Avatar billede fathat Nybegynder
24. december 2003 - 13:37 Der er 26 kommentarer

Bærbar til 11000

Hejsa... Jeg er ved at guide min m8...

Han vil gerne ha en Acer http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464578070

Noed jeg oss er enig med ham i. Men kan i finde andre der måske er endnu bedre til prisen?

God jul :]
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:39 #1
Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:39 #2
Du får ikke noget på nuværende tidspunkt bedre end den nye centrino

Processorfabrikant Intel, er næsten enerådende indenfor processorer til det bærbare marked. Intel har i dag tre forskellige modeller, nemlig Celeron, Pentium 4 samt Pentium M.
Intel Celeron processoren er rettet mod forbrugerne, der oftest kræver meget værdi for pengene, hvorimod Intel Pentium 4 processoren er rettet mod det hastighedskrævende marked, som skeler mindre til prisen, men mere til højest mulig hastighed. De to processorer komplementerer fint hinanden mht. hastighed og pris. Ydelsesforskellen er ca. 20% i Pentium 4's favør, hvis de to processorer kører samme hastighed.
I 2003 introducerede Intel den vel nok største nyhed indenfor notebooks i lange tider. Centrino platformen blev introduceret, for at efterkomme ønsket der generelt går igen for alle notebookejere - længere batteritid! Kort beskrevet består Centrino platformen af 3 ting. Den nye Pentium M processor, 855 chipsettet samt indbygget 802.11b trådløst netværk. Ydelsen er på højde med de bedste Pentium 4 processorer, men varmeudledningen er holdt på et minimum pga. den meget

strømeffektive Pentium M processor, så en Centrino notebook er generelt en pæn del mere støjsvag, end en Pentium 4 notebook
En anden fabrikant på det mobile processormarked er AMD (Advanced Micro Devices). De leverer i øjeblikket "kun" den prisbillige Athlon XP Mobile processor til det mobile marked. Den er på samme måde som Centrino, som yder det samme som Pentium 4, men opererer ved en del lavere MHz. Derfor har AMD en produktrating som de bruger i stedet. Dvs. en AMD Athlon Mobile XP2500+, i virkeligheden kun kører
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:40 #3
Avatar billede fathat Nybegynder
24. december 2003 - 13:42 #4
jeg spørger bare... Hvad ville i mene der var det bedste køb til 11000 kr ?
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
24. december 2003 - 13:43 #6
Hvis det kan lade sig gøre, så hold dig fra Acer. Havde sådan en for et stykke tid siden. Den var til rep. flere gange, og hver gang den var inde tog det en evighed inden den kom tilbage.
Da det blev tid til at skifte den ud købte jeg en Asus. _Det_ er kram.
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:43 #7
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

lidt dyrere men et godt solidt valg
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:45 #8
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
24. december 2003 - 13:50 #9
Der er efterhånden kommet en del forslag, men det må da kun være skud.
Hvad skal maskinen bruges til? Er det vigtigt med 3D GFX? osv.
Avatar billede fathat Nybegynder
24. december 2003 - 13:51 #10
ja... Ville gerne den kunne trække et par spil
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:51 #11
Alle de maskiner jeg har linket til kan leve op til de krav der er til en bærbar i dag!
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:53 #12
Kan de alle nemt gøre
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:54 #13
3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!

De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 13:58 #14
Vil ikke råde dig til at handle acer! De er ikke pengene værd efter min mening!

Køb IBM, Asus eller Fujitsu Siemens
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
24. december 2003 - 14:03 #15
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21366 har shared grafik ram. Det er næsten helt sikkert at den vil blive godt og grundigt forpustet hvis den skulle trække et spil som Need 4 Speed HP2. Min ASUS L3800C med Radeon 7500M har da sine problemer med det.

Hvis du skal have noget ordentligt, så er 11000 nok desværre lidt i underkanten.

ASUS M6800 som er blevet foreslået ser umiddelbart ok ud.
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 14:05 #16
Hmm pjat!

Du kan nemt få en bærbar der kan det for 11000.. Du skal bare huske at en bærbar IKKE er en spillemaskine. De nye er kommet godt efter det, men igen det er ikke det bedste til spil!
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. december 2003 - 14:16 #17
Jeg lytter med og kan da sige at den eneste der åbenbart ved lidt om det han siger, det er ird. Sorry mates!
Glædelig jul ;)

Hælder personligt til Fujitsu-Siemens og Asus. Er ikke meget for Acer.
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 14:25 #18
Som altid tak for support John :))

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan  den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj. Et godt sted at starte er af finde udad , hvad man skal bruge det til. Skal den bruges til grafik og ressource krævende ting vil jeg anbefale man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags
Avatar billede sdbgviking Nybegynder
24. december 2003 - 14:45 #19
http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=N2531/DK/0/0
P4 2800Mhz 512MB ram 60GB HB... burde være til at forstå fundet via EDBpriser.dk...
God Jul
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
24. december 2003 - 14:54 #20
sdbqviking>>
Det er da med desktop CPU. Jeg vil gætte på at det er et værre blæsevejr.
Avatar billede sdbgviking Nybegynder
24. december 2003 - 15:00 #21
x3me-brain>> jeg fandt bare et tilbud på en bærbar, og efter hvad jeg kender til midt-data så sælger de ikke noget skrammel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. december 2003 - 16:03 #22
3,4 kg....

den vejer jo mere end dobbelt så meget som min...
x3me-brain> det er absolut ikke sikkert - KUN hvis producenten bruger skod-kølere vil det larme. En Asus L5800 er faktisk forbavsende støjsvag og den har desktop cpu :)
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 11:18 #23
Enig med Stigers :)
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:15 #24
Mon ikke det er tid til lidt feedback her??
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 09:39 #25
kom her feedback så vi kan arbejde videre evt :)
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 08:14 #26
Du må sådan set selvom det her, men du burde kikke lidt her:

http://expfaq.1go.dk/?id=1#vejledning_til_nye_brugere
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar

Så er du godt igang med at blive en god bruger af forrummet.
På den måde slipper du for irettesættelser fra folk hvis du træder ved siden af :))

Husk at lukke dine gamle spørgsmål. Dette gør at du en aden gang har nemmere ved at få kvalificeret hjælp :)

Alt med gult og mørkegrønt venter på afslutning eller feedback.