Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 17:12 Der er 37 kommentarer og
3 løsninger

hvad skal man gøre?

Jeg er netop blevet færdig med en hjemmeside til et firma jeg har opstartet. Designet er rimelig simpelt (jeg er ret ny på programmeringsområdet), men det er nu ikke det jeg vil ind på.
Jeg er nemlig i tvivl om, hvordan jeg skal få søgemaskinerne og diverse indekser til at 'godkende' min side - jeg har læst flere steder (også her på eksperten) at meta tags er stærkt overvurderet, og at man virkelig skal tænke sig om, før man bruger dem.

Derfor vil jeg høre, om nogle af jer med mere erfaring på det område, vil hjælpe med at optimere søgeord og lignende, således at jeg ikke bliver afvist.
Det er også gode råd og tricks generelt, jeg eftersøger - alt er velkommen, og jeg håber på god konstruktiv feedback.( I er også meget velkomne til at kommentere på html-koden, såfremt den kan have indflydelse på søgemaskinernes accept af siden - men designet ligger fast ;)

hjemmesiden hedder:
http://www.abatranslation.dk

pointene bliver fordelt alt efter indsats og brugbarhed, så I må gerne begrunde jeres kommentarer - jeg er jo ude på at lære noget om meta tags, søgemaskiner, indekser og det der ligner :)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 17:17 #1
Start med at tilmeld din side til diverse søgemaskiner:

http://www.danex-exm.dk/major10.htm
Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 17:22 #2
googolplex>> tak for den hurtige respons - jeg har dog læst flere steder at man skal holde sig fra at 'massetilmelde' sine sites - i hvert fald indtil man har optimeret søgeord osv, så det er nok det, der er vigtigst at få gjort i første omgang.

Jeg tænker også på hvad overskrifter skal være i <title> og den slags - al hjælp er god hjælp...
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 17:25 #3
Jeg har læst en del om det (men er ikke ekspert), et par af de absolut vigtigste ting:

1. Sørg for at andre sites linker til dit site, flere søgemaskiner (fx Google) prioriterer dette højt. Byt evt. links med andre sites, specielt sites der er højt placeret og ligger indenfor samme katagori.

2. Sørg for at dine keywords optræder 'på siden', ikke kun i dine meta-tags (som jeg ikke tror bruges til meget nu til dags...)
Avatar billede perj Nybegynder
09. december 2003 - 17:32 #4
Prøv også at læse dette her godt igennem. Det er et rigtig godt sted at annoncere: https://adwords.google.com/select/main?cmd=Login&hl=da
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 17:49 #5
Jeg ville også koncentrere mig om Google plus 2-3 andre store søgemaskiner.

Læs fx dette mht. Google:

http://www.aggrandise.com/

Og husk at TILMELD dig søgeindekser såsom jubii.dk, der bruges af mange danskere (hvorfor er mig en gåde, den er skod...)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 18:00 #6
Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 18:27 #7
jeg vil helt sikkert bruge google (tak for linksene - interessant læsning!), og måske yahoos indeksering, men i første omgang vil jeg lige sikre mig at der er styr på det jeg vil lægge ud ;)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 18:42 #8
Men, above all else, remember...

INDHOLDET er det VIGTIGSTE! (eller som der står i linket: CONTENT IS KING!)

Du kan lave nok så god en søgemaskine-optimering, men ikke de site er værd at blive på er det et fedt!
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 18:42 #9
men ikke de = men hvis ikke dit
Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 20:44 #10
Er der ikke nogen der har erfaring med søgemaskine/indeks-optimering?

(googolplex og perj - I skal nok få nogle point, men det, jeg mest er ude efter her, er mere, hvordan man finder de rigtige søgeord og overskrifter osv. til sine sider - men stadigvæk tak fordi I gider bruge tid på det :)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 20:52 #11
Hvad handler din side om, så kan vi bedre hjælpe dig med eksempler til hvilke søgeord du bør vælge :)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 20:58 #12
Havde ikke set linket :)

Men i dit tilfælde:

'oversættelse(r)', 'translation', 'dansk-engelsk'.

Desuden er det som nævnt i linkene godt at have sætninger, såsom.

'dansk-engelsk oversættelse'
'translation af tekster'
'oversættelse af tekster'
osv.

