Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 20:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ren installering af XP

Jeg forsøger at installere XP på en ny harddisk (det vil sige at der intet er på den!).

Jeg kan ikke få computeren til at boote fra cd rommen, så jeg har været inde på MS hjemmeside og hente 6 boot disketter. Men når jeg sætter den første i og starter computeren kommer den med følgende fejl: I/O error

Hvad betyder det og hvad gør jeg for at installere XP
Avatar billede arlet Juniormester
06. november 2003 - 20:54 #1
Formatering:

1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Her vælger du L = Formatering, og du vil nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

9:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

10: Når Formatteringen/Installeringen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Hugget fra Catbody *S*
Avatar billede resten Nybegynder
06. november 2003 - 20:54 #2
Prøv at gå i bios først og lav en load setup defults og prøv så igen.
Avatar billede arlet Juniormester
06. november 2003 - 20:54 #3
Havde du sat det op i biosen, ellers kig ovenfor.
Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 20:55 #4
Du glemte at læse hele mit spørgsmål :-)

Når jeg starter pc'en, så skriver den I/O Error (med den første boot diskette i)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2003 - 20:59 #5
Vender harddisk kablet korrekt?
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2003 - 21:06 #6
Tjek jumper på HD, den skal være first IDE (master)
Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 21:10 #7
Det er lykkedes mig at installere dos, så harddisken virker.

Sidste gang jeg prøvede lykkedes det mig at finde en bootdisk på nettet ( der skulle kun bruges en) som virkede, men der hvor jeg hentede den vil de nu have penge for den og jeg har ikke noget visa kort :-(

Jeg har forsøgt at få computeren til at boote fra cr-rommen, men jeg tror ikke at den er bootable, da den bare leder på cd-rommen og derefter går over i dos.

Grunden til at jeg installerede dos, var at jeg troede at jeg så kunne nå mit cd-rom drev derfra. Men det ser ikke ud til at jeg kan finde ud af at installere et cd-rom drev.

Jeg har fundet en standard driver til cd-rom drev, men når jeg installere den får jeg følgende fejl: ....

Jeg ville have skrevet fejlen, men efter at jeg har været inde i biosen kan jeg slet ikke få lov at komme ind i computeren. Den standser efter den har skrevet: ATAPI/IDE cd-rom device driver version 3.6, nov 1997
Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 21:10 #8
Jumper på HD er sat til master
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2003 - 21:12 #9
Du har ingen driver til CDROM i DOS, kun med en startdiskette til win98/me
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2003 - 21:13 #10
Du kan installere win98/me og starte en ren installation af XP i windows.
Avatar billede arlet Juniormester
06. november 2003 - 21:17 #11
Da en formatering ikke var løsningen, så står jeg af.

Når problemet er løst skal jeg nok oprette et spg med point til den der besvarer spørgsmålet.
Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 21:21 #12
Jeg kan godt forsøge at installere win98 først, men sidst jeg forsøgte det, endte jeg op med 2 styresystemer i stedet for at opdatere win98 til XP. Hvordan undgår jeg det?
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2003 - 21:25 #13
I windows skal du foroven vælge-ren installation-ikke opgradering, så genstarter systemet på et tidspunkt, og starter hvor den normalt ville være, når den ville boote normalt på cdèn fra opstart, der skal du vælge, at installere XP i samme windowsmappe.
Avatar billede _lonny Nybegynder
06. november 2003 - 21:41 #14
Jeg kan selvfølgelig ikke finde en cd-rom der er bootable med et andet styresystem :-(

Hvis der er nogen der ved hvor jeg finder en dos driver til en Atapi cd-rom, må i meget gerne sige til :-)