Avatar billede ust Nybegynder
03. januar 2004 - 20:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tillade trafik gennem firewalls?

Skriver lige ét samlet spørgsmål i stedet for flere forskellige..

Jeg kører med XP Pros indbyggede firewall, men når den er slået til gør den at mine downloads via især eMule bliver meget langsomme og sløve. Lad mig igen pointere at jeg downloader musik, midi-filer og især noder, der er HELT LOVLIGE!!! (Jeg kan oplyse titlerne, hvis det ønskes...)

Er der nogen, der kan fortælle en ikke-ekspert, hvordan man tillader f.eks. eMule at passere uhindret igennem XPs firewall eller hvordan man gør det i Sygates gratis firewall (som jeg lige har hentet).??? Det er vist noget med at "åbne for porte", men hvordan gør jeg????

Mange tak!!!!!!!!
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2004 - 18:35 #1
Når det gjelder XP sin innebygde firewall så har vel ikke denne noen konfigurasjonsmåter som er særlig godt egnet for å få trafikken til å flyte bedre i en slik sammenheng (Med mindre man har en eksakt oversikt over hvilke portes om e-mule benytter for inn og utgående trafikk.)

Nå er det noen måneder siden jeg sist testet Sygate personal firewall, men prinsippet her skal vel være det samme som for ZoneAlarm (som jeg bruker for tiden.)

Både Sygate og Zonealarm er vel applikasjonsorienterte, så det gjelder vel å finne fram til konfigureringen for aplikasjonene emule hos Sygate og så åpne opp for at emule får kjøre både som server og klient (vil jeg tro er nødvendig.)

Det er jo umulig å huske alle konfigurasjonsdetaljer for alle mulige firewalls, men du får teste og så får du legge ut et par ord til hvis det viser seg at det ikke kan la seg gjøre. (Prinsippene er jo ellers ganske like så det som gjelder for den enen det gjelder som oftest også for den annen, så lenge det dreier seg om firewalls i den samme "designgruppe".)
Avatar billede ust Nybegynder
05. januar 2004 - 10:31 #2
Har lige opdaget, at Sygates gratis firewall kommer med popups og spørger om den skal tillade eller nægte adgang, hver gang et program eller lignende forsøger at kommunikere gennem firewallen(som f.eks. Emule, Messenger osv..). Enormt brugervenligt, og man kan f.eks. krydse af, så et bestemt program får permanent tilladelse og firewallen ikke spørger igen, eller bare svare fra gang til gang.... Pointene går til langbein...
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2004 - 22:28 #3
Takker så mye ! Det pleier å fungere slik at man får popups med spørsmål, og dessuten så finnes det vel hos Zonealarm en oversikt over programmer der man kan gå inn å gjøre endringer etterpå. Mon ikke Sygate personal har en slik oversikt ? (Testet mest på Sygate professional. Den kan man laste ned og teste gratis i 30 dager eller så. Utrolig mange bra konfigurasjonsmuligeter.)