Lad være med at stole på meta-tags, jeg tvivler på de tæller ret mange steder...

Sørg for at dine søgeord (gerne i sætninger som folk kunne finde på at skrive) står på dine sider.

Hvad ville DU søge på I google, hvis du skulle have oversat en tekst ?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 21:40 #13
Ok - altså, hvis vi tager meta tags først:

De ord der angives her SKAL altså stå på den aktuelle side (hvis man skriver oversættelse, men der står oversætter på siden, er det så et dårligt ord at bruge - eller med andre ord, skal ordet svare 100% til det der står på siden?)?

Ang. de sætninger du nævner (dansk-engelsk oversættelse), hvis de skulle med, skulle det så være i meta tags, og i så fald, skal ordene her så også være at finde på siden? (og omslutter man sætninger med ' eller " eller bare , ?)

------------------------------
Overskrifter på siderne:

Er det samme princip de skal vælges ud fra? Altså, skal ordene her også stå på siden?

------------------------------------------------

Nu er min side jo både på dansk og engelsk, har det noget at sige, og i så fald hvad?
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 22:02 #14
Fandt det her:

'Select several two-three word keyword phrases and place them within the page title, the meta tags, and MOST IMPORTANTLY, THROUGHOUT THE BODY OF THE PAGE'.

Hvis din side både henvender sig til engelsksprogede og dansktalende, så ville jeg lave en engelsk udgave af i hvert fald forsiden :)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
09. december 2003 - 22:46 #15
hvor fandt du citatet?

Den engelske del er den samme som den danske, det er bare den danske vi har valgt som forside, da vi har et dk-domæne! (dvs. at index.html er lig med company.html, sidstnævnte er bare oversat!).
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 22:57 #16
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
10. december 2003 - 09:20 #17
der findes lidt info søgemaskineoptimering her: http://www.tedesign.dk/nyheder.htm
Avatar billede sn2002 Nybegynder
10. december 2003 - 09:48 #18
thomasejsning>> tak - du har vel ikke også links til hvordan man bedst gør det du omtaler på siden - altså finder sine <title>'s, søgeord og -fraser?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
10. december 2003 - 09:49 #19
undskyld : thomasejsing (my bad!)
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
10. december 2003 - 10:09 #20
Søgeord skal naturligvis være efter hvad man vil kunne forvente den almene bruger ville søge efter.
Hvordan har vores søgeadfærd udviklet sig?

Gennerelt kan man sige at flere og flere bruger søgemaskinerne/katalogerne til at finde det/de informationer de har brug for, og vi ser en stigning i brugen af katalogerne idet disse har en hierarkisk opbygget struktur som opleves lettere og mere brugervenligt af de fleste,
Samtidig er det som regel ikke uden problemer at bruge en almindelig søgemaskine som f.eks google, idet denne for det første indeholder RIGTIG mange sidehenvisninger, og for det andet forstår den almene bruger ofte ikke at specificere sine søgeord godt nok, evt. med flere søgeord og får derved alt for mange resultater op ved en given søgning.

Hvordan udvælger man emneord (både i koderne, men også de synlige på
selve hjemmesiden)

At udvælge nøgleord/søgeord er en meget vanskelig proces, og kræver et stort arbejde med analyser og som regel et proff. firma der kan råde og vejlede i denne proces, men man kan sige at søgeordne skal modsvare de serviceydelser/varer og gerne i flere varianter, og disse skal fremgå i alle meta koder samt som tekst på hjemmesiden, og der skal indsættes metatags på alle sider, der igen skal tilpasses til indholdet på siden på den enkelte side.
Samtidigt er det også extremt vigtigt at vide præcist hvordan målgruppen søger, f.eks er det ikke nok at vide at folk søger efter "tøj" for at finde en online tøjbutik, for hvis man optimerer sitet til netop dette søgeord vil man ikke få en placering på søgemaskinerne der er god nok til at kunne få noget ud af det når folk/brugeren søger.
Desuden kan man få en idé om hvad der skal til, ved at finde sine konkurrenter på google og herefter kikke på deres metakoder

Hvordan synliggør man sit resultat på bedste måde (valg af domænenavn
etc.)

