Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 14:58 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

medlemsnr..og automatisk bynavn

så er jeg på banen igen igen...;0)

har tabellen Stamdata...der indeholder alle felter...postnummer, by, oprettet osv. osv. i opret nyt medlem formularen har jeg et medlemsnummer tekstboks...

Som det er nu skal man selv huske det seneste indtastede og så tildele et nyt manuelt... (og det skal være på 3 cifre (eller mere))

men...
1. hvordan gøres det automatisk...det skal naturligvis være unikt og det er indstillet til ingen dubletter i tabellen er der autonummrering på ID som er primærnøgle.

2. ved indtastning af postnummer hvordan trækkes/indsættes bynavnet automatisk (postnummer og by skal vel ud i sin tabel)

TIA

Nb! der kommer sikkert flere spørgsmål ...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 15:03 #1
Automatisk oprettelse af medlemsnr:

Private Sub Form_Current()
If Me.NewRecord Then
Me.FELTNAVN = DMax("[MEDLEMSNR]", "Stamdata") + 1
End If
End Sub

Men det er vel ikke nødvendigt, idet du jo hat et autonummerfelt som id. dette gøres blot til medlemsnr.
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 15:05 #2
Hvis dine relationer er korrekte, er det ikke noget problem at indsæte bynavn ved indtastning af postnr. Hvis du ikke har relationerne iorden, kan du bruge funktionen DLookup.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 15:29 #3
medlemsnummeret virker.. ;0)

vil det sige at jeg skal skille postnummer og by ud i sin egen tabel ?
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 16:57 #4
Ja.
Du skal have et postnummerfelt i din medlemstabel med en relation til postnummer i postnumnertabel. Derefter bruger du postnummer fra medlemstabellen i en forespørgsel og bynavn fra postnymmer.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 17:08 #5
det er hermed oprettet....men der indsættes ikke bynavnet..
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 17:15 #6
Jeg kan sende dig en lille testdb.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 17:15 #7
meget gerne .. ;0)
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 17:28 #8
takker..har modtaget DB..;0) ....men det er i opret nyt medlem formularen jeg gerne vil have automatisk indsat bynavnet... i postnummer tekstboksen anføres f.eks. 3600 så når jeg "tabber" videre springes bynavn tekstboksen over idet dette indsættes automatisk...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 17:33 #9
Af din sidste kommentar forstår jeg, at bynavnet indsættes når du tabber videre.
For at springe feltet "bynavn" over, kan du blot sætte egenskaberne "Låst" og "Aktiveret" til Nej
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:27 #10
nej bynavnet indsættes ikke...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 18:30 #11
Kan du sende din db:

mugs@mail.dk
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:36 #12
ja det kan jeg godt, men den fylder 7 mb...
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:43 #13
hov det kan jeg ikke fra hotmail ...der tillades kun 3 mb
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:44 #14
Mugs ...kan du lave et formular eksempel?
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 18:45 #15
Kan du lave et uddrag kun med relevante tabeller, forespørgsler og formularer?
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:45 #16
jep prøver lige ....
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 18:55 #17
sendt
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 19:05 #18
db modtag, rettet og returneret.
Da jeg kun har modtaget uddrag af en større db, er det svært at sige hvor spørgeren har fejlet, så det returnerede kan kun betragtes som et eksempel.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 19:29 #19
får fejl ... der er en syntaksfejl fordi der mangler en operator i forespørgelsudtrykket [postnr]=Me!postnr &"

I øvrigt har jeg i private_Sub current

Private Sub Form_Current()
If Me.NewRecord Then
Me.Medlemsnr = DMax("[Medlemsnr]", "tblStamData") + 1
End If
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 19:31 #20
Hvad prøver du på?
i det eksempel jeg returnerede er der ikke forespørgselsudtryk.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 19:34 #21
jeg åbner formularen i den du sendte....
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 19:38 #22
Min fejl - returnerede forkert db. undskyld.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:28 #23
mugs...jeg får samme fejl ...;0(
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:32 #24
Har igen afprøvet min db, og den fungerer perfekt. Hver gang jeg ændrer postnr, ændres bynavnet.

Hvornår opstår fejlen:
- når du skifter post
- når du opretter en ny post
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:34 #25
det er når jeg åbner formen ...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:37 #26
Kontroller at du ikke har indsat en kode i f.eks. VedAktuel der fremprovokerer fejlen.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:42 #27
der står...

Private Sub Form_Current()
Me.Tekst6 = DLookup("[by]", "postnr", "[postnr] = Me!postnr & ")
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:43 #28
Slet det.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:44 #29
er hermed gjort...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:45 #30
Og så....
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:46 #31
der sker intet...
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:47 #32
hvor "gemmer" koden sig til opdateringen/indsættels af bynavnet ?
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:47 #33
aahhh.... got it ...tror jeg ...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:50 #34
Så er vi i hvert tald fremme ved, at der ikke opstår nogen fejl.

Min testdb viser dig hvordan du laver en relation mellem tabellerne. Forespørgslen viser fra hvilke tabeller du skal tage felterne:

- postnr fra stamdata
- bynavn fra postnr

Du skal så lade din formular få data fra forespørgslen og ikke tabellen.

Hvis du gør det som beskrevet fungerer det.
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:50 #35
:o)
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:51 #36
jepper ..det spille nu...
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 21:51 #37
tusinde tak for hjælpen mugs..;0)
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 21:53 #38
Selv tak.