Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:18 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Bios opdatering

En af mine venner har hentet en Bios opdatering til mig og sagde at jeg "bare" skulle gøre som i Readme filen..

Der står flg.
Create a pure bootable diskette by including only the Drvspace*.bin file, Io.sys and the AWDFLASH.EXE onto the diskette. This program only works in pure DOS environment, the utility can not be worked in win95/98/ ME/NT/2000/XP.

Step 3. Insert the diskette into drive A; reboot your system from the disk.

Step 4. Type Awdflash *.bin /sn/py/cc and then press "ENTER"to run BIOS upgrade program. (*.bin depends on your Mainboard Model and version code). Instead of typing *.bin, you should replace the * with the specific .bin file name for your Mainboard.

Det er jo helt fint - men i mappen med awdflash ligger 2 binfiler oge ved ikke hvilken jeg skal bruge.

Nogen der kan guide mig lidt?
Har aldrig opdateret Bios før =)
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:24 #1
De 2 bin filer hedder 56g-z3 og 56g-z4. Hvad betyder parametrene sn/py/cc?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 15:24 #2
Fortæl hvad de to .bin filer hedder, og hvis muligt også navn og modelnr. for dit bundkort.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 15:26 #3
Du skal bruge den .bin-fil der passer til bundkort model nr.
sn står sikkert for serienr. - de andre parametre tør jeg ikke gætte. på.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:26 #4
Jeg aner ikke hvad bundkortet hedder =) sorry. De oplysninger jeg har om computeren er følgende:
Ultra ATA 66, SL 56G5, Soltek. Kan det bruges?
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:28 #5
Så lige mere på readme filen, der står
/ sn: No original BIOS backup
/ py: Program flash memory
/ cc: Clear CMOS data after programming

Hvad det betyder i praksis ved jeg ikke...
Jeg har altid hørt hvor "farligt" det kan være at opdatere sin Bios, derfor har jeg ikke prøvet det og nu tør jeg nærmest ikke gøre det *S*
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:29 #6
kører din computer fint ? hvis ja .. så vent med at flashe bios til du har en ved dig der har prøvet det gør da det kan gå meget galt. kig også på siden du henter bios og se hvad den egentligt fixer og om det er noget du har problemer med hvis ikke .. ja så vent også.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:32 #7
Jo altså computeren kører fint, bortset fra den ikke tæller alle ram op. Jeg har en 64, 128 og en 256 Mb klods i - den tæller kun op til 320. Derfor var der en der foreslog en Bios opdatering. Kan det løses på andre måder?!?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 15:34 #8
OK - det er et Soltek bundkort. Så mangler lige modelnr. - z3 eller z4.
Programmet Aida32 kan give en masse oplysninger om din pc. Gratis. Kan hentes her
www.aida32.hu

Eller, har du ikke en manual til dit bundkort, hvor navn/model står i?
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:36 #9
z3 eller z4. er bios versionen reboot og kig efter z(nummer) når den tæller ram op .. eller se det med programmet halifax linker til. der er ikke lavet bios updates i laaaang tid til det mobo
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:37 #10
Jeg har ikke manuelen, har overtaget PC'en fra en anden - der ikke gemte sine manualer eller kvitteringer =( Jeg prøver at se med det der AIDA32.. Øjeblik.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 15:37 #11
Det tæller altså kun 64 + 256 RAM. 128 klodsen ser den ikke. Kan være den klods er inkompatibel med din pc!! - lyder lidt underligt.
Har du prøvet at skifte om på placeringen af dine RAM.
Helst den største klods i første RAM sokkel, så næststørste osv.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:40 #12
Det er hvad der står om motherboardet - men der står da ikke noget Soltek?? Jeg er lidt forvirret.. =)

Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    10/18/1999-VP3-686A-2A5LESNGC-00
Motherboard Navn    Magic-Pro MP-VIP4-L
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:41 #13
Jeg har prøvet alle mulige kombinationer med at sætte ram klodserne i - mindste først og største først. Men det under lige er, at tager jeg 256'eren ud - kan den sagtens tælle 64 og 128 sammen - til 192.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juli 2003 - 15:42 #14
Det kan også være, at den kun ser 256MB klodsen som 128.

Test klodserne enkeltvis og parvist for at indredse problemet.

Tvivler på at en BIOS upgrade vil hjælpe.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:45 #15
Om BIOS står der:
BIOS Egenskaber
BIOS Type    Award Modular
Award BIOS Type    Award Modular BIOS v4.51PG
Award BIOS Besked    REV Z3
System BIOS Dato    10/18/99
Video BIOS Dato    03/15/99

BIOS Producent
Firma Navn    Phoenix Technologies Ltd.
Produkt Information    http://www.phoenix.com/en/products/default.htm

Så det må være Z3 jeg skal bruge?!? Er det korrekt?
Hvis det da kan løse de underlige ram problemer =)
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:46 #16
jpvj> Ok - ja så ved jeg ikke hvad der kan hjælpe for enkeltvis tælles den rigtige størrelse på klodserne..
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 15:51 #17
Jeps - rev z3. Prøv med den, eller vent og få hjæ,lp af en du har tillid til.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:54 #18
Hmm, ja jeg sgu ikke om jeg tør... Kan man på nogen måde gøre det om? Hvad, hvis jeg undlader parametren sn/No original BIOS backup??
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juli 2003 - 15:55 #19
Kobination af forskellige klodser (PC66/100/133 samt dobbeltsidet/enkelsidet) kan give problemer...

Prøv evt. at teste med 2x256 og hvis det virker kan du forsøge at sælge de 2 mindste klodser...
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:56 #20
Der ligger ikke nogen io.sys på min diskette som de referer til i readme. Er det et problem?
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 15:57 #21
jpvj> De er alle pc133, ihvertfald 128 og 256 og ingen af dem er dobbeltsiddet.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 16:21 #22
Nå, nu har jeg tjekket det hele engang til. Jeg har sat ramklodserne i hver for sig, parvis og alle tre. 256 klodsen kan tydeligvis ikke læses til mere end 131. Og jpvj mener ikke en bios opdate hjælper. Andre forslag? Ellers deler jeg point ud og lukker spørgsmålet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juli 2003 - 17:09 #23
Ikke flere muligheder herfra...

Ny computer :-)

JP
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 18:05 #24
Filen io.sys er en skjult systemfil. Attributten h skal fjernes for at du kan se den - men den er uden tvivl på disketten.
Avatar billede caviar Nybegynder
24. juli 2003 - 20:42 #25
Ok - jamen så er det sådan det er. Har jo alligevel tænkt at få en ny comp inden længe =) men kunne være fedt hvis det kunne være løst.

Må jeg lige stille et spørgsmål mere?? =) Vedr. køb af ny comp...
Jeg har fundet frem til shg.dk, hvor man kan samle selv og det er jo det billigste. Og jeg har ingen problemer med at skulle samle den, når jeg først sidder med delene, mit problem er at jeg ikke ved f.eks. hvilket mobo jeg skal sætte sammen med hvilken CPU o.s.v.
Er der et godt tips der, eller en retningslinie??

Og så skal I have tak for indsatsen, her kommer lidt point til jer.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juli 2003 - 00:06 #26
Tak for point.
Jeg kan ikke rådgive omkring, hvilket mobo du bør anskaffe, pris/kvalitet. Kun sige at et mobo til P4 cpu ikke passer til AMD cpu og omvendt.