Avatar billede dark. Nybegynder
31. august 2003 - 17:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk til mindre virksomhed

Jeg skal opsætte et trådløst netværk i en mindre virksomhed. Der skal tilkobles 4 computere via den trådløse forbindelse. Forbindelsen skal kunne række minimum 50 meter gennem flere vægge. Er der nogen der har nogle gode erfaringer?
Hvilket mærke/model vil i anbefale?
Avatar billede danic Nybegynder
31. august 2003 - 18:44 #1
Hvis du vil have kvalitet vil jeg anbefale Cisco's AiroNET - Husk at køre med kryptering således at man ikke kan tilgå nettet inden for nabo'en eller fra gaden.
Avatar billede guanche Nybegynder
31. august 2003 - 18:52 #2
3com er også godt

hvis de skal have firewall oveni til fx adsl kan zywall 10 anbefales da den nu har indbygget trådløs lan.

men ellers vælg et system der kører med høj hastighed fx 44mbit på net kortene
Avatar billede dark. Nybegynder
31. august 2003 - 19:04 #3
ok. MEn vi kører med en adsl forbindelse fra tdc, hvor der sidder en  d-link 804. Skal jeg så have en trådløs router eller en accesspoint ?
Avatar billede guanche Nybegynder
31. august 2003 - 23:27 #4
acess point som skal have sit eget ip nummer ,vi har selv en acess point på vores og den har fået fx 192,168,1,102 feks

gatewayen skal også lægges ind i acess poing 192,168.1.1
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
01. september 2003 - 11:00 #5
Husk lige at overveje begrænsningerne. Hvilken type byggeri er der tale om, fx kan et betonbyggeri med gipsvægge på stålrammer "dræbe" enhver trådløs kommunikation på mere end 10m. Derudover skal du ikke regne med at komme op på mere end 5Mbit totalt hvis du deler en IEEE 802.11b forbindelse ud på mere end en enkelt samtidig bruger. Selvom mange forbindelser reklamerer med at de anvender flere samtidige forbindelse og dermed når op på 44Mbit, vil man i praksis opleve at dette sjældent er tilfældet.

Mit råd er, at finde et pro. firma der kan stille testudstyr til rådighed en periode.
Avatar billede guanche Nybegynder
01. september 2003 - 13:18 #6
vedr  de 44mbit enig jo længere væk man kommer fra acess pointen jo lavere hastighed
Avatar billede theprofessor Nybegynder
01. september 2003 - 14:28 #7
vi har tidligere svaret denne spørgsmål!! Har du tjeket arkivet!?

der er flere "trådløs" net:
--bluetooth
--infrared
--radiobølger

Hvilken har du tænkt dig?  Hvor mange meter er der mellem stationer?
Avatar billede guanche Nybegynder
01. september 2003 - 22:22 #8
bluetooth duer ikke max 10m
radio bølger vanvittig dyrt kræver licens
infra red ustabil overfor sollys
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 08:20 #9
Lige en kommentar på quanches,

Blutoth er ganske rigtigt uanvendeligt på store afstande (over 2-5m) og kan ikke overføre speceilt meget data.

Infrared løsningens problem er at den er basseret på lys og derved kræver "line of sight" dvs. klart udsyn mellem afsender og modtager hvilket man sjældent har. Desuden kan den ikke klare særlig store afstande fordi signalet "mudrer" sammen undervejs. Infrared er derfor bedst til fx. fjernbetjeninger hvor det er en meget lille datamængde der skal sendes afsted.

Radiobølger kræver ganske rigtigt licens på nogle frekvensbånd, men bla. ikke på 2,4GHz. Det er derfor her IEEE802.11 ligger men desværre også meget andet grej, fx microbølgeovne.

Mit råd er stadigvæk, find en leverandør hvor du kan få lov at teste udstyret. Mange medarbejdere vil fx ikke leve med at det tager 10min for et stort printjob at ankomme til printeren.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
15. september 2003 - 14:20 #10
nu har jeg givet dig en løsning til 500-1500 kr for 4 workstations!
Ingen site license, ingen yderligere udgifter! Billigere kan det ikke gøres! Hvis du har brug for mere hjælp med implementering, kan du skrive til os på:
headhunter@dkmail.zzn.com
Avatar billede dark. Nybegynder
17. september 2003 - 18:14 #11
tak for hjælpen