Avatar billede dytti Novice
23. august 2003 - 20:06 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

font og størrelse i hjemmeside

jeg søger meniger om font og skriftstørrelse til hjemmeside.
Der skal være varierende mængder af tekst på siderne.
Jeg kan godt li verdena, men er meget i tvivl om størrelsen.
Der kan jeg bedst li en lille størrelse, men er bange for at det virker for gnidret og svært at læse.

Er der nogen ideer
Avatar billede zimes Nybegynder
23. august 2003 - 20:14 #1
Arial, verdana, tahoma og sans serif er nogle meget gode valg, men det kan blive et problem hvis der er meget tekst hvis det er en lille skrift. Og undgå generelt fonte med seriffer (fødder). Og så ellers en størrelse 10 stykker til det meste. Alt afhængig af design og hvad det bruges til (main, menu osv.)
Avatar billede clue Nybegynder
23. august 2003 - 20:22 #2
Smag og behag...

Dit indlæg her vises f.eks i 13px. Mener at varierende tekststørrelse til forskellige formål på siden er ok. Se f.eks. menufunktionen her på kandu i forhold til størrelsen på debatindlæggene.

Har meget med læsevenligheden at gøre, skal du have meget tekst er smalle kolonner hurtigere at læse frem for en hel skærmbredde. Du skal også se på balancen mellem grafik/fotos og tekst. Det er også en god idé, at undgå lange afsnit.

Men det er et meget subjektivt emne, afhænger af hvem der læser. Personligt foretrækker jeg 12px verdana til brødtekst. Og undgå for alt i verden farverige baggrunde under teksten.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. august 2003 - 21:31 #3
Personlig synes jeg verdana med størrelse 10 (og muligens 12) er penest. Times New er etter min smak stygg(grim) til bruk på nettet. Men nå er dette min mening :)
Avatar billede dytti Novice
23. august 2003 - 21:42 #4
Jeg takker indtil videre.
Jeg holder spørgsmålet åbent til i morgen middag, for at se lidt flere meninger, men vedana størrelse 10 - 13 tiltaler mig meget