Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 15:11 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP til at få instaleret MAC OS 9.1 færdigt

Hej jeg vil høre om der er en der kan være mig behjælplig med at få min Macintosh Powerbook G3 færdig for jeg er gået i stå og jeg kender overhovet intet til Macintosh da det er
min første. Der hvor jeg er nået til er

Hvis jeg holder æbeltasten og C nede, men så kommer der en boks frem oppe i venster top) og oven over boksen med de 6 forskellige ikoner er "æbeltasten" som start og "Edit", "View", "Window", "Special" og "Help"...

I boksen med de 6 ikoner står der: 1.) Before you install - 2.) Installing MAC OS 9.1 .pdf - 3.) MAC OS Install - 4.) Adobe Software - 5.) CD Extras - 6.) Utillities...

Og I de 7 forskellige valgmuligheder står der som det første:=
"Æbeltegnet" - "Edit" - "View" - "Window" - Special" - og "Help"!
I "Æbeltegnet" kan jeg vælge: About this computer - Chooser - Control Panels - Sherlock 2.

I "File":Open - Close Window - Get Label - Make Alias - Add too Favorites - Put Away - Find - Search Internet... - Page Setup - Print Window...

I "Edit: Select all - show Clipborad - Preferences...

I "View": As icons - As buttons - As list - As Window - As Pop-up Window - Clean up - Arrange - View Options

I "Window": Desktop - MAC OS 9.1

I"Special": Erase Disk... - Sleep - Restart - Shut Down

Og i "Help": Help Center - Show Ballons - Mac Help!
Og så på skrivebordet er der 2 ikoner den ene er skraldespanden(Trash) og den anden er en CD hvor der står MAC OS 9.1 på...

DET ER ALT DER ER FREMME PÅ MIN SKÆRM...    [Men den kan da ikkke være færdig instaleret da jeg skal holde C og Æbeltasten nede for at starte den op ellers er der kun en tom skærm med en lille bootdisk på med et ? tegn i, så et eller andet er der galt..

Jeg håber at der er nogle der har erfaring på dette område og jeg lægger ydliger de andre 60 point oven i til den person som kan hjælpe mig med at få løst dette ireterene problem så jeg kan komme igang med at bruge den MAC OS..
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 15:27 #1
i boksen, som jeg vil tro er et vindue?, vælger du MacOs install så du starter installationen af styresystemet.

Alt hvad du beskriver du har på skæremen er typisk for et reduceret system som ligger på installation CD-en når du starter op fra denne, så det ser umiddelbart rigtigt ud.
Nu skal du blot installere ved at dobbeltklikke på Install i vinduet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2003 - 15:33 #2
Du behøver ikke holde æbeltasten og c nede, du kan nøjes med at holde c nede under opstart.

