Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 12:22 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Bibliotek der vil have en scanner og udlånssystem.

Hej alle sammen,

Jeg er medlem af en forening som snart har 1000 bøger, og vil have det sat i system. Bøgerne er frit til udlån for medlemmerne, men nogen gange forsvinder bøgerne pist væk.

Spørgsmålet er så, hvad skal der til for at lave et system der kan udlåne bøger ved hjælp af en scanner.
Hvilket software findes der? og hvad er prisen.

Det skal nok være den billige klasse, da foreningen er lille og ikke har råd til at betale særlig meget.

Håber nogen af jer kan hjælpe.

Med venlig hilsen
/Convinius.
Avatar billede riversen Nybegynder
30. december 2003 - 12:25 #1
billigt er jo relativt...hvad synes du er billigt?
Avatar billede caturn Nybegynder
30. december 2003 - 12:29 #2
Scanneren skal vel være tilsluttet en computer?
Man kunne jo også nummerere bøgerne og så bruge en mySQL database til at holde styr på det.
Så kan medlemmerne også have et medlemsnummer og så kan man let se hvem der har bøgerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 12:31 #3
En stregkode læser som læser ind via seriel port (sikkert USB nu om dage)
kan ikke koste meget.

Et kommercielt biblioteks system a la Aleph koster formentligt
det hvide ud af øjnene.

Men et simpelt system til at registrere udlån og aflevering burde
være overkommeligt at lave.

Hvis du har talent for Access kan du selv lave det.

Du kunne sikkert også få nogen til at lave det for dig, men hvis de
er gode, så løber det hurtigt op.
Avatar billede trer Nybegynder
30. december 2003 - 12:31 #4
Det afhænger af om jeres system skal være enkeltbruger eller flerbruger - dvs. er det kun et sted man skal kunne registere udlån, eller er det flere samtidige steder.

Grundlæggende skal du jo blot have en database hvor foreningens medlemmer er registeret sammen med foreningens bøger. Så skal du have en en-til-mange relation (evt en separat tabel hvis du ikke kan ændre i bestående tabeller) der kan linke bøger til låner.

Databasen kan laves i fx Access, eller evt. MSDB, Interbase eller MySQL kombineret med en Web-frontend (Apache/IIS).

Du nævner en scanner - er det en stegkodelæser eller en billedscanner? Skal lånerne dukke fysisk op et sted for at låne, eller er det noget der fx går over nettet?
Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 12:38 #5
Vil lige besvare disse spørgsmål først:

1. Dyrt det er over 3000 kroner vil jeg mene.
2. Jeg håbede på der var en ready steady løsning.
3. Det skal være fler bruger.
4. Man skal kun låne et sted fra og aflevere et sted, og det er fysisk.
5. Scanner, det er en stregkode scanner.

Men hvordan virker en stregkodescanner.....med Databaser?

/Convinius
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 12:40 #6
En stregkode læser læser en stregkode og set fra applikationens
side virker den ligeosm når man indtaster bogstaver/tal manuelt.

D.v.s. i med stregkoder læseren og installere en driver, men
ingen ændringer til applikationen.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 12:42 #7
Jeg kender ingen færdige løsninger.

men man ved aldrig hvad der gemmer sig på SourceForge og andre
steder.
Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 12:48 #8
Hvad er adressen på SourceForge?
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2003 - 12:50 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 12:50 #10
Avatar billede trer Nybegynder
30. december 2003 - 12:52 #11
Har heller ikke hørt om færdige løsninger - men i det prisleje du nævner er det nok kun i Open Source regis du finder noget hvis du ikke vil lave det selv. Jeg tror dog, at integrationen med stregkode-læseren er noget du selv må ordne.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 12:55 #12
Der er ikke noget integration.

Man vælger den rigtige textbox, læser stregkoden og så står
bogstaverne ligesom de var indatstet via tastaturet.
Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 13:01 #13
ahh okay. Nu er det straks mere klart for mig. Så skal alle bøger have forskellige stregkode nummer som virker som et ID nummer. Så skal man lave et system med bruger som låner bøger (ligger dem under deres navn) og som senere aflevere dem (fjerner dem under deres navn).

