Avatar billede uffest Nybegynder
06. november 2003 - 23:27 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Spywareprogrammer og sikerhed?

Har forsøgt mig med det roste program ad-aware for at holde min pc fri for spyware. Den fandt da også ca 70 ting, den mente skulle fjernes hvilket jeg gjorde. Men den foreslog også at fjerne filen "regedit", der så vidt jeg kan se IKKE er spyware, men ligger i Windows XP!
  Har da også hørt, at man ikke bare blindt skal fjerne alt, hvad disse ant-spyware-programmer finder på pc'en, da det i nogle tilfælde kan give problemer med pc'en.

-Men hvordan skal jeg så bære mig ad med at undgå spyware, hvis man ikke kan stole blindt på programmerne - jeg er nemlig ikke super-ekspert, og kan ikke selv gennemskue, hvilke filer der kan fjernes og hvilke, jeg kan få problemer ved at fjerne...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. november 2003 - 23:31 #1
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2003 - 23:35 #2
Du kan ikke totalt undgå disse programme, kun holde dem nede. Med Ad aware, spubot, hijackthis og flere andre af programmerne på soywarefri, er du gpdt dægget ind. Sørg også for en god virus scanner og en firewall, og hold så alt din software fuld opdateret hele tiden, så har du minimeret problemet mest muligt
Avatar billede Slawomir Seniormester
06. november 2003 - 23:40 #4
sorry du for den her link: http://www.tucows.com/
Avatar billede uffest Nybegynder
07. november 2003 - 00:01 #5
Hmmm... tror ikke rigtig i forstod spørgsmålet: Hvordan ved man, om man kan fjerne en fil, som programmet siger er spyware. Det er jo åbenbart ikke altid helt sikkert at fjerne det hele, fordi det kan medføre problemer og ændre den måde pc'en opfører sig på...
Avatar billede tumben Novice
07. november 2003 - 00:05 #6
kan kun sige at jeg altid har fjernet alt hvad adaware har fundet..og aldrig harft nogen problemer...(win 2000..og en masse programmer)...men 100% blir man vel aldrig
Avatar billede squashguy Nybegynder
07. november 2003 - 00:07 #7
du kunne f.eks bruge google til at søge info om de ting programmet finder..
Avatar billede aovergaard Nybegynder
07. november 2003 - 00:38 #8
Ja Ad-aware finder meget, og du kan rolig fjerne alt det snavs som den finder. Det eneste som den kan finde på at fjerne, som du måske senere får brug for, er filer som bruges i forbindelse med fildelingsprg. som Kazaa. Fjerner du noget fra Kazaa, vil det ikke virke mere, men jeg mener også at det er et af de prg. som kommer med mest Spyware.

Spybot finder og fjerner også en masse, og her kan du rolig afhjælpe alle problemer som er markeret med rødt.

Du får lige hele min løsning på gode programmer at installere, for at bekæmpe alt det spy som vi får ind på vores computere.

Jeg har her lavet en lille ”paranoia pakke” fyldt med bitte små prg. som ikke fylder meget på din computer, og som alle kører uden at de konflikter med hinanden. Alle programmerne er garanteret fri for spyware og er desuden Free prg. Du syntes sikkert, det var da frygtelig mange prg. som du skal installere, men det er desværre blevet sådan at det faktisk ikke mere er virus som er Internettets store problem, men i højere grad spyware, trojanere, malware og hijacking. De prg. som jeg vil foreslå at du kan installere er følgende, som du alle kan finde på dette link: http://www.spywarefri.dk gå til værktøjer, her er de alle og på de fleste er der også en dansk manual. Hvis du installere alle disse små programmer kan du roligt surfe på Nettet uden du skal sidde og være bange for at få alt for meget skidt med ned på din computer.

Man kan hver dag på forsiden af Spywarefri se om der er nye opdateringer. Husk at opdater jævnligt, det er meget vigtigt, for at få den maksimale beskyttelse af programmerne.

