Avatar billede mmmtm Nybegynder
16. september 2003 - 22:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Grå propertiesbox

Jeg har et par maskiner (xp proff, Notes klient 5.011) i et undervisningslokale, som - når man klikker på properties og vælger text - får boxen til at "gå i grå". Det kan den være et par minutter, - så dukker properties korrekt op. Resten af Notes sessionen fungerer det fint, men når notes har lukkes/åbnes er det det samme igen.
Nogle der kender den ?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
16. september 2003 - 22:28 #1
Kører selv R5 og ND6 under XP home edition. Oplevede at R5 startede mærkbart langsommere end ND6 og at nogle funktion gjorde ligeså.

I mit tilfælde nåede tror jeg, at det skyldes at ND6 er installeret, hvorimod R5 er kopieret fra en anden maskine. Dette har jo ikke haft nogen betydning under tidligere winblows versioner; men måske XP bedst kan lide at "kende" de programmer der afvikles.

Kan det tænkes at undervisningsmaskinerne også er "kopier"? Isåfald ville jeg forsøge at indlæse den reg.fil der ligger i dit notes-bibliotek og se om det hjælper (OBS - filen skal måske rettes til).
Avatar billede mmmtm Nybegynder
16. september 2003 - 22:46 #2
Notes er installeret (eller burde være det) - men det vil jeg lige tjekke, og ihvertfald prøve fif'et med reg.filen, man ved jo aldrig. Men det er jo kun nogle maskiner det sker på.
Pudsigt nok du nævner det med opstarten. Min egen IBM T30 med rigelige mængder ram og hertz er "meget" lang tid om at starte Notes op - i forhold til pc'erne i undervisningsrummet (standard IBM workstations) - som IKKE er lang tid om at starte Notes op, til trods for at opsætningen (Novell, virusscan mm) er den samme.
Avatar billede Inge Nybegynder
17. september 2003 - 08:04 #3
ang. hastighed...
størrelsen på cache.dsk betyder en del for hastigheden i notes... prøv at slette den fil (i notes\data)
Avatar billede jogii Nybegynder
17. september 2003 - 09:17 #4
Hvad mener du med "gå i grå"? Property-boksen bliver jo normalt grå når den ikke er i fokus, men det er nok ikke det du mener.
17. september 2003 - 10:13 #5
Jeg har oplevet det nogle gange, og har som regel løst det ved enten at skifte til et andet faneblad i property boksen, og så tilbage igen, eller ved at lukke property-boksen helt og åbne den igen.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. september 2003 - 10:20 #6
jogii: jeg mener at property-boksen kun består af en grå boks og intet andet.
kaspertm: der kan ikke skiftes/lukkes - indtil den er åbnet, er den fuldstændig låst
Avatar billede jogii Nybegynder
17. september 2003 - 16:39 #7
Kan den lukkes mens den åbnes eller blokkeres hele Notes eller kan der arbejdes videre, blot med grå box?

Nå jo du skriver at "resten af Notes sessionen virker fint". Er der mange fonte installeret på denne maskine? Evt. fonte der ikke er specielt "True Type".

Når jeg tilgår en Notesbase på liggende på en fjern server via ADSL og vælger Database properties så får jeg en meget grå boks, men min Notes session er låst mens det foregår.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. september 2003 - 17:29 #8
Hele Notes (sessionen) blokeres mens boksen er grå. Og det er en server lokalt på netværket. Med "resten af Notes sessionen", mener jeg at når propertiesboksen er normal igen - og viser det den skal vise - så fungerer den (og resten af Notes) normalt, indtil Notes lukkes ned og startes op igen.
Hvad skulle fonte have af betydning ? (Og hvordan tjekker jeg det ?)
Avatar billede jogii Nybegynder
17. september 2003 - 19:59 #9
Fordi du skriver "når man klikker på properties og vælger text". Hvis du ikke valgte Text-properties, men f.eks. database-properties (f.eks. fra workspace), gråner den så også?
Det første der vises på Text-prop fanen er fonte. Hvis Windows har problemer med at aflevere listen over fonte til Notes, eller omvendt Notes har problemer med at hente listen, så kan den komme i en vente-situation som den grå boks giver udtryk for. Nogle grafik-designer maskiner har nogle hange tusindvis af fonte installeret. Mange fonte på en maskine har før givet Notes problemer.
Jeg tror der engang var en grænse på 256 styk som Notes kunne håndtere.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. september 2003 - 22:23 #10
Lyder interessant og logisk. Det tjekker jeg.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. januar 2005 - 22:03 #11
lukker
Avatar billede jogii Nybegynder
14. januar 2005 - 08:57 #12
fik du tjekket? Du må da gerne skrive lidt mere, specielt når vi kan forvente at du ville vende tilbage. Vi prøver jo at hjælpe lidt bl.a. for at kunne samle spørgsmål og løsninger/svar sammen. Man kan jo aldrig vide hvornår man selv bliver udsat for lignende problemer. Det er jo lidt derfor vi alle prøver at bidrage med ideer til løsninger på dette sted.
//Jörg
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. januar 2005 - 14:24 #13
Sorry - det var en hurtig "oprydning" i løse ender...
Nej - maskinerne er i mellemtiden blevet reinstalleret, så jeg tror ikke at problemet eksisterer mere.