/per
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 16:26 #3
Hej Per du er godt nok hurtigt til at svare det havde jeg ikke regnet med at der var en der viste noget om det allerede men total fedt... Det De siger har jeg prøvet men så kommer der en rød boks frem hvor den siger at:  System Error- 36 occurred" Og jeg aner ikke hvad det betyder eller hvad jeg så gør..
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 16:27 #4
venlig hilsen
Pillpopper
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 19:26 #5
hej Spe´´ og tak for dit svar men det har Per svaret nøjragtigt på, men er det Dem der har sendt en kode til mig? eller hvem er det for der er en der har sendt en lang kode som jeg skal sætte ind´´men hvor skal den kode den henne..
Ved du det
Og mange tak for din hurtige respons
Venlig hilsen
Pillpopper
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 19:33 #6
Hej igen Spe´´jeg glemte at tilføje at når jeg gør det så kommer der en rød boks frem med en med en meddelse om at: "System Erroe - 36 eccurend" men jeg ved ikke hvad det betyder og hvad man gør´´derfor spurgte jeg om det var Dem der har sendt en kode til mig for det står ikke nogen afsender´´hvilket er lidt mærkeligt
Venlig hilsen
Pillpopper
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 19:50 #7
Jeg har ikke sent noget til dig.
Umiddelbart lyder din beskrivelse om system fejl somom der er fejl i installationsprogrammet.
Har du lige købt maskinen fra ny? Hvis så synes jeg du skal kontakte forhandleren og bede dem om at prøve med den installations CD du har fået med.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 19:56 #8
Hej nej det har jeg ikke jeg har købt den af en ven der siger at den virkede da han købte den men da jeg fik den var der ikke noget styresystem i den og jeg sagde til ham at han måtte da have pillet ved et eller andet for ellers ville det program ikke bare forsvinde (eller gør det) og så lige en ting mer der er en knap omme bag på bærbaren som står "Reset på- den må jeg IKKE trykke på vel??
Og den CD jeg har har jeg fået af en ven som har du ved nok´´bræn
Venig hilsen
Pillpopper
P.s- jeg husker osse at på et tidspunkt skrev den hvis jeg trykket på MAC OS I nstall "System could not open because the disk is lockt men nu skriver den det der med " System Error 36 - occurend..!
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 20:25 #9
Der sker ikke noget ved at trykke reset-knappen men det hjælper dig heller ikke.
Du skal have fat i en ny indtallation CD.
Din ven burde have en orginal som fulgte med da han købte maskinen.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 20:34 #10
Det har han ikke da den er lidt fy fy hvis du forstår.. og cd'en er afprøvet på samme model som min og der virkede den fint men ham jeg har købt den af k....n siger at det er hans ven der har ordnet det og han er ikke lige sådan til at få fat i..
Venlig hilsen
Pillpopper
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 21:03 #11
Hmm...Lyder ikke som de bedste venner du samler på.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 21:12 #12
Det var da et mærkelig svar du er kommet med jeg genere ikke dine venner så jeg beder Dem om det samme.. Og NEJ  mine venner er sku'fede nok og til at stole på men jeg har fået den da han har lavet et el. andet så jeg skal instalere forfra. og den disk jeg har er et kopi så det er ikke det der er problemet son De skriver
Pillpopper
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 21:17 #13
K....n betyder at jeg ikke vil oplyse ham jeg har fåer CD'en af´´
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 21:25 #14
Jeg skriver ikke at dine venner ikke er gode venner overfor deres venner men har man fy fy maskiner ja så er der andre ting man ikke helt har styr på. Men det skal vi ikke diskurtere i dit spøgsmål. Så lad det nu bare ligge. Og du skal ikke angive nogen her.
Men skaft dig en lovlig CD, så tror jeg du kan få det til at virke.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 21:30 #15
Jeg har rigligt styr på det da det er en varm en.. længer er den ikke
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 21:32 #16
Glemte at tilføje at det er da det samme at have et kopi af feks. windows xp og så MAC OS ellers kan jeg ikke se hvad forskellen skulde være for at den ikke virkede..
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2003 - 21:45 #17
At det ikke virker er fordi CD-en ikke er i orden. Enten ikke brændt ordentligt eller beskadigt senere.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
19. november 2003 - 21:47 #18
Den er brænt ordenligt da den er blevet testet på samme maskine som den jeg har og den er ikke beskadig for så ville den sige den inden instalitionen..
Pillpopper
Avatar billede jfl Nybegynder
20. november 2003 - 12:07 #19
.
Avatar billede kado Nybegynder
23. november 2003 - 19:12 #20
Det er den forkerte CD, der er blevet brugt.
Den indeholder ikke det rigtige systemsoftware

/kado
Avatar billede pillpopper Nybegynder
24. november 2003 - 11:42 #21
Hej kado jeg siger mange tak for Deres venlige & hurtige respons´´ det var rart at vide at det er systemsoftware den er gal med..
Bukker & takker
Venlig hilsen
Pillpopper

Forsat god dag