Avatar billede stanz2002 Nybegynder
06. august 2003 - 15:46 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

SQL reduktion!

Hej..

Jeg har en access database jeg bruger på en webside via ASP..

I denne database har jeg en tabel med virksomheder og til hver post er der et felt, hvori der står virksomhedens branche..

fx kan der i dette felt stå cykelhandler, optiker, farvehandler osv sov..

Databasen kan jo godt indeholde flere cykelhandlere fx, så der er flere steder der står cykelhandler i dette felt..

Hvis jeg nu skal bruge en list over hvilke brancher der er, men ikke vil have at der fremkommer to 'cykelhandler', men kun en.. altså en reduceret liste med kun 1 fremkomst af hver branche..

Hvordan skriver jeg dette i SQL, så jeg kan bruge det på min ASP side ??
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 15:48 #1
SELECT * FROM virksomheder GROUP BY branche

"GROUP BY" gruperer så der kun fremkommer 1 af hver
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 15:48 #2
Tester lige
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
06. august 2003 - 15:53 #3
select distinct branche from virksomheder
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 15:54 #4
Rettelse:
sql = "SELECT branche FROM virksomheder GROUP BY branche"

det virker

Mvh Casualty
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 15:54 #5
skyttegaards virker ligeså fint ;)
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
06. august 2003 - 15:55 #6
casualty: hvorfor vil du bruge GROUP BY - det giver ekstra arbejde til databasen
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
06. august 2003 - 15:55 #7
Krydsede lige
sorry
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
06. august 2003 - 15:55 #8
I har begge ret.. men casualty var lidt hurtigere, men var ikke helt korrekt første gang... så i deler pointene.. ok?
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
06. august 2003 - 15:56 #9
gør som du føler bedst - hovedsagen er, at du fik problemet løst - pointene er ikke så vigtige
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
06. august 2003 - 15:56 #10
takker for hjælpen :)
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 15:58 #11
Tak for points
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
06. august 2003 - 15:59 #12
laver den forresten det selv i alfabetisk orden?
Avatar billede casualty Nybegynder
06. august 2003 - 16:37 #13
Alfabetisk orden:

select branche from virksomheder group by branche order by branche

Men jeg tror at den gør det i forvejen
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
06. august 2003 - 16:55 #14
jah.. har i hvert fald tilføjet Order By funktionen for at være sikker :)