Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. december 2003 - 08:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Veritas 9 og win 2K3

Jeg har

2 Stk HP Proliant servere

Server 1 Single 2,4 Cpu "SBS DC Mail server osv"
Server 2 2 x 2,4 Cpu "Windows 2003 Standart Terminal server Applications mode"

HP Dat 72 og Veritas 9 er instaleret på SBS og skal primært tage backup af system instillinger, Exchange, et par netværks drev, Og så skal den køre backup af Den sql server der er instaleret på Terminal serveren. "MS SQL"

Har instaleret Veritas med remote install mod server 2.
Jeg har exchange clienten til veritas og jeg har Sql clienten

Når jeg så nu genstarter min servere skriver de begge "At least one of your services doing error at startup eller noget i den stil.

Jeg kan ikke helt se hvad jeg skal gøre her, Jeg har desværre meget svært ved at se i loggen hvad der er galt.

Det er jo nok noget med RDP servicen,
I Varitas 9 kan jeg ikke se SQL serveren på den anden server.

Er rimelig lost.

MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 10:10 #1
Bruger du Windows 2003's egne drivere (anbefales) eller HP's drivere til drevet?. HP's ældre backup drivere fejler ofte i Windows 2003 Server. Kør en ny deviceconfiguration i Backup Exec (som jeg går ud fra du mener).

Er det 9.0 du kører? - I så fald er der en stribe patches du bør installere:

http://seer.support.veritas.com/docs/255694.htm <- Servicepack 1
http://seer.support.veritas.com/docs/261953.htm <- Kun hvis du kører Exchange 2003
http://seer.support.veritas.com/docs/263043.htm
http://seer.support.veritas.com/docs/263046.htm
http://seer.support.veritas.com/docs/263014.htm
http://seer.support.veritas.com/docs/264391.htm

Løser ovennævnte ikke problemerne, kan du eventuelt prøve at smide disse to på (updaterede HP tape device drivere). Installer og konfigurer dine devices igen).

http://seer.support.veritas.com/docs/263385.htm <-
http://seer.support.veritas.com/docs/263506.htm
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. december 2003 - 10:15 #2
ok, Ser spændene ud det vil jeg lige gå igang med

Men har det noget at sige at jeg har lavet server nr 2 til terminal server, Skal jeg afinstalere denne del når jeg sætter veritas op da den jo skal instalere noget på server nr 2 over Remote ins.
og at instalere på en terminal server har jo alle dage kunne give problemmeer

En anden ting, Den bruger som Veritas bruger til Backup er det ok at dette er Administrator kontoen eller skal man lave en ny bruger og i givet fald hvad skal denne bruger være member af

MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 10:25 #3
Det burde ikke give problemer at serveren er terminalserver skulle jeg mene. Men virker det ikke efter ovenstående steps er udført, var det måske alligevel en ting at tage fat i.

Du kan godt bruge administratorkontoen. Dog er det af sikkerhedsmæssige hensyn ikke smart. Lav en "servicekonto" specielt til formålet. Denne skal naturligvis have læserettigheder til hvad som helst, men INGEN skriverettigheder til andet end Backupexec's installationsbibliotek samt biblioteket der indeholder logfiler.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
12. december 2003 - 10:27 #4
ok sidste sp

Hvad så hvis man skal restore data så skal kontoen skrive rattigheder Ikke sandt

Mig og backup er ikke 2 gode ting at sætte sammen men jeg SKAL have det lært ellers kan jeg sku nok godt begynnde at se mig om efter et nyt job *S*

MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 10:37 #5
Når du restorer benyttes den konto du er logget på serveren med. Her kan du logge på med hvem som helst, der har skriverettigheder til den lokation hvortil data skal restores.

Iøvrigt vil jeg lige anbefale en lille sikkerhedsrelateret detalje, der ikke umiddelbart har noget med ovennævnte at gøre.

Omdøb administrator kontoen.
Opret en ny lokal bruger ved navn "administrator". Giv denne et andet password
Gør denne dummy-administrator medlem af "guests" gruppen, og meld den ud af "users" gruppen
Disable "guests" gruppen.

Dette er et tip jeg har fået af én af verdens hårdeste Microsoft sikkerhedsnørder. Herefter skal eventuelle skumle personer være velkomne til at bruge tid på at bryde administrator kontoen ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 10:44 #6
Skal du have ansvar for backup, BØR du stille ét krav: uddannelse!

Backupansvar er et større ansvar end mange lige tror (specielt chefer). Har i pludselig et grimt systemnedbrug, overstiger vigtigheden af en perfekt backup stort set alt andet. Og der skal ikke meget til, før en backup man troede var god, ikke kan bruges til en hat (jeg har været udsat for situationer, hvor jeg troede backuppen hver dag blev taget perfekt, men da jeg så skulle bruge den, fandt jeg ud af det rent faktisk var noget skrammel).

