Avatar billede chriller9 Nybegynder
31. december 2003 - 13:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Font: Helvetica

Hej!

Jeg mangler fonten "Helvetica" til en privat opgave. Jeg har tidligere haft den - men tror den forsvandt med WindowsXP. Er der nogle, der ved, hvor jeg kan finde den?

Jeg har surfet rundt på nettet - og der er masser af muligheder for at købe fonten til vanvittigt mange penge, og når jeg nu har en fornemmelse af, at jeg - om ikke HAR - så i hvert fald har haft den, så er det vanvittigt irriterende at skulle punge ud for den...

Er der nogle, der ligger inde med den - eller evt. kan fortælle mig, hvilke programmer den følger med?
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 13:43 #1
Det er en copyrighted font fra Adobe systems. Den er IKKE gratis eller kan downloades - har selv prøvet :-)

Du kan købe den fra Adobe som en del af en Font package.
Avatar billede chriller9 Nybegynder
31. december 2003 - 13:49 #2
- men følger den så ikke med i nogle af Adobes programmer?
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 13:53 #3
Det ved jeg faktisk ikke... men priserne er ikke så rare for selve fonten:
http://www.myfonts.com/PurchaseOptions?familyid=1277&id[]=1359&id[]=1355&id[]=1352&id[]=1356&id[]=1351&id[]=1361
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 13:54 #4
Avatar billede pic Nybegynder
31. december 2003 - 15:51 #5
så vidt jeg er helvetica inkluderet i windows-pakken, som en del af microsofts internet font package. den inkluderer oxo arial, verdana, times new roman og et par andre.

prøv evt. at kigge i manualen der fulgte med dit windows.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 15:58 #6
pic> Den var *vist nok* med i gamle Windows udgaver (3.1x), men ikke i 2000 og XP. Ved ikke lige med de mellemliggende versioner.

Hvis du kan bruge en "klon" så kig her:
http://www.fonts-free.com/fonts-h.php
Avatar billede pic Nybegynder
31. december 2003 - 16:00 #7
jeg har vist siddet for mange år med en mac. der var den i hvert fald med.

jeg vil foreslå dig at bruge arial i stedet. der er ikke den vilde forskel - og de små detaljer der er til forskel, er der ingen der opdager. på æresord! :D
Avatar billede brianandersen Nybegynder
02. januar 2004 - 14:03 #8
Helvetica har - så vidt jeg - aldrig fulgt med windows. Istedet fik Microsoft en font designer til at lave en næsten eksakt kopi, arial, som derfra altid har fulgt med windows udgivelserne, mens Helvetica fortsat blev udgivet sammen med Mac OS. Vel bare endnu et eksempel på Microsoft der vil kopiere apple, og ender med et ringere resultat :/

Du kan evt. se forskellene her http://www.ms-studio.com/articlesarialsid.html hvis du ligesom mig selv, er en rigtig font nørd :/

Men det var lidt af et sidespor, humlen er vel at Arial er næsten den samme :p
Avatar billede chriller9 Nybegynder
02. januar 2004 - 14:40 #9
Nu har jeg fundet Helvetica i et af mine Adobe-programmer. Nu er problemet så bare, at jeg af en eller anden grund ikke kan få lov at bruge den i andre programmer. Kan heller ikke finde ttf-filen nogle steder...

Og så har I da i øvrigt ret i, at Arial ligner til forveksling, men for en font-nørd som mig, er der nu nogle helt klare forskelle, der gør, at Helvetica virker en del mere elegant :-)