Avatar billede zybe Nybegynder
03. oktober 2003 - 09:58 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Skrabelod belægning

Skal til noget fest og har fået en ide om at lave et skrabelod. Nogen der ved hvilken belægning der bruges på skrabelodder, hvor man kan finde den, og hvis der ikke findes sådan et produkt i håndkøb, nogen der har kreative forslag til hvordan man kunne gøre..?!
Avatar billede gulekings Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:42 #1
alternativt forslag kunne være staniol, sat fast med noget som tørre, men som ikke sidder ligeså godt fast som lim!? tandpasta måske??
/magnus
Avatar billede miss-g Seniormester
03. oktober 2003 - 11:07 #2
Har faktisk lige ringet til Dansk Tips Tjeneste, men han vidste det ikke.

Ringede efterfølgende til et trykkeri, som heller ikke lige vidste det, men de henviste mig til et firma som laver den slags: Deko Art

http://www.deko-art.dk/

Ring til dem!
Avatar billede miss-g Seniormester
03. oktober 2003 - 11:09 #3
Ellers tænkte jeg på plastic maling, det kan man jo også skralde af... men gad vide om sådan et kort begynder at bukke og svaje, hvis man butter lidt maling på....hm.

Den hvide børnelim - kan man ikke også nulre sådan én af?

Du skal nok hen i noget plastik af en art....
Avatar billede robotten Praktikant
03. oktober 2003 - 11:11 #4
Da jeg var en lille dreng, legede vi med oliekridt.
Dvs. vi tog et stykke papir, og tegnede store plamager med alm farvebyant eller lignende.
Derefter blev det hele oversmurt med oliekridtet. Så kunne der forsigtigt skrabes lidt i oliekridten, og den underste farve kom frem.
Avatar billede exp Juniormester
03. oktober 2003 - 11:16 #5
robotten >>
<nostalgi>Hehe... det kan jeg godt huske</nostalgi>
Avatar billede killer_bee Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:17 #6
Har to forslag:

1) hva men det spray man plejer kunne købe til jul.. de findes vist i hvid, sølv eller guld.. den man kommer på vinduer ... det dækker ret godt og kan nemlig skrabes af ..

2) Den billige løsning ville være at folder noget papir sammen og klipse det sammen...

Men syns 1en er bedre hvis du kan få fat i de spray jeg taler om.
Avatar billede krofar Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:21 #7
Mørkt stearin?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:24 #8
De anvender en voks emulgering med farver, der kun binder til en imprægneret overflade.

/per
Avatar billede zybe Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:25 #9
Miss-g>> tak for linket... prøver at kontakte dem senere idag.

Killer bee>> ikke helt dum ide... det med guld/sølv spray er ikke helt dårlig. Regner med at få dem trykt på noget blankt/glat pap, så det burde nemt kunne skrabes af der :)

Men til alle jer andere...endelig kom med flere forslag hvis der skulle sidde nogle kreative hoveder derude :)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:28 #10
:o) .. tror faktisk man kan købe de sprays allerede .. butikerne er gået i jule-mode allerede..
Avatar billede zybe Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:33 #11
Hoejrup>> Er det noget os almindelige mennesker kan få fat i..?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. oktober 2003 - 12:42 #12
zybe>Hvad skal du bruge oplysningerne til, hvis du bare skal købe dem?

/per
Avatar billede zybe Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:04 #13
Hoejrup>> Hvad mener du..? Skal have lavet mine egne skrabelodder til et guldbryllup jeg skal til. Ved du hvor man kan købe sådan noget belægning..?
Avatar billede miss-g Seniormester
03. oktober 2003 - 13:15 #14
Måske har de sådan noget der ligner her:
http://urtegaarden.baseshop.dk/default.asp?PageID=47

De er måske også værd at ringe til...

Så bare ordet emulering (ved egentlig ikke hvad det betyder) *G*
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:59 #15
miss-g> Det staves emulgering. Og det burde du vide, hvis du
er uddannet grafiker.

Eks. Hvis du blander emulgator med olie, så får du margarine.

/per
Avatar billede robotten Praktikant
07. oktober 2003 - 13:56 #16
Blevet klogere?
Avatar billede zybe Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:22 #17
både og.. har ikk fået afprøvet det endnu... men har da fået nogle gode ideer..
Avatar billede mtj111 Novice
28. maj 2006 - 22:28 #18
Selvom det er knap 3 år siden dette spørgsmål var oprettet, så vil jeg lige sige, til dem som stadig er interesseret:

Jeg har spurgt biblioteksvagten, som svarer, at de har kontaktet Tiptjenesten. Tipstjenesten siger, at de bruger flere lag af et specielt Latex-produkt.

Michael :-)
Avatar billede zybe Nybegynder
29. maj 2006 - 07:16 #19
Ja det er godt nok ved at være et gammelt spørgsmål, men vil da lige dele min erfaring. Jeg fik printet på noget godt tykt blankt pap. Sprayede derefter det hele med noget voks. Vist nok sådan noget man også kan bruge til ski, og derefter spraymalede jeg papiret med noget "jule" sølv spray.
Avatar billede MJR Nybegynder
31. juli 2013 - 10:43 #20
Hej Zybe

Du skriver: "Sprayede derefter det hele med noget voks. Vist nok sådan noget man også kan bruge til ski"?

Kan du udspecificere evt. et link til voksproduktet?

Virkede det efter hensigten? skulle det ha flere lag voks eller?

Tak for hjælpen.

Mads
31. juli 2013 - 11:50 #21
Hvis det er beregnet til skibrug er her et godt bud:
http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,2935&MainPage_6266=6273:84498::0:6272:1:::0:0

Har aldrig brugt det til andet end ski;-)
31. juli 2013 - 11:53 #22
Linket kommer her:
http://kortlink.dk/cqf9