Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
05. december 2003 - 12:52 Der er 4 kommentarer

Statisk elektrisitet

Hej der ude

Nogle af jeg da kender et godt sted hvor man læse om hvordan man sikre sit hardware i serverrummet mod statisk elektrisitet???

med hensyn til gulv/væg belægning, jordforbindelse m.m

pft
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
05. december 2003 - 12:55 #1
cisco har et kapitel i deres ccna lærebøger
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
05. december 2003 - 12:55 #2
Jeg burde nok oprette et nyt spørgsmål:-)

Uafbrudt strømforsyning alle døgnets 24 timer, året rundt.
Uafbrudt køling af servere alle døgnets 24 timer -også om sommeren
Miljøovervågning af serverrum
Krav i tilfælde af krise/krig

Det er de ting jeg skal finde om til serverrummet og beskyttelse af dets data:-)

Ekstra point kan scores:-)
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
05. december 2003 - 12:56 #3
Jeg har læst har ccna men det stinker:-)

ER der ikke nået om det på dansk
Avatar billede hansons Nybegynder
05. december 2003 - 13:29 #4
Når man skal sikre sig imod elektrostatisk afladning også i folkemunde kaldet statisk elektricitet er der flere ting man skal tage forbehold for. Jeg kan ikke vise vej til læsbart stof på dansk men kunne tænke mig at de leverandører der leverer dobbeltgulve har noget information du kan benytte. Hvorom alting er kan du følge disse råd - så er du godt sikret.

1: Det gælder først og fremmest om at undgå en elektrostatisk opladning når man bevæger sig i serverrunnet. Dette gøres ved at have et såkaldt halvledende gulv hvor det ikke er muligt at generere en elektrostatisk opladning i kroppen når man bevæger sig hen over gulvet. Både gnidningsmodstanden mellem sko og gulv samt bevægelsen i tøjet på kroppen kan generere statisk elektricitet. Skal det gøres korrekt skal der envidre bæres halvledende sko eller måske bedst bare fødder.

2:Sørg for at rummet har den højest tilladte fugtighed. Fugtigheden "hjælper" med at gøre isolerende genstande "mindre2 isolerende da fugtighed fungerer som et ledende materiale.

3:Når der skal pilles ved serverne skal der ALTID bæres hånledsrem. Håndledsremmen skal via' en ledning forbindes til en jordforbindelse, derved opnåes en konstant afladning til jord istedet for en opladning af kroppen.

Sørg for at have passende plasthylstre til komponenter der er godkendt til opbevaring af halvledere.

4: Få en godkendt elektriker til at måle din jord forbindelse og forlang en jorforbindelse der er mere end meget god.

5: Isolerende materialer som plastposer, plastic chartecks m.m fungerer som elektriske generatorer, derfor bør der såvidt muligt ikke forefindes isolerende materialer i rummet, dette gælder også tøj som eksempelvis skjorter der er lavet af acryl / polyester, disse er rene elektriske bomber.

6: Til sidst kan nævnes ionblæsere. Men her skal du være varsom. Køb kun iongeneratorer der "sprøjter" lige mængder positive og negative elektroner ud i atmosfæren. Blæsere der kun generere en type ioner (typisk positive) er det rene fup og skader mere end det gavner. Der skal balance i ionerne for af få 0.

7:Rengør kun dine gulve, borde m.m i et ABSOLUT neutralt rengøringsmiddel, hvis der benyttes "fup" midler med parfume ligger det sig som et isolerende lag henover gulvet som derved mister sin halvledende effekt.

Hanson
Ved en del om atmosfærisk elektricitet.