Avatar billede csslover Nybegynder
23. december 2003 - 16:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

et stykke papir med et stykke papir bagved

jeg kunne tænke mig et stykke grafik der beskriver > "ET ELLER FLERE DOKUMENTER"

jeg havede tænkt mig det skulle bestå at 2 rectangler

det ene skal bare være et almindeligt kedligt rectangle, mens den anden skal være bøjet en smule i top højre hjørne

jeg har præsteret at lave et rectangle, men at bøje hjørnet kan jeg ikke hitte u a ;)

håber der er en 3d'er der forstår
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. december 2003 - 17:17 #1
Prøv at højreklikke på din figur. Og vælg Convert to: og vælg editabel mesh.  Så får du en ny menu i højreside. Der vælger du vertex  Nu kan du så markere dine vertex (det er de små blå)  vælg en af dem og move dem med move værktøjet......

Sådan noget i den retning ?
Avatar billede osborne Nybegynder
27. december 2003 - 10:53 #2
Som Michael skriver er det en god ide at konverteret til f.eks. editable mesh og så hive i vertexterne, men det kan være svært at få til at bøje pænt. Da det lyder som om du har brugt rectangler (dvs. 2D splines) skal du dog først sørge for at det laves om til 3D, det kan gøres med extrude osv. osv. MEN...

Jeg vil foreslå at du istedet for rectangler brugen Chamfer-boxe og blot laver dem meget flade. Dernæst konverterer til editable mesh (eller editable poly hvis du har en nyere Max) og til sidst anvender en Bend modifier til at bøje papiret med.

(1) Create > Extended Primitives > Chamfer Box, og sørg for at der er tilstrækkeligt med segnemter i dine boxe i længde og bredde f.eks. 10 x 10
(2) Højreklik den og konverter til Editable Poly
(3) Gå ind i modify (regnbue ikonet) og vælg vertexer i hjøret af dit papir
(4) Vælg Use Soft Selection og juster på Falloff f.eks. til 10
(5) Vælg Bend i Modifiler Listen (uden af gå ud af vertex mode) og leg med Angle værdien indtil du er tilfreds med hvordan hjørnet bøjer.

Det er en måde at gøre det på. Håber det kan hjælpe dig?
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 13:44 #3
... og forresten vedr. (5) husk at vælge den rigtige Bend Axix, så kan du med fordel rotere Bend gizmoen lidt.

Istedet for at vælge vertexter (4) kan du også blot bruge bend på hele papiret, og rotere gizmoen f.eks. 45 grader, det kan også give en fin bøjning.