Avatar billede hiks Nybegynder
18. december 2003 - 19:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hyppighed i SQL

Hej eksperter!

Jeg har en database med en mængde data, hvor jeg gerne vil lave et udtræk, der skal kunne fortælle mig noget om hyppighed og sammensætning.

Mine data er i en ”flad” tabel, hvor jeg har en billet, hvor der kan knyttes forskelligt tilbehør på – og det er der efterhånden mange mennesker der har gjort. Nu vil jeg bare gerne tjekke på dette tilbehør, hvorledes hyppigheden er i sammensætningen.

Tabel: RevisionBilletter

RevBilletID(PK), BilletID, TilbehørsID, Antal, stkPris, TotalPris

Eksempel på data i tabel:

Nu vil jeg gerne have et udtræk der fortæller mig hvad der er mest hyppigt at bestille, som enkelt vare eller som sammensætning.

Svaret skulle jo gerne være at der er flest der køber tilbehør 1 og 2 sammen.

Jeg ved godt der skal kodes noget efterfølgende men hvordan laves udtrækket nemmest???

Mvh Hiks
Avatar billede trer Nybegynder
18. december 2003 - 23:50 #1
Du har i de fleste databaser mulighed for at bruge MIN(), MAX(), COUNT(), SUM() og AVG() i forbindelse med en GROUP BY

Du kan lege lidt med det - umiddelbart vikke jeg tro noget i denne stil vil virke (jeg er ikke sikker på, jeg forstår sammenhængen i data)

select count(*)
from revisionbilletter
group by billetid, tilbehørsid
order by 1
Avatar billede hiks Nybegynder
28. december 2003 - 17:10 #2
ja ja - jeg fisker efter hvordan man laver hyppighed i denne forbindelse. Men har lavet en større omgang kodning der fungerer nu. Havde bare håbet man kunne klare mere i SQL-kaldet end jeg gør pt.

mvh Hiks