Antivirusprg:
Et godt bud her er Avast som kan rigtig meget. Indeholder en email-scanner . Opdaterer virusdefinitionerne. Dette Antivirus prg. er på fuld højde med dem man køber, hvad angår effektivitet. Ok, layout er gammeldags, men det kommer også fra Tjekkiet, men det er et virkelig godt prg.
Derudover er det en god ting engang imellem at onlinescanne for virus. Dette kan du også gøre på spywarefri. Du bør også onlinescanne for spyware og det kan du gøre med X-Cleaner som du ligeledes kan finde på spywarefri.

SpywareGuard.
SpywareGuard. Dette prg. fungerer på samme måde som et Antivirus prg. Det ligger og passer på dig i baggrunden, bare imod spyware og malware i stedet for virus, men fungerer i princippet på samme måde. Derudover passer dette prg. også på at du ikke bliver hijacked.

Spywareblaster.
Det er et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen og sørger for at der ikke kommer spy på din computer.

Spybot el. Ad-aware.
Spybot el. Ad-aware. Spybot er nok den som finder mest af disse to, men jeg ville nok installere dem begge to hvis jeg var dig, det som det ene prg. ikke finder, finder det andet prg. Det disse prg. gør er, hvis du får noget spy ind på din pc som Spywareblaster ikke kender, kan de finde og fjerne dette spy.

IE-Spyad.
Et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen. Det ligger en mængde kendte spy Url adresser ind i klassificeret zone, således at du ikke ved et uheld kommer ind på disse grimme spysider.

Startup Monitor
Kunne også være rar at have installeret. Det er et lille prg. som også ligger sig i registreringsdatabasen. Det som dette prg. kan gøre for dig er, hvis der lige pludselig uden dit vidende ligger sig et prg. f.eks. en trojansk hest i din regedit, vil du blive alarmeret om at der er et prg. som vil ligge sig her, og du vil bliver spurgt om du nu også vil tillade dette.

EmtyTempFolder
Dette prg. tømmer hver 5 min. alle dine cookies. Det kan også sættes til automatisk at tømme din History samt alle URL adresser som du har været ude på. Er god til at rydde op i alle disse adresser, cookies og history som man har liggende og fylde på computeren.

Hvis man så har enten kabelnet eller ADSL ja så ville jeg jo også varmt anbefale en firewall. Det er desværre alt for nemt for en hacker at komme inde på din computer hvis du ikke har installeret en firewall. Et godt bud her kunne være Bitguard som du kan købe her: http://www.tryus.dk/start.asp
Dette er kun vejledende men jeg mener dog at du som det mindste bør installere: SpywareBlaster, SpywareGuard, Spybot, EmtyTempFolder (nej til cookies på din pc) og IE-Spyad og så selvfølgelig et Antivirusprg.

Udover jeg har fortalt dig at det er utrolig vigtigt hele tiden at opdatere de forskellige programmer mod både Spyware og virus, så er det også meget vigtigt at du hele tiden sørger for at opdatere din Firewall og ikke mindst dit styresystem Windows.

Så kan jeg også kun varmt anbefale dig at få lukket for Dcom. Det kan du gøre via dette link: http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom her kan du også læse lidt om Dcom, hvad det er for noget, samt at det er noget du slet ikke har brug for, så vil jeg stærk anbefale dig at lukke for denne. Vi er blevet gjort opmærksomme på at der er nye varianter af Blaster virus på vej, som vil gå gennem Dcom. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at det faktisk er ved at være et krav at man også kører med en firewall som beskyttelse, især lige nu hvor der er flere huller i IE som WindowsUpdate ikke har nogen løsning på lige pt.