For at blive synliggjordt godt nok, kræver det for det første at ens metatags er sat korrekt op i forhold til søgedatabaserne og overholder de regelsæt hver enkelt søgedatabase har, desuden kræver det at man tilmelder
sig så mange databaser/kataloger som muligt, idet det vil/kan give en bedre page rank på google og altavista, og desuden er der jo ikke noget galt i at bare få et hit om dagen fra en lille søgedatabase eller et katalog
desuden kan det hjælpe at få andre firmaer til at linke til ens side, som f.eks tilbyder noget der omhandler de varer/serviceydelser man selv har på ens website, det kunne f.eks være at man solgte akvariefisk, her kunne det være
en god idé at få en online boghandler til at linke til ens sider, fordi disse har bøger der omhandler akvarier og fisk
Avatar billede sn2002 Nybegynder
10. december 2003 - 15:18 #21
thomasejsing>> God beskrivelse - tak for det!

Som googolplex også skriver, så fokusereres der meget på indholdet på siderne, og det antydes at hvis der ikke står særlig meget, så er man dårligere stillet, end hvis der står meget.
Men hvor ligger grænsen her? Jeg mener, hvis man tager udgangspunkt i vores side (se allerførste indlæg) så har vi jo nogle sider hvor der kun står 3 linier - problemet er bare at vi bevidst har indsnævret det til så lidt, for at gøre det lettere for kunden at finde infoen; på denne måde kan kunden altid, på kort tid, finde den eksakte viden omkring handel og forretning med www.abatranslation.dk, som han/hun måtte ønske.
Hvordan vægter søgemaskiner/indekser kundevenlighed i forhold til meget (og ikke altid vedkommende) info? Vil du/I sige at vi bør skrive mere, selv om det egentlig vil betyde nedsat overskuelighed for kunden?
Avatar billede googolplex Novice
10. december 2003 - 17:11 #22
Jeg ville ikke fylde mere på end du føler er nødvendigt, bare du sørger for at det tekst du har beskriver dine 'produkter' så godt som muligt, både mht. besøgende og mht. de søgeord. Men det er en svær balancegang og en hel videnskab at gøre det korrekt.

Husk også at det er VIGTIGT at I sørger for at 'blive linket til', så byt links med allierede og andre der er interesserede. Specielt andre der har en høj placering i google (fx) er gode at bytte links med, da de vejer tungere.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
10. december 2003 - 18:40 #23
ja, det med links virker ret vigtigt, iflg. de links I har givet - men som en 'seriøs' forretning er det vel svært at flette links og/eller bannere ind?

Hvordan kan det gøres - er det altid links for links, eller er der andre måder at bytte på?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
11. december 2003 - 17:01 #24
Er der nogle store sider (der gi'r 'respekt' hos søgemaskinerne/indekserne) der sælger link/bannerplads, til en fornuftig pris (udover perj's googleforslag!)?
Så ville det jo også være en slags løsning på 'links for links' problemet!
Avatar billede googolplex Novice
11. december 2003 - 18:13 #25
Avatar billede sn2002 Nybegynder
14. december 2003 - 19:54 #26
Jeg vil lige prøve at lave søgeord i løbet af denne uge og så vender jeg tilbage - håber I lige vil kigge det igennem der, og sikre at jeg ikke har lavet nogle dummerter!
Jeg vil selvfølgelig stadig gerne have flere gode råd ;)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
15. december 2003 - 18:12 #27
thomasejsing>> Jeg sidder nu og kigger på mulige søgeord og faldt lige over noget du skrev, nemlig "Hvordan udvælger man emneord (både i koderne, men også de synlige på selve hjemmesiden" - hvordan kan man bruge emneord fra koderne? Skal det ikke stå på selve hjemmesiden som kunden kan se for at det kan bruges som søgeord - eller er det normalt at flette noget ind et eller andet sted i koden, som kun kan ses hvis man vælger 'vis kilde'? (I så fald, hvor?)
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 18:22 #28
Du skal enten skrive det i title, metatags eller som læsbart indhold på siden. Du skal ikke flette det ind andre steder i koden.

