Avatar billede madd Nybegynder
12. december 2003 - 17:58 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Eksport af data fra Lotus Domino

Hejsa,

Jeg har en kunde som ønsker noget data eksporteret fra en nuværende Domino-server til MySQL. Dataen det drejer sig om er nogle websider - hvordan de rent strukturmæssigt er lagt i databasen ved jeg intet om. Domino-serveren kører under Linux.

Er det muligt at få eksporteret disse data? Jeg har hørt at Domino ikke umiddelbart var det nemmeste at eksportere fra, og tænkte derfor på noget Domino<- ODBC ->MySQL.

Eller kan det virkelig være så simpelt at man kan få noget XML ud fra Domino?

/mattias
Avatar billede jogii Nybegynder
12. december 2003 - 19:02 #1
Notes/Domino har RichText data liggende i CompoundDocument-format. Du kan exsportere det til MS RichText, CopyPaste det, exportere det som XML. ODBC ved jeg ikke om det kan håndtere Notes RT, men vistnok kun text/tal/tid-felter.

XML er vistnok det bedste format. Alternativt kunne du tage siderne over som HTML. Jeg går udfra at det er en engangsforestilling du er i gang med.
Der er faktisk ret mange muligheder, når det kommer til stykket, men de er allesammen maget afhængige af hvordan data ligger lige nu og hvordan du gerne vil have dem over at ligge i MySQL.
//Jörg
Avatar billede karstenv Nybegynder
15. december 2003 - 08:39 #2
Jeg vil helt klart bruge XML da det er fremtiden, men hvis du bare skal have noget over en gang for alle, så brug ODBC det undstyttes af Domino, og så er det hurtigt og præcis dvs. du kører fra felt til felt.
Vi brugerbegge dele i vores virksomhed med succes.
MVH KarstenV
Avatar billede madd Nybegynder
16. december 2003 - 22:57 #3
Hejsa.

Nu har jeg så fået udleveret databasefilerne -- det drejer sig om nogle *.nsf filer.

Jeg kan se der ligger nogle dokumenter i mm - det er egentlig dem jeg er interesseret i at få hentet ud, men jeg kan kun se muligheden for at få det eksporteret i CSV og nogle Lotus1-2-3 formater -- men det er kun "overskrifterne" og ikke selve dokumentindholdet der bliver eksporteret.

Hvordan får jeg resten eksporteret? Hvad med binære filer der er tilknyttet dokumenterne? Skal jeg sidde og copy/paste alt data?

Jeg har forsøgt mig med Lotus Notes Client 6.5.

Råd vil være meget kærkomne :)

/mattias
Avatar billede karstenv Nybegynder
17. december 2003 - 06:38 #4
De 2 forslag som jeg og jogii kom med kræver en speciel opselning og det kræver at man ved hvad man gør, umiddelbart er det ikke noget man "gør" inde fra databasen den er noget der køres udefra, jeg ville få fat i en ekpert/konsulent til at hjælpe mig til at sette en sådan ekport op.
Avatar billede jogii Nybegynder
17. december 2003 - 09:54 #5
Jeg giver Karsten ret i at hvis du ikke har prøvet noget lignende før, så er du på ligeså bar bund som hvis jeg skulle flytte data fra Navision til SAP.

Det du har kigget på er de "gamle" eksportrutiner fra før 1993. Dengang var det Notes V3 og kunne fra oversigterne eksportere i 3 formater:
  Tabular text
  Structured Text
De to første eksporterer de værdier du "lige nu" ser i oversigten (oversigter er en form for dynamiske rapporter i Notes).
Structured Text giver faktisk tæt på et godt resultat, da hele dokumenter eksporteres, men desværre i et meget fattigt tekst format (altså fra før 1993).
Desuden risikerer du, at det indhold, som vises på kundens sider, er beregnet fra forskellige kilder og faktisk ikke til at eksportere. Men prøv lige "Structured Text" først og meld tilbage om det er noget for dig.
//Jörg
Avatar billede karstenv Nybegynder
17. december 2003 - 10:06 #6
Jeg kan se på min stave metode :-) at jeg ikke var vågen nok til at svare sorry for det :-)
Avatar billede madd Nybegynder
17. december 2003 - 11:10 #7
Hejsa,

Jeg havde faktisk også tænkt mig at konsulere en ekspert i det -- er det noget en af jer kan bistå mig ved? I virker til at have ganske styr på det. Selvfølgelig mod betaling.

Alternativet er at jeg pr. håndkræft copy/paster alt data fra kundens nuværende side ind i databasen og tilretter bagefter. Jeg skal lige se på hvor meget data det egentlig drejer sig om og "gøre det op" i timer/penge :) Så må jeg se hvad der bedst kan betale sig - specielt hvis, som Jörg nævner, det ikke faktisk er data der er til at eksportere.

/mattias
Avatar billede jogii Nybegynder
17. december 2003 - 11:18 #8
Har du prøvet at eksportere i Structured Text format? Det kan være lige hvad du har brug for.

Vedr. tidsforbrug, så er det jo problemet et at se hvor meget af den struktur, der ligger i den nuværende Domino database, der skal overføres, eller om man bare råt tager alt over og skaber forbindelsen i dit CMS. Hvor mange "sider" er der tale om? Du kan evt. offentliggøre kundens nuværende hjemmeside, så kan vi danne os et overblik over omfanget.
//Jörg
Avatar billede karstenv Nybegynder
17. december 2003 - 11:18 #9
Min Anbefaling går på at tage fat i dem her, dem har jeg rigtige erfaringer med.
http://www.tmnet.dk
/KarstenV
Avatar billede jogii Nybegynder
17. december 2003 - 11:20 #10
Hvilken form for erfaring, Karsten :-)
Avatar billede karstenv Nybegynder
17. december 2003 - 11:24 #11
Vi bruger dem som vores ekterne konsulenter
Avatar billede jogii Nybegynder
17. december 2003 - 19:40 #12
Mattias, du kan roligt henvende dig til TM, de har de rette kompetancer. Desuden er en stor del af bundtet fornuftige Sønderjyder, så de er da til at have med at gøre, tror jeg nok :-)
//Jörg
Avatar billede madd Nybegynder
19. juli 2004 - 21:25 #13
Jeg valgte at kopiere det i hånden.

/mattias