Aovergaard/Team Spywarefri
Avatar billede perhaps Nybegynder
07. november 2003 - 05:14 #9
Og jeg skal lige tilføje at med mindre du kører de fildelingsprogrammer som indeholder spyware f.eks. KaZaa, Limewire, Imesh, Grokster osv så kan du, lige som de andre ovenover siger, roligt fjerne alt som Adaware finder. Hvis du kører de nævnte fildelingsprogrammer og fjerner spywaren kan de ikke køre.

Det dine venner måske tænker på er nok programmet HijackThis, men det skal du ikke bruge.

mvh
Perhaps/Team Spywarefri
Avatar billede fromsej Praktikant
07. november 2003 - 07:20 #10
Det lyder underligt, hvilken endelse havde filen?
Kan du finde Ad-aware logfilen, og kopiere den herind?
Avatar billede perhaps Nybegynder
07. november 2003 - 08:41 #11
Ja, prøv det som fromsej siger. Jeg tror bare at Adaware har fundet nogle nogle nøgler i registreringsdatabasen som kan henføres til spyware og så tror uffest at den vil fjerne hele reg.databasen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. november 2003 - 08:47 #12
perhaps>med limewire kan du også roligt fjerne alt hvad ad aware finder, Limewire køre upåklageligt bag efter (hos mig i hvert tilfælde)
Avatar billede perhaps Nybegynder
07. november 2003 - 08:55 #13
ok, ved jeg så til en anden gang. Tak! ;o)
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 14:15 #14
uffest> de felste af os internet-bruger har ikke brug for alle de programmer som aovergaard listede (sorry aovergaard men al for stor en mundfuld) op, og du kan sagtens være ok tryg på Ad-aware hvis og såfremt at du ikke henter 100 mb freeware (gratisprogrammer) el. shareware (kanp så gratis men mange er gratis pga reklamer der følger med) ned på din maskine hver dag og ikke holder dig væk fra gratis fildelingstjenester.

Hvis du surfer almindeligt og har en opdateret antivirus og en opdateret Ad-aware, er faktisk rigtig godt kørende. Husk at selvom Ad-aware råder dg til at fjerne de fundne spyware-filer, så sætter den kun filerne i karantæne for netop at systemet skal køre stabilt og du kan så trygt slette filerne i karatæne efter et par måneders tid eller før om du vil.

Hvis du så er så uheldig at få problemer, så skal du slå denne her tråd op igen og sætte dig lidt ind hvad aovergaard skrev til dig. Husk på Spywarefri.dk er de utroligt søde og flinke til at hjælpe når internet-snavset hober sig for meget op.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
10. november 2003 - 00:35 #15
mike23-> Jeg er absolut ikke enig med dig. De programmer jeg har listet fylder så godt som ingenting, konflikter ikke med andre programmer, og sørger for at man kan surfe rund på Nettet uden de store problemer. Man bliver utrolig godt beskyttet ved at installere disse programmer.

Og så skriver du at spywarefri.dk er utrolig søde og flinke til at hjælpe, ja det er de, og det er jo bla. mig. Jeg har været med fra starten, og er coadmin på spywarefri.dk  Det er her jeg bruger alt min fritid på at hjælpe brugere som netop ikke har disse programmer installeret. Ligesom det også er mig som har lavet alle de danske brugermanualer på diverse programmer.Så du kan nok se, jeg ved godt hvad jeg snakker om der.

Så til dig uffest, så syntes jeg stadig du skal følge mine råd. Så kommer du længst.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
10. november 2003 - 00:37 #16
http://www.spywarefri.dk/hvemervi.htm Så kan du jo lige tjekke at den er god nok, jeg er fra spywarefri.dk

Mvh. Aovergaard/Team Spywarefri
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 00:49 #17
med forlov frøken spyware (og jo jeg vidste godt at du var derfra) så er det jo laaaangtfra alle der har problemer med spyware eller for mange af slagsen og jeg er da helt enig med dig i, at man med din "Paranoia"-pakke nok skulle være i stand til at holde det meste spyware fra døren, men nu er det jo sådan at folks færden på internettet ikke er den samme og fordi at benny på 19 som har lukket Gator indefor i varmen godvilligt og dermed havnet i problemer, er det jo ikke sikkert at bente på 35 eller ole på 49 har gjort det samme.

