Avatar billede badeflue Nybegynder
18. september 2003 - 22:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Filsystemer

Hej allesammen. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig med mit problem da det ellers er 1½ års skolenotater der går tabt :'(

Det hele startede med at min computer kørte alt for langsomt. Jeg havde to partitioner; en C:\ partition og en E: partition. Jeg valgte da at lægge alle mine vigtige filer over på E:\ og derefter geninstallere windows xp på mit C:\. Det var begge NTFS Filsystemet. Jeg prøvede på at installere xp, men da cd'en var alt for ridset kunne jeg ikke gennemføre installationen. Jeg skulle lave en opgave til næste dag, så jeg tænkte jeg bare kunne installere win98 og så låne en mindre ridset version af xp næste dag. Da jeg installerede win98 formaterede jeg mit C:\ til Fat32 systemet, og den skrev at mit E:\ ikke var kompatibelt med Win98 da det var et Windows NT 4.0 filsystem den brugte. Men den skrev også at den ikke ville ændre på filsystemet. nåh jeg fik installeret win98 og gik ud i dos og kørte fdisk bare for at tjekke den ikke havde lavet noget med min E:\ partition og der stod at E:\ var en "Extended Dos Partition", som jeg ikke er helt sikker på hvad er men jeg tænkte ikke videre over det. Næste dag havde jeg så skaffet en fungerende version af windows XP, og det gik også fint jeg satte den til at installere på C:\ ; den installerede installationsfilerne og genstartede, men da den så skulle til at boote den videre installation skrev den:
"Invalid Partition Table" og man kunne ikke gå videre.

Nogen der har en ide om hvad jeg kan gøre? jeg har en anelse om at win98 har lavet E:\ partitionen om til et Win NT 4.0 filsystem, og jeg ved at installere win2000 måske kan redde det, men jeg er utrolig desperat efter hjælp!!

VH Jonas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 23:00 #1
Prøv at boote på en windows 98 bootdiskette og kør kommandoen
fdisk /mbr

Boot derefter på din windows xp cdrom og start en installation. Når den spørger hvor den skal installere, får du muligheden for at slette og oprette partitioner. Slet c: partitionen, og opret den igen. Formater den med ntfs. Gå videre med installationen og den burde nu ikke fejle under genstarten.

Winodws 98 kan ikke lave noget om på e: drevet idet den slet ikke kan læse den, så medmindre du har slettet den, er den der stadig.
Avatar billede onki Nybegynder
18. september 2003 - 23:00 #2
Du kan prøve at boote på din win98 bootdisk, og udføre kommandoen:
fdisk /mbr

For at nulstille bootsectoren. Du sletter ikke nogle data.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. september 2003 - 23:01 #3
har ikke lige noget forslag, men vil lige berolige dig med, at jeg er ret sikker på dine filer er intakte. Win98 har ikke pillet ved dit e-drev...og slet ikke til et winnt4.0 filsystem (ntfs), da det slet ikke er muligt.
Avatar billede badeflue Nybegynder
19. september 2003 - 09:55 #4
har prøvet at køre fdisk /mbr og geninstallere winxp men jeg får stadig meddelelsen "Invalid partition table"... nogen der har andre ideer?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2003 - 10:37 #5
Slettede du partitionen og oprettede den igen under installationen som jeg skrev ?
Avatar billede badeflue Nybegynder
19. september 2003 - 11:48 #6
Jeps, jeps, jeg slettede den da jeg installerede oprettede den igen og gendannede den som NTFS filsystem... det er underligt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2003 - 12:01 #7
Er dit problem løst siden du har lukket spørgsmålet ???
Avatar billede badeflue Nybegynder
19. september 2003 - 14:01 #8
hmm nej, jeg er ret ny herinde, jeg trykkede bare svar da jeg skrev sidst
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2003 - 15:04 #9
Prøv igen at boote på windows 98 bootdisken  og kør fdisk.
Du skal checke at den rigtige partition er sat aktiv og hvis den ikke er det, så sæt den rigtige partiton aktiv.

Jeg fandt også dette spørgsmål hvor spørgeren nederst forklarer hvordan han fiksede en fejl magen til din.
http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Win2000/Q_20730887.html