruger det nye CG sprog som NVidia og Microsoft er ved at udvikle til din Max (eller Maya), vil der nok være en mere mærkbar forskel, men på det område er jeg lidt usikker!
Avatar billede olemunk Nybegynder
05. januar 2004 - 19:44 #8
OpenGL 1.4.1 er den nyeste display-driver, der følger med både max 5 og 6 og arbejder udmærket sammen med hele rækken af nyere grafikkort. Det ændrer dog intet ved, at Discreet stadig anbefaler NVIDEA's OpenGL.
De nyeste grafikkort understøtter også Direct3D, der bygger på DirectX9.
Der er dog ret stor forskel på konfigurationsmuligheder i de 2 display-drivere, hvor OpenGL giver flest muligheder.
Jeg har observeret, at Direct3D kan have problemer med Advanced Lightning i max 5.
(Mit nuværende grafikkort er et: Creative, 3D Blaster GeForceFX 5600Ultra.)
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. januar 2004 - 20:36 #9
Hvad mon de har givet for den anbefaling :)

Ved ikke hvor højt man skal gå op i anbefalinger. Mener det er til photoshop hvor de anbefaler Intel. Jeg tror ikke det er tilfældigt ;)
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. januar 2004 - 00:17 #10
Anbefalinger som dem behøver bestemt ikke at være en skjult reklame, hvis det er det du hentyder til :))

Uden overhovdet at vide det, kan 3D Studio Max's kerne foreksempel godt være skrevet til OpenGL, og sidenhen tilført DirectX for at tilfredstille så mange kunder som muligt! Adobe PhotoShop er måske kompilet med en Intel kompiler, og er dermed automatisk optimeret til Pentium processore! Dette er som sagt ikke noget jeg ved, men muligheden for at disse anbefalinger rent faktisk har noget i sig, er faktisk ret stor!

Tag foreksempel ID Software der har lavet et hav af FPS spil gennem tidens løb, de har altid optimeret deres spil udelukket til Intel processore, og aldrig rigtigt lavet optimeringer til AMD's processore. Desuden er det selv samme firma der altid har valgt OpenGL som deres foretrækkende 3D teknologi til deres spil. Dette har højst sandsyngligt intet med finansielle goder at gøre men nærmere et personligt valg fra udviklernes side! Hvis nu John Karamack lige præcis ved hvordan man kan hive ekstra frames ud af en OpenGL engine fremfor DirectX, Ja så bliver det nok OpenGL han hovedsagligt vil læne sig op af ;))
Avatar billede olemunk Nybegynder
06. januar 2004 - 09:11 #11
Til Michael-k
Jeg er ikke sponsoreret af andre end mit fædrene og mødrene ophav og det er mange, mange år siden. Længere end du kan huske. Men jeg syntes, at din henvisning til en 2 år gammel artikel trængte til lidt faktuel opdatering. Specielt fordi de konkrete henvisninger i artiklen alle er forældede.
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. januar 2004 - 15:17 #12
ja men historien plejer ikke at ændres med tiden. Det kommer selvfølgleig and på hvem der fortæller den. Så den skulle være fin nok :)

zerohero  Ved det ikke det kunne være en mulighed. Har ikke noget insider viden fra sådan firmaer, så det må næsten være et gæt for de fleste :)