Mange jeg kender har ikke din "Paranoia"-pakke og har aldrig haft problemer og vil heller ikke få problemer med spyware og at skulle smide 6-7-8 programmer efter dem ville det være fuldstændigt tåbeligt.

Moralen, frøken spyware, er at ikke alle internetbrugere surfer ens og dermed retfædiggør det heller ikke at alle skal have din Paranoia-pakke.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
10. november 2003 - 01:04 #18
mike23-> Nej det har du fuldstændig ret i. Men der er mange som ikke aner at de får en masse snavs på deres maskiner, når de surfer på Nettet. Har du f.eks. ikke installeret IE-Spyad, ja så kan Ad-aware få lov til at slette en fil som RedSheriff dagligt. Du kan ikke holde den for døren med dette prg. men det kan du med IE-Spyad, og sådan er det med alle de små programmer, som vi foreslår vores brugere.
Men en god moral på Nettet, det når man meget langt med, der er vi helt enige. Der er desværre alt for mange som kommer i uføre helt uden at ville det. Det er jo ikke alle som er computereksperter, og det er dem vi skal hjælpe.

Og så bryder jeg mig forresten ikke om dine nedladende bemærkninger som frk. spyware. Vi er jo faktisk til for at hjælpe.
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 01:07 #19
de kunne også godt have været undgået, jeg beklager.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
10. november 2003 - 01:46 #20
mike23-> Det tager jeg så imod som en undskyldning. Vi gør faktisk et kæmpe stykke arbejde, og så er det altså ikke særlig morsomt at få sådan en nedladende kommentar, det fremmer ikke ligefrem lysten til at hjælpe andre i nød.
Avatar billede perhaps Nybegynder
10. november 2003 - 05:44 #21
mike23--> citat af mike23: Jeg har aldrig haft problemer og vil heller ikke få problemer med spyware.

Og så siger jeg: Jeg aldrig været syg og vil heller aldrig blive syg.
Hvilken konklusion af disse to er tåbelig? Jeg spurgte lige min kone. "Dem begge" siger hun straks.

Men enhver har lov til at tænke sit, så det gør jeg også. Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på ham, som sagde det samme som mike23 og som jeg nu har renset pc for. Jeg har lovet ikke at fortælle hans navn til nogen for han er en højt uddannet ekspert og frelst lige som mike23. Han fortæller stadig til andre at det ikke er nødvendigt med nogen programme a la dem vi tilbyder og fortæller stadig at han ikke har haft snavs på puteren :o)Jeg husker den sidste frelste her på Eksperten for ca. et halvt år siden som sagde det samme som mike23 ind til jeg begyndte at henvise til de spørgsmål her på Eksperten hvor han søgte råd om hjælp til fjernelse af virus. Så holdt han mund. Men selvfølgelig var det ikke hans puter som havde fået virus, men en vens den ene gang og familie den anden gang osv.

Men mike23 skal da have lov til at mene hvad han vil. Han skal bare ikke komme til os bagefter, men det gør han jo heller ikke for han får aldrig den slags. Men lad være med at kalde og dit og dat. Det kan vi godt forlange, men det er jo ikke kun os fra Spywarefri.dk der er tåbelige. Det er alle de der uforvarent har fået snavs på pc'en. Alle de der ved hjælp af en hijackThis log har fået fjernet snavs her på Eksperten og i vort forum. De er jo alle tåber, ik'sandt mike23?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. november 2003 - 07:19 #22
Der røg lige en mere på listen, det er helt utroligt at man kan opføre sig sådan, men jeg er egentlig ikke forbavset i det her tilfælde, så mike23 velkommen blandt de udvalgte, en lille men sigende liste!
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 11:16 #23
perhaps> for at starte fra en ende af, så kan alle rende ind i spyware-problemer før eller siden, jeg har bare været så heldig ikke at have haft dem og kan 100% hjælpe mig selv. Men at du slutter med at jeg skulle syntes at dem der har haft problemer og dem der har problemer skulle være tåber, må stå for din helt egen regning.

