Avatar billede sijjin Nybegynder
06. september 2003 - 05:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

runding af sider

Er der en måde hvordan man kan vælge en edge og give den en specifik radius egentlig lidt lige som en chamfer men bare med en runding i stedet for en lige kant?
Avatar billede 3dmax Nybegynder
06. september 2003 - 22:52 #1
nej, ikke hvad jeg ved af. hvis man vil have en specifig radius kan man fx bruge Shapes, altså hvor du fx sætter en rectangle og en circle sammen og så bruger extrude.
Avatar billede sijjin Nybegynder
07. september 2003 - 01:50 #2
Jo men på den måde ville jeg kun kunne lave 4 edgees med runding hvad hvis jeg ville have alle 12 edgees med runding

Nu er det ikke kun en simple box jeg skal benytte det til men nogle lidt mere indviklede projekter intv. Har jeg hentet det over i solid works for at lave de nødvendige rundinger jeg er bare nysgerrig om det er muligt at gøre det samme i 3DsMAX så jeg var fri for at hoppe mellem to programmer.
Avatar billede 3dmax Nybegynder
07. september 2003 - 11:01 #3
Du kan bruge NURBS. Men du kan også godt få mere end fx 12 edgees med shapes. du kan jo godt få "dybde" i din shapes. se fx dette links http://www.hallofheads.com/tutorials/tut7.htm
Avatar billede sijjin Nybegynder
07. september 2003 - 15:02 #4
Ja men med NURBS vil jeg ikke kunne give en specifik radius til en edge.

Det er meningen at jeg vil prøve at brug 3DsMAX sammen med et indusriprogram som hedder edgeCAM.

EdgeCAM er et industri program hvori man kan lave og omdanne 3d objekter til en iso kode som kan læses af en styret maskine såsom en CNC-fræser eller Drejebænk

Da det mange gange skal være rimelig nøjagtigt er det nødvendigt at den eksakte radius værdien skal indgives.
Avatar billede 3dmax Nybegynder
07. september 2003 - 17:26 #5
jeg kender ikke EdgeCAM, men ved at AutoCAD arbejder findt sammen med 3dmax. Og du kan stædig bruge shapes, et eks. på det er denne side
http://www.scifi-meshes.com/tutorials/SFA/surfacetools.htm
Avatar billede sijjin Nybegynder
07. september 2003 - 18:41 #6
Jeg fandt en fillet funktion inde i nurbs som jeg måske vil kunne bruge til mit formål.

Du må have tak for hjælpen, du gav mig ikke lige præcis det jeg ledte efter, men du gav mig nogle gode ideer til hvor jeg måske ville kunne finde det.

Jeg takker.