Avatar billede cholm Nybegynder
17. december 2003 - 14:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kab af parabol

I forbindelse med ombygning af mit hus har jeg nedtaget min gamle DR- og TV2-antenne samt min parabol (1 grad vest).

I stedet for at hænge det gamle skidt op igen vil jeg gerne have morderniseret anlægget, og helst med så lidt udevendigt udstyr som muligt.

Mit behov er ikke voldsomt stor men jeg vil kunne se DR1, TV2 og TV3.

Hvad skal man vælge i den jungle som findes, og er det overhovedet muligt at se de ønskede programmer udelukkende via parabol.

Alle mulige gode råd modtaget med taknemlighed.

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
17. december 2003 - 14:21 #1
Det gik vist lige stærkt nok...

morderniseret = moderniseret
udevendigt = udvendigt
stor = stort
modtaget = modtages

:-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 14:25 #2
Du kan IKKE få TV2 via parabol. Jeg har selv nøjagtig samme problem. TV2 antennen har jeg måtte bibeholde.
Avatar billede frewald Nybegynder
17. december 2003 - 15:08 #3
Behold din gamle antenne, med mindre du har problemer med den. Og som nanog skriver kan man ikke TV2 via parabol. TV2 findes på sattelit, men man kan desværre ikke købe det kort der skal til for at afkode signalet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 15:28 #4
Et lille sax fra http://omtv2.tv2.dk/information/faq.asp?emne=Modtageforhold

"Kan man se TV 2 via parabol?

Desværre er dette ikke muligt, da TV 2 ikke sender via satellit. Det skyldes flere forhold.

For det første er det jordbaserede sendenet det eneste net, som sikrer, at TV 2 dækker stort set 100 procent. TV 2 ville således stort set ikke få øget udbredelse eller på anden måde høste fordele af at gå på satellit.

For det andet er det jordbaserede sendenet det eneste, som kan løse TV 2s opgave med at sende regionale (og dermed forskellige) programmer til otte områder i Danmark flere gange om dagen.

En satellitdistribution af TV 2 ville koste otte gange så meget som for alle andre tv-stationer - og det hænger ikke sammen. Især ikke, da det næsten ikke ville give flere seere, idet stort set alle i dag kan se TV 2. TV 2 er i øvrigt lovmæssigt forpligtet til at sende regionale udsendelser, og kan naturligvis ikke forsvare kun at distribuere visse af de regionale udsendelser.

En satellit-distribution, som er en forudsætning for at kunne se TV 2 via parabol, vil altså ikke kunne erstatte det jordbaserede sendenet.

Dertil kommer, at TV 2 ikke har rettighederne til udsendelse af vores programflade via satellit."
Avatar billede frewald Nybegynder
17. december 2003 - 18:20 #5
Hej nanog - TV2 Danmark ligger på 1grad west transponder3, conax kodet og som service id4 (multiplex) - 11.247MhZ vertikalt - VID513 og AID644. Og der har de ligget i mange år :-)
Avatar billede cholm Nybegynder
17. december 2003 - 19:34 #6
OK, det anede mig godt nok det med TV2.

Hvis vi så ser bort fra TV2, hvad skal jeg så vælge ? Der er jo det ene tilbud efter det andet i reklamerne i øjeblikket, men det virker som en jungle at finde ud af hvad der er det rigtige.

Jeg går udfra at jeg kan genbruge min parabelskål, og så blot skal have et eller flere nye hoveder og en digital receiver.

Jeg har også læst noget om, at der inden for det digitale findes flere forskellige systemer, og at ikke alle er fremtidssikrede :-(

/cholm
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 21:56 #7
Hej cholm!

P.T. ville jeg anbefale dig at købe brugt - mine erfaringer er bedst min Nokia 9802S eller 9902 - men det er blot mine erfaringer. Grunden til, at jeg vil anbefale dig brugt, er at der i øjeblikket arbejdes på, at udvikle et nyt system, hvor parabolen skal "svare" satelitten og det lader sig ikke gøre på de nuværende modeller! Hvornår systemet er klar er der ingen der ved noget om, derfor ville jeg vist jeg var dig købe brugt i denne omgang og så siden hen, når det nye system kommer, så skifte en gang til!
Avatar billede jmc Nybegynder
05. september 2004 - 20:08 #8
somfy
Er du sikker på at det kan betale sig? De koster 1500 I dba alene for boksen når du kan få det hele gratis på http://www.canaldigital.dk/MainPage.aspx?id=2171