Avatar billede mulvad Nybegynder
20. august 2003 - 09:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Filstørrelser på digitale fotos.

Jeg har for nylig købt et digital kamera i Aldi af mærket Medion. Opløsningen er 4,1 megapixels og der sidder endvidere en asfærisk 3x zoom linse på apparetet.
Generelt er jeg meget tilfreds med kvaliteten på billederne, og de tre gange optisk zoom m..v. giver gode muligheder for at tage både nærbilleder og landskabebilleder. Der er imidlertid noget, der undrer mig:

Selv om jeg kører højeste opløsning og laveste kompression på alle billederne, varierer størrelsen på de enkelte filer fra det ene billede til det andet. Rent logisk burde CCD-chippen jo bruge det samme antal bits pr. skud hver gang. Kan det have noget at gøre med kompressionen, der fungerer bedre ved mørke billeder end ved lyse?

Jeg har en ven, der har købt nøjagtig samme kamera - når han skyder billeder ligger de i max. opløsning på omkring 1 mb pr. skud. Mine er derimod gennemsnitligt mindre ca. 7-800 kb. Vi kører samme opløsning og kompressionsfaktor - hvad i alverden kan dette skyldes?

/Henrik
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. august 2003 - 10:00 #1
Nej, det har noget at gøre med hvor mange detaljer der er i det billede du tager. Et billede af et træ vil som regel fylde mere end et billede af en blå himmel.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 10:00 #2
Det skyldes at selv når man vælger den laveste kompression, så vil et jpeg billede altid blive komprimeret så meget som muligt. Det vil sige at hvis der er unødig information i billedet så vil det blive skåret fra.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. august 2003 - 10:01 #3
Har i lavet nøjagtige de samme indstillinger på kameraet, og taget billedet under de samme lysforhold. Samt taget billedet af det samme motiv?

/per
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. august 2003 - 10:02 #4
Og jo, CCD-chippen bruger det samme antal bits pr. skud, som du skriver, men billedet bliver jo JPEG-komprimereret, og billedet af den blå himmel kan altså komprimeres mere.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. august 2003 - 10:04 #5
Du kan i øvrigt læse en masse om JPEG-formatet her: http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 10:34 #6
Du kan rundt på nettet finde programmer der kan vise dig forskellen på billeder. Hvis i tager et billede af et fast motiv (opstillede ting med kameraene låst fast så i er sikre på at de står i samme position) kan i prøve at sammenligne de to billeder med sådan et program. Fx. vil sådan noget som støv på linsen gøre at et jpeg billede tager ganske voldsomt på.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 10:36 #7
Og så lige en detalje jpeg´s filformat hedder jfif og ikke jpeg som rigtig mange går og tror. Så hvis man vil søge lidt mere uddybende litteratur, så søg på jfif.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. august 2003 - 12:35 #8
tak for point :)