Avatar billede di8leva Nybegynder
26. august 2003 - 10:24 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DB2 og nestled selects

Hello.

Jeg får ikke lov til at bruge min SQL som ser ud såhær:
select ((select count(*) from one) + (select count(*) from two)) as total;

Den giver mig et fejl, men jag førstår det ikke:
SQL0104N  Symbolet "END-OF-STATEMENT" er uventet fundet efter " from two)) as total".  Følgende symboler forventes:  "<table_expr>".  SQLSTATE=42601

Nogen der kan DB2 bædre æn mig.

Jeg vil helst undgå to SQL-call til databasen med de olika selects og sedan lægga ihop dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2003 - 13:13 #1
Det der er ikke standard SQL.

SELECT returnerer et result set ikke et tal og derfor understøttes + ikke.

en oplagt mulighed var:

(SELECT COUNT(*) FROM one) UNION (SELECT COUNT(*) FROM two)

og så lave den sidste addition i din applikation.
Avatar billede di8leva Nybegynder
27. august 2003 - 12:30 #2
ok, hvis du siger at det ikke er standard SQL så accepterar jeg det.
skal prøva mig fram med olika løsningar.