Avatar billede helpingman Nybegynder
04. juli 2003 - 01:16 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ir filter

davs..
jeg skal bruge et IR filter, men kan ikke finde et sted i danmark der forhandler det.
Det skal være et der svare til et Hoya RM90 hvor cutoff ligger på omkring 900 NM.
filterstørrelsen skal være 37 milimeter..

nogen der kan hjælpe ??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. juli 2003 - 05:48 #1
Har du prøvet at kontakte forhandlerne, for det findes ikke på internettet.

f.eks. http://www.kamerahuset.dk/

/per
Avatar billede esbenrt Nybegynder
04. juli 2003 - 06:48 #2
Gå ned i din nærmeste seriøse fotoforretning dvs. et sted hvor de f.eks. også sælger brugt grej. Spørg efter et filter som svarer til Kodak Wratten #87C - i den dyre ende kunne det f.eks. være B+W 093  og dit Hoya RM90 i den billige, evt. kan du købe det som en folie.

Filteret skal garanteret bestilles hjem, så væbn dig med tålmodighed. Jeg bestilte et Hoya 720nm for 1½ år siden hos merlin i odense c. Efter 3 mnd. og flere rykkere for at få mit filter, gik jeg ned til en noget dyrere forhandler (men også bedre) og fik et B+W 092 efter en uge (godt nok til den dobbelte pris)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
04. juli 2003 - 06:48 #3
Jeg har forøvrigt stadig ikke hørt fra merlin...
Avatar billede Beach Mester
04. juli 2003 - 09:38 #4
--->esbenrt
Merlin er ikke en fotoforretning, men en underafdeling af SuperBrugsen:-)
Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor man prøver at købe det lidt mere spec. grej i en butik som knapt ved hvad der er for og bag på et SLR...

--->helpingman
Nu skal det lige siges at jeg ikke mere jobber i foto, men hvis du komme i Kbh. fra tid til anden, så smut ind i Foto/C. Jeg tror ikke de ligger inde med det i 37mm. (Video eller digitalkamera???)  men vil næsten ligge hovedet på blokken hvis ikke de kan have det hjemme på 2-3 dage hvis vi snakker B+W.

Det eneste der til tider kan være et problem er den nye (for 2,5 år siden)inportør som ikke altid er lige hurtig til selv at få tingene hjem fra D.

Og så lige til det sidste....
Det kan godt være at B+W er ->op til<- dobbelt så dyrt som alt andet, men man får også kvalivare for kronerne. Jeg bruger stadig det samme eks. med mit nu snart 10 år gamle 52mm. polfilter. Fik af min mor (fotograf) et polfilter af billigste kaliber noname da jeg stod og manglede et en dag i 67mm. Efter ca. 1,5 år så virkede dette ikke mere da vi jo alle ved at der er en begrænset "levetid" på disse filtre. Samtidig havde jeg lige købt et polfilter 52mm. fra B+W og sørme om ikke det stadig fungere med fuld effekt!!!

Nå.... Men det var jo ikke lige det det handlede om:-)
Hvis du ikke kan finde en forhandler til dit filter, så mail mig på admin@freestyle.dk så skal jeg da prøve om ikke jeg kan fange et B+W til dig i en fart.

//Beach
Avatar billede esbenrt Nybegynder
04. juli 2003 - 14:48 #5
-->beach jeg er udmærket klar over at merlins status, men det er et af de eneste alternativer til odenses eneste "rigtige" fotoforhandler, og det kan ind i mellem betale sig at prøve hos dem først - selvom de tror et SLR ikke er andet end et avanceret makeupspejl. hvis jeg bare jeg boede i hovedstadsområdet...
og så må jeg da give dig ret i at B+W er udført i en lækker kvalitet, men det er ikke ensbetydende med at man som videofotograf har lyst til at smide i omegnen af kr. 700,- for et stykke legetøj
Avatar billede Beach Mester
05. juli 2003 - 09:13 #6
--->esbenrt
Jammen så er vi jo egentlig ganske enige i "næsten" det hele*S*

Er der virkelig ikke mere end en rigtig fotoforretning i reg. 50???
Fandt 20 butikker via dgs.dk men ved self. ikke hvordan din mobilitet er, og hvad det er for nogle butikker da jeg kun bruger Fyn til at komme djævleøen til fastlandet *GG*

Det som jeg måske er lidt uenig med dig i er, at det er for dyrt at kaste f.eks. 0,7K efter et stykke legetøj!

Jeg har da rigtig mange gange kastet lang mere efter et toy til mine hobbyes.
Computer -> 30.000,-
Ski -> 14.000,-
Surfboard -> 8.000,-
Bil -> 180.000,-
Foto -> <100.000,-
Men det hele bunder jo i grunden i hvad men vil bruge sine surt opsparede kroner til, når vi snakker legetøj. Alt ovenstående er legetøj for mig, men ikke ensbetydende med at ikke flippper helt grøn hvis en pizza med det hele koster over 50,- *LOL*

Det kommer jo i sidste ende bare ud på hvordan man bruger hvad man har, og hvor meget man ligger i kvalitet kontra kvalitet/brugbarhed, og sidst men ikke mindst hvor meget man har at lege med når vi snakker kroner!

---> Alle
Er der virkelig brug for en shop som kan og har alt det lidt mere spec. tilbehør til foto på nettet???

Jeg har flere gange hørt at folk søger kemi, papir og så filtre her på E, men kan ikke rigtig se nogen sammenhæng i hvad og hvor man kan gøre noget for at hjælpe. Mener egentlig jobbet ligger hos fotohandlerene og klubberne. Men magter de ikke opgaven så skulle man måske prøve at gøre noget ved det! Jeg kender og har kontakt til folk som kunne lokkes til at invistere i noget i den dur, men skal have nogle kolde tal på bordet før jeg kan overbevise dem om den mangel der måske er her på nettet. Jeg ligger nok ikke selv så meget til det da jeg selv bare ringer til min familie og bestiller hvad jeg skal bruge:-)

//Beach

Tror godt du kan følge mig.
Avatar billede helpingman Nybegynder
06. juli 2003 - 21:17 #7
mange tak for svarne, havde håbet at finde noget på nettet.
Men jeg må ud og finde det i byen.
Lige nu er det bare lidt for sjov jeg vil prøve det, så vil nok gå efter den billige ende.
det der folie, er det billist? og måske også nemmest at få fat i??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. juli 2003 - 00:15 #8
Velbekomme! fandt du en løsning?

/per
Avatar billede Beach Mester
11. juli 2003 - 07:48 #9
Folie er ikke det billigste, da du kun skal bruge det i 37mm. Et folie ligger normalt i str. 200x240mm (mener jeg) og ved at hvis du kun skal bruge de 37mm af det hele så er der ikke meget at hente der:-)

Bortset fra det, så kan jeg ikke huske at man overhovedet kan få IR filtre i folie i amatørsalg.

Så tror du bliver nød til at bide i det store æble og æde prisen på et "rigtigt" filter hvilket du i den sidste ende vil blive glad for da du jo sikkert heller ikke har clips mm. til at holde folien på plads (det må IKKE bevæge sig en mY). Hvis du vil lave fuskerløsninger så kommer du nemt til at bukke og ridse folien hvilket hurtigt gør det mere eller mindre ubrugligt.

//Beach -> med et svar hvis du kan bruge det til noget *S*
Avatar billede helpingman Nybegynder
11. juli 2003 - 18:25 #10
Point givet... tak for hjælpen..
Må ud og finde det filter..