Da jeg bare har lovet at lave det gratis, bortset fra de udgifter det måtte koste må jeg vel lave det lidt efter lidt. eller rettere, prøve på det.

det der sf.net ser ud til at være et godt sted. Men lige svært at finde noget passende til mig....jeg søger efter "barcode".
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 13:04 #14
Streg koder på bøgerne *og* stregkoder på brugerne "låner kort".

Læs 1 "låner kort"
Læs 3 bøger
Læs 1 "låner kort"
Læs 1 bog

=> 4 udlån registreret
Avatar billede trer Nybegynder
30. december 2003 - 13:05 #15
Har I ikke allerede registeret jeres medlemmer og bøger i en database?  Hvis så, så kan du lave dit udlånssystem i den database.
Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 13:11 #16
trer-> Nej, intet er registreret.....medlemmerne er nok (men de skal omregistreres i det nye system), men ikke bøgerne.

Det kunne være fedt alligevel hvis i kunne finde et system der minder om udlån eller lign. Så slipper jeg for at gøre det store arbejde. Så kan man nøjes med tilpasning ....
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2003 - 13:14 #17
På sourceforge.net er der et projekt der hedder simple library. Det er webbaseret, men jeg har ikke prøvet det. Det kan også være det er for småt til jeres brug.

http://sourceforge.net/projects/library/
Avatar billede trer Nybegynder
30. december 2003 - 13:22 #18
Et simpelt system kunne konstrueres i db således

bog(
isbn
titel
forfatter
idnr)

eksemplar (
bog_idnr --> bog.idnr
barcode
udlånt_til_medlem_id -- medlem.idnr )

medlem(
idnr,
navn,
adresse,
barcode)

Du skal så lave skærmbilleder til registering af bøger og medlemmer samt udlån (tilføj kolonner til øvrige data efter behag/behov :-).

Tabellen "eksemplar" indeholder en række per eksempar af hver bog - og det er også den der fortæller om en given bog er udlånt.
Avatar billede caturn Nybegynder
30. december 2003 - 20:20 #19
Har I en server? For så kan man jo lave det i php.
Så er det en mySQL database og det vil være meget let med et flerbruger systemer da det kan kræver en computer med internet at låne en bog.
Avatar billede convinius Nybegynder
30. december 2003 - 20:28 #20
Hej Igen,

Jeg har lavet noget i Access, på baggrund af trer's struktur.
Så kan man i Access lave det webbaseret, det er ret fedt.

Jeg skal nok finde ud af det, måske bliver det uden scanner.

Jamen Mange tak for jeres hjælp.
I har alle været til god hjælp men kun #trer# har besvaret?

Hvad siger i andre. Skal han have ALLE point?

/Convinius
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2003 - 20:30 #21
Ikke nødvendigvis
Avatar billede trer Nybegynder
30. december 2003 - 23:25 #22
Jeg synes du bør fordele de points til de forskellige deltagere.
Avatar billede billen Nybegynder
30. december 2003 - 23:26 #23
Jeg har ikke sagt nok synes jeg ;o)

Jeg synes arne_v og trer fortjener dem
Avatar billede convinius Nybegynder
31. december 2003 - 12:00 #24
Tak for svarene, det kunne ellers være rart med en der lige kunne tjekke det jeg har lavet igennem?

Jeg har lidt problemer med at lave den egentlige udlån og tilbage levering.

For under "loan" har jeg en bog markeret som et nummer, gad vide om man ikke samtidig kan få bogens navn automatisk frem...på en eller anden måde.

Håber i lige vil give nogen minutter til det. Så har i da også selv sådan et system.

/Convinius
Avatar billede trer Nybegynder
31. december 2003 - 12:19 #25
Mit kendskab til kodning i Access er begrænset - meget begrænset. Men det må være muligt at hæfte lidt kode på et OnChange event i din input boks.

Når det fyres, så aflæser du indholdet i boksen, og søger ned i din eksemplar-tabel efter et match. Findes det, så slår du op bog-tabellen udfra det bogid det barcoden er hæftet på.

Skal du være rigtig brugervenlig, så åbner du bog/eksemplar-registeringsformen hvis barcoden ikke findes i eksemplartabellen.