Avatar billede maximus25 Nybegynder
14. juli 2003 - 18:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

overføre film fra Video Kamera til PC

Hejsa!!
Jeg har et sony dcr-pc120 videokamera. Jeg vil gerne overføre det jeg har optaget på kameraets bånd til pc'en. Men problemet er bare at det fylder helt vildt meget.

Findes der ikke et program der kan komprimere filmen?
En spillefilm på 1½ time fylder jo ofte ikke mere end 7-800mb.
Avatar billede dk-morten Nybegynder
14. juli 2003 - 18:47 #1
Hvad fylder filmen?
Avatar billede maximus25 Nybegynder
14. juli 2003 - 18:51 #2
jeg optog ca 10 min fra kameraet og det fyldte over 1 gb...i den bedste kvalitet. Mit problem er at jeg ikke vil gå ned i kvalitet når filmen overspilles men føst når den ligger på harddisken. Man må da kunne komprimerer den!
Avatar billede dk-morten Nybegynder
14. juli 2003 - 18:53 #3
Hmmm... Jaa det burdte man jo kan gøre.. 2 sec min onkel arbejder her inde eller sådan et eller andet jeg ringer lige til ham ok? Har du tid?
Avatar billede maximus25 Nybegynder
14. juli 2003 - 18:54 #4
ja da
Avatar billede dk-morten Nybegynder
14. juli 2003 - 18:56 #5
VirtualDub det tror jeg det virker er ikke sikker! men ringer lige så jeg er sikker!
Avatar billede henninga Novice
14. juli 2003 - 22:12 #6
Hvis du giver et link med til kamera er det lidt lettere for os at se hvad det er.
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start;sid=sYkA7TrdqGYAxQXOvUgK5nXN3PPWBYlHKu0=?ProductID=FVgKC0%2eN_iEAAAD2x6KHHFC6

Hvis du bruger windows XP kan du anvende Microsofts Movie Maker, som kan gemme i flere forskellige formater.
Ellers kan du kigge her hvad der findes af programmer
http://www.microsoft.com/windows/catalog/default.aspx?subid=22&xslt=experiencecategory&pgn=a43d37db-5c4a-4ba5-8acc-9ae5d765300f&groupid=116f91f9-219d-4d40-8dad-af7a9090523f

HenningA
14. juli 2003 - 22:14 #7
Hvis du skal have det ud på bånd igen, så er det bedst at du ikke komprimere det og så fylder det altså deher ca. 3 MB pr. sek.
Men hvis du spørger om den kan noget i retningen af zippes, så kan den ikke!

Det jeg selv gør når jeg redigere, er at finde ud af hvad jeg skal bruge, og så kun optager ene små bidder ind på pc'en.
- og hvis du har en god "batch" funktion i dit redigeringsprogram er det ret let.

Virtualdub komprimere videoen sådan at den reducere i både opløsning og farver, hvorefter du ikke vil kunne få den oprindelige kvalitet igen.

Og så er der jo redigeringsprogrammet AVID, der kan du (hvis tidskoden på dit bånd er intakt) lægge video ind i dårlig opløsning, redigere, og så først lægge tingene ind i god opløsning lige før filmen skal ud på bånd igen, men det er et helt andet kapittel.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 22:21 #8
Det tager ikke lang tid at overføre filmen, hvis du bruger et Firewire kort og kabel.
Så bliver det overført med 400 Mbit/s, og det tager kun ca. 20 sekunder.

Link til firewire kort: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314647896

Kablet kan du få for ca. 37kr.

Derefter skal du anvende et capture program til at hente filmen over på computeren.

/per
Avatar billede henninga Novice
14. juli 2003 - 23:11 #9
>hoejrup - vrøvler du ikke lidt (meget). 20 sek = 20 sekunders video.
Og MiniDV overføres med 25Mb/s og fylder det samme (ca. 3,6MB/s).

>maximus25 - Du kan også købe en Terratec
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1894617891
Eller en Dazzle http://www.dazzle.com/products/selector_V-Q1.html

Men det er stadig billigst med MovieMaker.
HenningA
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 07:27 #10
henninga> Han oplyste at der var 1GB på kameraet. Hvis der er tale om et ægte Firewire 400 Mbit/s
kort, så skal det kunne overføre data med 50 MByte/s. Så derfor burde det kunne overføres på 20 sekunder.
Så jeg vrøvler ikke med hensyn til beregningen, men du har ret i at MiniDV har en begrænsning på
25 Mb/s. Så bliver han nød til at vente i 4 min og 40 sekunder...

/per
Avatar billede the_collector Novice
15. juli 2003 - 16:08 #11
DV output fylder rigtig meget. Jeg mener at 20 min dv-video fylder ca. 4 GB.
Du kan læse lidt om emnet her
http://www.dvdrhelp.com/guides.php?howtoselect=9;48
Her kan du læse hvordan du f.eks. kan lave en dvd du kan brænde (kræver at du har en dvd-brænder)
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/94288.php

Hoejrup>> Jo du vrøvler, du viser at du intet aner om emnet. Selvom at han teoretisk kan overføre det på 20 sekunder, så er den altså 10 minuter om at overføre 10 minueter video.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 17:05 #12
the_collector>Tak i lige måde, ellers ville du ikke skrive 'Jeg mener at.....'

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 17:10 #13
Sony dcr-pc120 er et MiniDV kamera, og MiniDV standarden arbejder med en data hastighed på 25 Mbit/s.
Der går 8 bit til en byte, så det er 3,125 Mbyte/s uden kontrol bit.

I alt: 3,125 MByte/s x 10 x 60 = 1875 MB = 1,875 GB uden komprimering.

/per
Avatar billede henninga Novice
15. juli 2003 - 21:51 #14
>hoejrup - mærkeligt regnestykke - og MiniDV er komprimeret - og DigiBeta og DVCPro50 overfører med 50Mb/s (osse komprimeret)(med det samme FireWire kort).
>the collector - 20 min MiniDV fylder ganske rigtigt 4,32GB og tager nøjagtigt 20 minutter at overføre.

>maximus25 - finder du ud af noget, fandt du et program ??

HenningA
Avatar billede the_collector Novice
15. juli 2003 - 23:55 #15
Hoejrup>>Der afslørede du dig endnu mere ;)
Avatar billede the_collector Novice
07. august 2003 - 14:31 #16
Lukketid?