Men søgeord i selve indholdet på siden er absolut det vigtigste! Folk har desuden en tendens til at proppe en hulens masse søgeord ind i title og metatags...det er en dårlig idé! Og en af grundene til at søgemaskinerne vægter indhold højt.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
15. december 2003 - 18:43 #29
googolplex>> davs igen - du må undskylde jeg er lidt tung at danse med, men nu har du forvirret mig yderligere :P

Som jeg læser det du lige har skrevet, så kan man sætte søgeord ind tre steder:
1. title
2. metatag
3. læsbart indhold

jeg forstår ikke helt pt.3 - kan man sætte søgeord ind andre steder end 1 og 2? Og hvis ja, hvor og hvordan....
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 18:49 #30
Nej, du har forstået det korrekt.

Du skal bare huske, at 3 er vigtigere end 1 og 2.

Mange har en tendens til at proppe en hulens masse søgeord ind under 1 og 2, det er en dårlig ide og har ikke den store effekt på dine resultater i fx Google.

Udover dette skal du huske at bytte links med andre, det er også noget der batter i regnskabet!
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 18:56 #31
Angående Google som er den absolut vigtigste søge-robot, så læs her:

'PageRank Explained

PageRank relies on the uniquely democratic nature of the web by using its vast link structure as an indicator of an individual page's value. In essence, Google interprets a link from page A to page B as a vote, by page A, for page B. But, Google looks at more than the sheer volume of votes, or links a page receives; it also analyzes the page that casts the vote. Votes cast by pages that are themselves "important" weigh more heavily and help to make other pages "important."

Important, high-quality sites receive a higher PageRank, which Google remembers each time it conducts a search. Of course, important pages mean nothing to you if they don't match your query. So, Google combines PageRank with sophisticated text-matching techniques to find pages that are both important and relevant to your search. Google goes far beyond the number of times a term appears on a page and examines all aspects of the page's content (and the content of the pages linking to it) to determine if it's a good match for your query.'

http://www.google.com/webmasters/4.html - for fuld info.
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 18:57 #32
Ovenstående træder i effekt, når flere sites matcher de samme søgeord, jo højere rang, jo højere kommer du op på listen. Det er derfor det er så vigtigt at bytte links med andre!
Avatar billede sn2002 Nybegynder
15. december 2003 - 18:59 #33
tak for linket - god forklaring på referral-systemet!

ang 3 - hvordan sætter man et søge ord ind i den læsbare tekst? Er det en kode der skal til?
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 19:12 #34
Nej, du skal bare sørge for at din tekst er formuleret på en måde, så den indeholder dine 'søgeord' og 'søgesætninger' - det er alt :)

Men jo, det ER svært, for din tekst skal samtidig virke imødekommende og dine besøgende skal helst ikke opdage at søgeordene og søgesætningerne er integreret heri!
Avatar billede sn2002 Nybegynder
15. december 2003 - 19:22 #35
dvs. at hvis jeg fx synes at de vigtigste søgeord for mine sider er 'oversættelse' 'translation' 'dansk' og 'engelsk', så vil det være nok at integrere dem i den læsbare tekst på alle sider, uden at skulle tænke på metatags? (og metatags-søgeordene ville vel under alle omstændigheder være de samme som ovennævnte!)
Avatar billede googolplex Novice
15. december 2003 - 20:07 #36
Ja, præcis :)

Men det er også en god idé hvis du kan få ovenstående flettet sammen i nogen 'søgesætninger'.

Tænk på, hvad du selv ville søge på, hvis du skulle finde din virksomhed, spørg andre hvad de ville søge på og flet de mest åbenlyse ind i teksten.

Håber du blev klogere, takker for point :)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 14:19 #37
jeg håber lige der er nogen derude endnu - ang. søgeord i metatags, skal de skrives ind med æ/ø/å-koderne, eller som normalt dansk æ/ø/å? (altså fx oversættelse vs. overs&aelig;ttelse?)
Avatar billede googolplex Novice
18. december 2003 - 22:27 #38
Ved det faktisk ikke :(

Fandt dog lige denne side, den kan du jo bruge, når du er færdig med dit arbejde for at tjekke efter:

http://www.webdesigns.dk/default.asp?sektion=Kontakt&undersektion=Eftersyn
Avatar billede sn2002 Nybegynder
18. december 2003 - 22:55 #39
tak - prøver den af når jeg når så langt!
Avatar billede thorus Nybegynder
27. januar 2004 - 17:16 #40
Lidt mere om søgemaskine optimering: http://www.phpuniverset.dk/show_artikels.phtml?ArtikelID=16