Avatar billede mio79 Nybegynder
23. december 2003 - 14:03 Der er 7 kommentarer

hvad er vba?

Nogen der ultra kort kan forklare hvad VBA er? Skal ikke lære det, blot vide hvad det er. Har hørt at mange bruger det i forbindelse m. databasedesign i Access 2000 ?
Avatar billede arlet Juniormester
23. december 2003 - 14:05 #1
Her står der en del om det : http://msdn.microsoft.com/vba/
Avatar billede flashit Nybegynder
23. december 2003 - 14:06 #2
Visual Basic for Applications.
Det er det sprog som man kan benytte til macroer i officepakken, og det er indbygget så det vil virke på alle maskiner med office.
Prøv evt åbne word og trykke på alf + F11, så kommer du ind i VBA
Avatar billede medions Nybegynder
23. december 2003 - 14:07 #3
Visual Basic Application...
Det bruges til at styre MS Office produkterne, du kan kode specielle "makroer" osv. med det, rigtig godt og effektiv!

Du kan fx. bruge det i Access til at lave forumlarer med!

//>Rune
Avatar billede popsy Novice
23. december 2003 - 14:07 #4
Microsoft VBA er baseret på Microsoft Visual Basic. nedenstående Microsoft Office produkter
indeholder VBA og anvender VBA til at udføre funktioner. VBA kan også anvendes til at designe
særlige applikationer baseret på en host applikation.

Microsoft Access 97
            Microsoft Access 2000
            Microsoft Access 2002
            Microsoft Excel 97
            Microsoft Excel 2000
            Microsoft Excel 2002
            Microsoft PowerPoint 97
            Microsoft PowerPoint 2000
            Microsoft PowerPoint 2002
            Microsoft Project 2000
            Microsoft Project 2002
            Microsoft Publisher 2002
            Microsoft Visio 2000
            Microsoft Visio 2002
            Microsoft Word 97
            Microsoft Word 98(J)
            Microsoft Word 2000
            Microsoft Word 2002
            Microsoft Works Suite 2001
            Microsoft Works Suite 2002
            Microsoft Works Suite 2003
            Microsoft Business Solutions Great Plains 7.5
            Microsoft Business Solutions Dynamics 6.0
            Microsoft Business Solutions Dynamics 7.0
            Microsoft Business Solutions eEnterprise 6.0
            Microsoft Business Solutions eEnterprise 7.0
            Microsoft Business Solutions Solomon 4.5
            Microsoft Business Solutions Solomon 5.0
            Microsoft Business Solutions Solomon 5.5
Avatar billede popsy Novice
23. december 2003 - 14:09 #5
http://www.kodekassen.dk/postnr.aspx Her er et eksempel på hvordan word og acess kan bruge vba.
Avatar billede popsy Novice
23. december 2003 - 14:12 #6
Fra access hjælpe papirclips :)

Oprette den første brugerdefinerede Visual Basic for Applications-procedure
Hvis du udbygger databasen, så den indeholder Visual Basic-procedurer, kan du tilpasse den måde, tabeller, formularer, rapporter og forespørgsler arbejder sammen på. Der findes flere proceduretyper. Du kan oprette en hændelsesprocedure ved at føje programkode til foruddefinerede skabeloner i et formularmodul eller rapportmodul. Du kan også oprette dine egne Function-procedurer eller Sub-procedurer i standardmoduler eller klassemoduler (som omfatter formular- og rapportmoduler).

Du kan kalde procedurer i et standardmodul eller klassemodul fra udtryk, andre procedurer, hændelsesprocedurer, procedurer i andre moduler og makroer. Hændelsesprocedurer afspilles automatisk som svar på hændelser, f.eks. museklik, der indtræffer i en formular, en rapport eller et kontrolelement.
Avatar billede popsy Novice
23. december 2003 - 14:14 #7
.