Avatar billede zoom Praktikant
16. december 2003 - 12:38 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Copyright ideer

Jeg vil gerne høre nogle ideer til hvad man kan gøre når man har lavet en html webside og man ønsker at forhindre andre at kopiere denne(uden at det altid kan spores). Jeg ved godt at det sikkeret ikke er muligt at gøre det 100 % men er der nogle tips til hvad man kan gøre for at gøre det svært og hvordan kan man evt. ligger ens kendetegn ind i koden så man altid kan bevise at det var ens design.

Gode forslag modtages *S*
Zoom
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. december 2003 - 12:42 #1
du kan ikke forhindre folk i at kopiere, men som hovedregel har man ophavsretten på materiale man selv har lavet.

Jeg vil tro at internettes hjemmesider består af 98% kopier af de sidste 2% :-)
Avatar billede cdc Novice
16. december 2003 - 12:43 #2
du kan evnt. krypetere koden
Avatar billede Slawomir Seniormester
16. december 2003 - 12:48 #3
alt det du laver, det er der (c) på, det bliver dog lidt svært hvis du skal finde den der stjæler dit design.
ang. billeder osv. kan du smide dit navn på
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 13:14 #4
mht billeder, så kan du tilføje en digital signatur, fx via photoshop
Avatar billede zoom Praktikant
16. december 2003 - 13:20 #5
cdc > det med at kryptere koden lyder spændende men hvordan gør man det ?

exp > nu arbejder jeg godt nok med fireworks men den ligner jo photoshop.....hvor finder jeg den funktion der kan tilføje signatur...hvad kalder de den i photoshop ?

Jeg tænkte nu ogsa på om man kunne lægge forskellige kendetegn ind i koden ;-))) ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. december 2003 - 13:25 #6
signatur er let at tilføje i Fireworks, i menuen insert klikker du på Layer, og indsætter dit navn eller hvad der skal stå, med text-tool
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 13:25 #7
File => File info...

Men mener også man kan tilføje en form for vandmærke i filen (ikke nødvendigveis et der kan ses, men kan spores digitalt)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. december 2003 - 13:27 #8
fordelen ved at sætte det på, så det er læseligt, er jo at det måske ville holde nogen fra at bruge det
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2003 - 13:38 #9
ja, men det vil jo være træls hvis det fx er noget der bruges som en del af designet - fx en ramme eller lignende :-)

Grundlæggende er der jo ikke så meget at gøre...
Avatar billede Slawomir Seniormester
16. december 2003 - 13:39 #10
zoom >> dette er kun en tanke. lad os forestille sig at jeg kommer ind på din side finder et billed, gemmer den og da jeg skal til at sætte den ind på min side, opdager jeg at der stå noget som andre ikke vil være så glad for. ja hvad gøre jeg så, hmm går ind i PS og gemmer den som mit eget.

Det jeg foreslået dig var at på selve billedet kan du du f.eks. skrive dit HP's sides navn og gøre det på den måde at når andre klipper i billedet at det ikke kommer til at se særligt pænt ud

Glælelig Jul
BK
Avatar billede Slawomir Seniormester
16. december 2003 - 13:40 #11
Glælelig Jul = Glædelig Jul
Avatar billede cdc Novice
16. december 2003 - 14:20 #12
her er en som hadde samme spm. og fandt noget krypterings haløj: http://www.eksperten.dk/spm/434713
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. december 2003 - 19:12 #13
Du kunne også lave det i flash, så er du sikret fuldstændigt!

:-) karsten_larsen
Avatar billede wickedd Juniormester
17. december 2003 - 19:13 #14
Har i hørt om print-screen? De koder er jo spild af tid
Avatar billede wickedd Juniormester
17. december 2003 - 19:15 #15
Og for at bevise at det var dit eget værk, jamen så skal du egentlig bare gemme den originale fil (f.eks. psd hvis det er lavet i photoshop).

Så kan du fremvise denne, mens den anden hat kun kan fremvise en gif eller jpg ...
Avatar billede zoom Praktikant
10. maj 2004 - 14:43 #16
Tak for de mange forslag !