Derfor er det hamrende vigtigt for den backupansvarlige at være klædt ordenligt på til opgaven. Jeg vil på det varmeste anbefale dette 2-dages kursus: http://www.fourleaf.dk/dk/events/kurser/backupexec.html (eller et tilsvarende). Det giver et godt overblik over de mange "faldgruber" der er ifbm. backup.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
12. december 2003 - 15:11 #7
Helt enig m. Nanoq!

4L's kurser er virkelig gode.

/snabelhan
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
14. december 2003 - 13:46 #8
Nanoq hvis jeg lige må stille 2 tillægs sp.

Hvis jeg opretter en bruger "Backup" hvilke rettigheder skal den så have for at kunne læse indholdet af mailboxene. "der er jo noget polimik omkring dette"

Og hvis jeg skal køre backup af nogle data på netværk, Er det så nok bare at share de mapper. Tænker på dokument mapper hvor man har div dok "Opsigelser, Ordre bekraftigelser osv osv"

MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. december 2003 - 13:51 #9
læserettigheder til mailstore bibliotekerne skulle være nok skulle være nok.

Mender du data fra enkeltstående maskiner uden backupagenter? - i så fald er en share rigeligt. Du kan jo endda benytte default C$ shares.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
14. december 2003 - 13:59 #10
Ok, Takker
MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. december 2003 - 14:01 #11
(i tilfældet med klientshares, ville jeg gøre backup serviceaccounten medlem af local adminstrators grupperne på klientmaskinerne)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. december 2003 - 10:49 #12
Nanoq>>> Har du tid lige til at give en hånd

Jeg for følgende error efter at have instaleret Veritas samt opdateringerne

Detaljer
Produkt: Windows Operating System
Id: 7000
Kilde: Service Control Manager
Version: 5.0
Symbolsk navn: EVENT_SERVICE_START_FAILED
Meddelelse: The %1 service failed to start due to the following error:
%2.

Forklaring
Service Control Manager (SCM) could not start the specified service, probably because the service is not configured correctly.

Brugerhandling
Do one or all of the following:

Review the error information displayed in the message.
Verify that the service password has not expired.
Verify that the service is in the correct location.
Verify that the service is not infected with a virus.
To display the WIN32_EXIT_CODE error that SCM encountered when trying to start the program, at the command prompt, type
sc query service name
The information displayed can help you troubleshoot possible causes for the error.
If the WIN32_EXIT_CODE is zero, then SCM did not attempt to start the service because the error was detected first.

Version: 5.2
Symbolsk navn: EVENT_SERVICE_START_FAILED
Meddelelse: The %1 service failed to start due to the following error:
%2

Forklaring
Service Control Manager (SCM) could not start the specified service, probably because the service is not configured correctly.

Brugerhandling
Do one or all of the following:

Review the error information displayed in the message.
Verify that the service password has not expired.
Verify that the service is in the correct location.
Verify that the service is not infected with a virus.
To display the WIN32_EXIT_CODE error that SCM encountered when trying to start the program, at the command prompt, type
sc query service name
The information displayed can help you troubleshoot possible causes for the error.

If the WIN32_EXIT_CODE is zero, then SCM did not attempt to start the service because the error was detected first.

Jeg forstå ikke at jeg ikke kan finde den service der heder SCM

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. december 2003 - 10:59 #13
Selvfølgelig skal jeg ikke finde SCM da det jo er service modulet i Win men hvilken Service det er dne ikke kan starte kan jeg ikke lige få øje på

MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 11:04 #14
Er alle Backup Exec services startet?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. december 2003 - 11:05 #15
Jeps
MC
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 11:11 #16
Den siger mig ikke umiddelbart noget.

Jeg gravede lige lidt i technet, og fandt en tilsvarende situation ifbm. installation af en PSC:

"Windows NT Event Log Errors
During this installation process there may be restarts that generate entries in the Windows NT Event Log. The known entries that have been verified, and can be ignored, are listed below. If this install process is followed, these event log entries will only appear once and then go away.

event 7000 - SCM - The MSSQLServer service failed to start due to the following error: The system cannot find the file specified."

Kommer fejlen mere end én gang? - har du genstartet serveren?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. december 2003 - 11:13 #17
Altså den kommer hver gang jeg genstarter serveren med den du

"Atleast one of your serivces or drives doing error on start" eller noget i den stil."

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
08. januar 2004 - 13:41 #18
Må jeg hendlede de kære folk til at kigge her

http://www.eksperten.dk/spm/448150

MC