Avatar billede krc_ Nybegynder
04. november 2003 - 09:00 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Størrelse på billeder til webgalleri

Hej !

Jeg har sådan et webgalleri liggende på min webserver. Jeg har så leget en del med at minimere billederne så de er rimelig hurtige at loade.

1.
Men hvad er den optimale størrelse i kb for et billede når det er til web ?

2.
Jeg bruger irfanview til at minimere billederne med. Jeg bruger den der % sats af original størrelse til at minimere, men er det smartere at gøre det på en anden måde ? (fast størrelse eller noget?)
Avatar billede deurell Nybegynder
04. november 2003 - 09:16 #1
1. Det kommer vel an på hvor mange du vil have på hver side...
Thumbnails er nok at foretrække. Lav dem så de fylder max 2-4 KB derefter kan de rigtige billeder komme frem når du klikker. Disse kan fylde lige så meget som du har lyst til. I andre programmer fx Photo Shop kan du også vælge billeder i en lidt dårligere kvalitet for at få dem til at fylde mindre.
2. Jeg mener ikke at det gør en forskel om du selv skriver en størrelse ind eller om du bruger en procentudregning der er indbygget i programmet.
Avatar billede henninga Novice
05. november 2003 - 23:37 #2
Hvis siderne ses med et 56K modem kan du lave dem på omkring 50-75KB og hvis det er bredbånd kan du fint lave dem over 100KB - Alle billeder lagt sammen.
HenningA
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. november 2003 - 13:39 #3
Hmm...jeg prøver