Og lad os så lige få sat nogle begreber helt fast. Jeg syntes at det er et godt stykke arbejde i gør, men at det er forkert at smide "paranoia"-pakker i hovedet på folk under det påskud af, at man før eller senere som så mange andre vil løbe ind i problemer. Mange mennesker vil drage god gavn af dem og rigtig mange mennesker vil aldrig få brug for dem.

Hvis de havde samme holdning på et bilværksted som i har på Spywarefri.dk, ville folk køre rundt med bagagerummet fyldt til randen med værktøj.

fromsej> Jeg overlever det.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. november 2003 - 12:32 #24
rolig nu drenge :-)
jeg vil ikke tage parti for nogen, jeg kan følge mike23 i sit statement om at passe på sig selv, der er for mange uforsigtige, men dem skal der også være plads til.

Jeg har fuld respekt for spywarefri-drengene og deres arbejde, ligesom jeg respekterer kampagner for trafiksikkerhed, som vel egentlig også kan betragtes som "paranoia-pakker", min fritids-ulykkesforsikring er vel så også en paranoia-pakke, for hvis nu....., airbag´en i min bil er vel så også en paranoia-pakke, for hvis nu....., brandforsikringen på mit hus er vel så også en paranoia-pakke, for hvis nu....., og sådan kan man blive ved.

De henvisninger fromsej, arlet, perhaps osv. kommer med, er ment som venlige råd, og bør respekteres som sådan, man kan jo selv vælge at følge dem, ligesom man kan vælge at følge hastighedsbegrænsningerne i trafikken osv. :-)

Så skal vi ikke bare slutte her i fred og fordragelighed, og lade dem der mener at få noget ud af det gøre det ?

mvh.
ztyxx (som ikke mente dette som en revselse af mike23)
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 12:39 #25
citat mike23 "ja jeg kan også umiddelbart se nogle ting som koster computer-kræfter uden grund, men jeg vil ikke stå i vejen for Spywarefri.dk 's udemærkede program og initiativ så jeg er ude af denne tråd."

Skrevet FØR denne meningsudveksling så kom ikke og sig at jeg har inviteret til mudderkastning.
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 12:53 #26
mike23 -> ja, det skrev du her http://www.eksperten.dk/spm/425385

et styk tid efter fromsej skrev at han kunne se en masse snavs..
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 12:57 #27
arlet> undskyld jeg spørger men hvad er lige din pointe i dit indlæg?
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 13:11 #28
Det er at du er så frygtelig at høre på...
Avatar billede mike23 Nybegynder
10. november 2003 - 13:18 #29
Det er du heller ikke tvunget til, men det gør det så bare lidt mere underligt hvorfor du blander dig. Jeg har ikke inviteret dig herind.
Avatar billede uffest Nybegynder
10. november 2003 - 22:08 #30
Ja, så er jeg tilbage - det var mig, der stillede spørgsmålet. Tak til alle - både dem, der ikke har spyware-paranoia og dem, der hellere vil gå med livrem og seler! Personligt tænker jeg "better safe than soory", så jeg skal som minimun have gang i ad-aware og lidt ekstra. Sålænge programmerne er brugervenlige og ikke begynder at ændre alt for meget ved min pc´s adfærd, har jeg ikke noget imod at anvende flere programmer, der måske overlapper hinanden lidt. Tak til aovergaard og spyware.dk. -Uffest
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. november 2003 - 01:17 #31
Velbekommen uffest, og tak for skulderklappet. Jeg kan godt forstå du gerne vil gå med livrem og seler, og jeg er helt sikker på at du bliver glad for de små programmer.

Takker for point;)