Avatar billede holyfield Nybegynder
12. november 2003 - 15:08 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Login rettighed.

Jeg vil gerne ind og lave en shutdown immediate på en RCAT database, men oracle kommer og fortæller mig at jeg ikke har rettigheder til det.

Jeg har prøvet at logge ind på RCAT db'en med system/manager men lige lidt hjalp det, jeg har også prøvet at grante sysdba rettigheder til RMAN brugeren og benytte den til det.

RMAN brugeren har DBA rettigheder men den kan ikke lave en shutdown.

What do I do ?

Forslag velkomne ;)
Avatar billede teepee Nybegynder
12. november 2003 - 15:39 #1
Prøv:
connect / as sysdba
eller
connect system/manager as sysdba
Avatar billede holyfield Nybegynder
12. november 2003 - 15:44 #2
INSUFFICIENT PRIVILEGES får jeg smidt i hovedet på begge måder?
Avatar billede lap Nybegynder
12. november 2003 - 18:03 #3
sqlplus "/ as sysdba"

Men formentlig har du bøvl med sqlnet.ora - NTS... - prøv at kommentere den ud
Avatar billede holyfield Nybegynder
13. november 2003 - 11:59 #4
det eneste der står i den er:

SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS)
NAMES.DIRECTORY_PATH= (TNSNAMES, ONAMES, HOSTNAME)
Avatar billede dancni Nybegynder
13. november 2003 - 12:33 #5
Hvilket OS og Oracle version anvender du?
Avatar billede holyfield Nybegynder
13. november 2003 - 14:51 #6
NT.40 samt ORA 8.1.6
Avatar billede dancni Nybegynder
13. november 2003 - 15:32 #7
Virkede mit tidligere svar ikke?

c:\>set ORACLE_SID=RCAT
c:\>svrmgrl
connect / as sysdba
select name from v$database; -- Burde give navnet på current instance = RCAT
shutdown immediate; -- Nu lukker RCAT databasen

Du starter databasen igen med
c:\>set ORACLE_SID=RCAT
c:\>svrmgrl
startup; -- Kræver at din initRCAT.ora file ligger på default sted
Avatar billede holyfield Nybegynder
13. november 2003 - 17:29 #8
Kan ikke logge ind med "connect / as sysdba" får INSUFFICIENT PRIVILEGES.
Avatar billede psv Nybegynder
13. november 2003 - 17:56 #9
Du kører vel svrmrgl på selve databaseserveren? :-)
Avatar billede holyfield Nybegynder
14. november 2003 - 12:57 #10
Ja jeg kan også sagtens selecte name from v$database;  osv uden probs jeg har bare ikke rettigheder til at lukke den db ned????
Avatar billede dancni Nybegynder
14. november 2003 - 13:39 #11
Jeg forstår ikke hvad der går galt :-)

Jeg ville starte med en 'select user from dual' for at verificere at det er 'SYS' brugeren du anvender.

På UNIX ville jeg checke at den OS bruger som forsøger at lukke databasen ned er den samme OS bruger som startede den op.
Avatar billede holyfield Nybegynder
14. november 2003 - 13:49 #12
'select user from dual'  giver mig linjen  SYSTEM. Men den kan stadig ikke lukkes ned med system brugeren?
Avatar billede psv Nybegynder
14. november 2003 - 13:55 #13
Hvad med

connect internal

shutdown

Det burde virke
Avatar billede dancni Nybegynder
14. november 2003 - 15:21 #14
'connect / as sysdba' burde give SYS brugeren - det gør det på Oracle9. Jeg har desværre ingen Oracle8 til at teste på.
Avatar billede psv Nybegynder
14. november 2003 - 15:25 #15
Naaah - på 9i har du jo heller ikke svrmgrl mere. :-)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. november 2003 - 16:13 #16
hmm.. Har først set dit spørgsmål nu . Mærkeligt at jeg ikke har fået en mail ??

Som jeg forstår det, har du også prøvet dette:

sqlplus /nolog
sql> connect / as sysdba
sql>shutdown immediate

Står REMOTE_LOGIN_PASSWORDFILE=EXCLUSIVE i din init.ora ?

Har du grantet sysdba til sys eller system brugeren (alt efter hvem du logger ind med?) Du skal grante SYSDBA til brugeren som internal ! (Eller en bruger connected som sysdba)

Er din OS bruger i ORA_DBA gruppen på NT ?

Hvad giver denne sql dig?
select * from v$pwfile_users;
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. november 2003 - 16:15 #17
Prøv evt. også at sætte  en # foran
SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS)

så der står

#SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS)
Avatar billede psv Nybegynder
14. november 2003 - 18:05 #18
Eller

SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NONE)
Avatar billede holyfield Nybegynder
17. november 2003 - 10:52 #19
Takker - tester det lige når jeg får tid, så deler jeg point ud ;)
Avatar billede larildsen Nybegynder
21. november 2003 - 14:14 #20
Hvis det er en default installation af Oracle, så kan du connecte som internal med password oracle, dvs.

connect internal/oracle

eller

connect internal/oracle@<tnsnavn>
Avatar billede holyfield Nybegynder
24. november 2003 - 12:16 #21
Takker for alle svarene.

Jeg fik det løst ved noget så simpelt som og logge ind med Internal/oracle.

Men da i begge har hjulpet så meget så fordeler jeg lidt  :)
Avatar billede larildsen Nybegynder
12. januar 2004 - 19:45 #22
Hmmmm.....

Ikke for det, men holyfield den der forærer dig svaret (selv i en kommentar) fortjener da bare lidt credit ikke ?