Avatar billede direktoeren Nybegynder
18. juli 2003 - 15:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Digitalkamera: Køb over nettet?

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen, der har erfaringer med at købe digitalkamera gennem udenlandske netforhandlere. Jeg kan se, at jeg kan spare over 1500 kr eller ca. 33% på det kamera, jeg helst vil købe nemlig Minolta S 414. Billigste forkandler i Dk. er Digital4u, men de vil have 4500 kr for det. I Tyskland kan man få det samme kamera for ca. 3100 inkl. forsendelse, men er det sikkert nok. Hvis I har nogle erfaringer med enten det at købe over nettet fra Tyskland eller med Minolta S 414, vil jeg meget gerne høre om dem. På forhånd tak!
Avatar billede janemil Nybegynder
18. juli 2003 - 15:33 #1
www.shopman.dk har et godt ry.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. juli 2003 - 15:33 #2
Husk på, at hvis virksomheden du køber fra, eksporterer for mere end 280.000 til Danmark om året, skal du ud over prisen også betale dansk moms.
Avatar billede ALS Praktikant
18. juli 2003 - 15:42 #3
Jeg er ikke enig i at www.shopman.dk har et godt ry.
Det eneste de gør at formidle køb fra en udenlansk e-shop, hvilket de naturligvis skal have penge for. Man kan lige så godt selv finde en udenlands forhandler via en søgemasken.

På diverse HIFI-sites har jeg ofte set at det er dyrer at købe gennem www.shopman.dk end, det er at handle i Danmark, hvis man gidder kikke efter tilbud.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 15:50 #4
nanoq> Hvis du køber en varer inden for EU, så er der allerede betalt moms. Og du kan ikke betale moms mere end en gang.

/per
Avatar billede direktoeren Nybegynder
18. juli 2003 - 15:53 #5
mht. til momsen er jeg også af den opfattelse, at hvis man køber inden for EU er man på den sikre side.
Avatar billede fcs Novice
18. juli 2003 - 15:54 #6
Jeg købte mit Minolta Dimaeg 7i med 1GB Microdrive igennem http://www.eg-electronics.de (de leverer i Tyskland, men vi kender en der bor i Flensburg, så det blev bestilt i hans navn). Leveret dagen efter og ingen dikkedarer. Super service og det kørte bare på skinner ;-)

Hygge

FCS, som officielt har sommerferie om ca. 7 minutter (Weeeeeeeee)
Avatar billede jensendk Nybegynder
21. juli 2003 - 07:53 #7
www.pixmania.com har jeg brugt, bla. til mit Olympus c-5050zoom, og er ovenud tilfreds med både service og kamera.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. juli 2003 - 08:30 #8
hoejreup og direktoeren, det er nu ganske korrekt hvad jeg siger:

"Hvis postordresalget her til landet fra en virksomhed i et andet EU-land udgør 280.000 kr. eller derover for det løbende eller det foregående kalenderår, eller hvis salget omfatter punktafgiftspligtige varer, bliver den udenlandske virksomhed registreringspligtig her i landet. Dette indebærer, at der så skal betales dansk moms på 25 pct."

fra http://euo.dk/folketinget/europaudvalget/euu_bilag/2000_2001/20001102/

Typisk vil den danske moms ikke blive oplyst ved selve købet, men først være lagt på på den endelige faktura. Den snyder mange... men sådan står verden nu engang.
Avatar billede ALS Praktikant
21. juli 2003 - 09:22 #9
nanoq >> Du blander tingene sammen.

Hvis FIRMAET sælger for over 280.000 kr. årligt, skal FIRMAET moms-registreres i Danmark og dermed opkræve Dansk moms.

Som køber skal man man betale moms i det EU-land man køber varen i. F.eks. Tyskland har betydelig lavere moms på elektronik end vi.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. juli 2003 - 09:25 #10
ib-rene-cairo, hvis firmaet opkræves 25% dansk moms på en vare solgt til danmark, vil de da fakturere denne videre til kunden. Ellers ville det da være noget af en underskudsforretning.
Avatar billede ALS Praktikant
21. juli 2003 - 09:32 #11
nanoq >> Det kan ikke komme som nogen overraskelse.
Jf. den danske moms-lov, skal man oplyse priser incl. moms over for private forbrugere, når man er moms-registreret.

En helt anden ting er at det er flere år siden jeg sidst har hørt problem-stillingen omtalt. Jeg er ikke sikker på at kravet om Dansk moms-registrering er gældende mere, jeg har i hvert fald aldrig hørt om en udenlandsk e-shop, der opkrævede moms.
Hele diskusionen var oppe for år siden, da folk begyndte at købe bøger fra udenlandske e-shops.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. juli 2003 - 09:46 #12
ib-rene-cairo - amazon.co.uk opkræver da den danske moms.

Det er ikke så længe siden, der var en større artikel om emnet i Penge & Privatøkonomi.
Avatar billede ALS Praktikant
21. juli 2003 - 09:54 #13
nanoq >> Du har ret i at reglen stadig findes, men det er ikke noget man som forbruger skal tænke på, der kommer ikke pludselig 25% moms oven i den pris man har fået oplyst.
Hvis amazon.co.uk ikke oplyser dig priser incl. 25% dansk moms, overholder de ikke den danske moms-lov.

Se http://www.forbrugersikkerhed.dk/doc_136_1.asp

<SNIP>
Andre EU-lande

Der skal ikke betales told indenfor EU. Hvis du handler med et firma i et andet EU-land, er det firmaet, der skal sørge for at betale moms. Hvis du handler med f.eks et engelsk firma og firmaet oplyser, at priserne er incl. moms (VAT), er det den pris, du skal betale. Du risikerer ikke at blive opkrævet moms af det danske Told og Skat. Det er ikke dit problem, hvis firmaet ikke overholder EU's momsregler. Altså ikke pålægger dig dansk moms, hvis de har opnået en omsætning til Danmark på over 280.000 kr.
</SNIP>
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. juli 2003 - 10:23 #14
Amazon lægger de 25% på, når man kommer ind i betalingsmodulet (efter bestilling af bøgerne). Men naturligvis FØR accept af købet.