Avatar billede erikbredsted Nybegynder
24. oktober 2003 - 20:50 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

jeg vil have lys i loftet.

Jeg har brugt max i et stykke tid, men der er et problem jeg aldrig rigtig er blevet klog på. Hvorfor kommer der aldrig lys i loftet?
Hvis man laver en hul kube i et helt hvidt materiale og smider et kamera og et omnilight ind i, vil det kun være væggene der bliver lyst op. Loftet er meget mørkere?
Hvorfor? loftet burde da modtage ligeså meget lys som væggene.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. oktober 2003 - 00:14 #1
Det kommer da saa sandlig an paa lysets position i forhold til din kasse. Jeg har lige provet og det virker da fint!!!
Baade i viewport og naar det bliver renderet.

ZeroHero
Avatar billede snigeren Nybegynder
28. oktober 2003 - 00:47 #2
det er mange gange nødvendigt at lave lidt "fake" lys i programmer som 3D max f.eks. kunne du smide et lys som kun rammer loftet altså peger op nedefra og så bare sige include loft... det kan jo være en måde at ordne det på.

Mange gange er det lys man umiddelbart skulle tro var nok bare ikke nok alligvel og så må man jo lige "snyde" lidt og smide et par extra lamper ind.

/Snig
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. oktober 2003 - 15:55 #3
OpenGL, DirectX og Software renderen: "Heidi" har alle tre en finurlig maade at beregne lys paa. Naar vi snakker om "Omni" lys taenker de fleste paa en lyskilde, hvor af lyset bliver spredt 360 grader omkring alle tre akser. Hvis dette faktisk skulle gores korrekt, ville vi ikke have noget der hedder Real-Time, da det ville vaere alt for resource kreavende at beregne alle disse lys-vinkler. I stedet har man valgt at beregne kun 6 lys-vinkler (-X, +X, -Y, +Y , -Z og +Z). Dette er ikke en realistisk korrekt maade at gore det paa, men det virker! Husk 3D er kun en illusion :))
Det vil med andre ord sige, at der kan opstaa situationer, hvor man faar en skuffende oplevelse fordi man forestillet sig at lyset ville fungere anderledes! Desuden beregner 3D Studio Max (til og med version 4) heller ikke med radiosity (Radiosity teknikken beregner, groft sagt, lysets reflektioner paa alle overflader og bevirker dermed i photo-realisme). Dog er der i 3D Studio Max 5 og fremefter blevet tilfojet en radiosity funktion som standard. Hvis ikke du har version 5 eller opefter kan du benytte en plug-in kaldet: "Brazil". Den er langsom men lyset bliver beregnet mere realistisk og trovaerdig den normale ScanLine rendering.

Haaber du blev lidt klogere... :))

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede snigeren Nybegynder
28. oktober 2003 - 20:49 #4
jau brazil er super =)

ey zerohero,.. har du ikke en side med de ting du har lavet i max? der er ikke så meget på din www.opengl-delphi.dk

/Snig
Avatar billede erikbredsted Nybegynder
28. oktober 2003 - 21:45 #5
tak for svarene! Jeg sidder og bruger radiosity nu. Skal aflevere en arktitektkonkurrenceopgave på fredag. Er det ikke noget med at man kun skal beregne radiosity en gang selvom man laver en lang animation hvis lysforholdene altså ikke ændre sig?