Avatar billede caviar Nybegynder
02. juli 2003 - 08:46 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laves Bat filer?

Nogen der kender en hjemmeside med "opskrifter" på hvordan man laver batfiler? Evt. med eksempler.
Avatar billede roenving Novice
02. juli 2003 - 08:50 #1
Til ?-)

En bat-fil er bare en tekst-fil med dos-kommandoer ...
Avatar billede Cars10 Praktikant
02. juli 2003 - 08:54 #2
Hvad vil du gerne have din bat-fil skulle kunne?
Avatar billede caviar Nybegynder
02. juli 2003 - 09:13 #4
roenving> Jo altså, så en oversigt over dos-kommandoer og hvordan man bygger en bat fil op!! =) Ja, det er vist tydeligt at jeg er newbie i batfiler..

cars10> Ikke noget bestemt, jeg vil bare gerne lære at lave dem, for eks. istedet for at dobbeltklikke på en registreringsnøgle, der indeholder netværksopsætning, ku det jo tænkes at jeg kunne lave en bat fil.

hf> jeg går ind og kigger på det
Avatar billede roenving Novice
02. juli 2003 - 09:29 #5
Det er bare et lidt 'gammeldags' spm *g*

-- i 'gamle' dage (altså før vi alle sammen gik væk fra DOS-programmer som Windows 9x/Me o.l) var bat-filer en meget væsentlig del af den måde computeren fungerede, men det bliver vel færre og færre der bruger den slags programmer ...

-- du skal bare være opmærksom på, at hvis du bruger Windows NT/2000/XP har du ikke adgang til en hel del af computeren, for hvor Windows 9x/Me lå 'ovenpå' DOS (og derfor var afhængige af dette og fungerede på dettes præmisser) ligger DOS i de nyere Windows ovenpå og har derfor kun adgang til væsentlige ting 'igennem' NT/2000/XP, så den sikkerhed som ligger i disse styresystemer kan forhindre dig i at udføre en hel masse ting ...
Avatar billede caviar Nybegynder
02. juli 2003 - 09:33 #6
*gg* - ja jeg ved det, men der er da nogle småting man stadig kan.. kunne man f.eks. ikke oprette forbindelse til et netværksdrev, med en batfil istedet for med Guiden i XP??
Avatar billede opperen Nybegynder
02. juli 2003 - 09:34 #7
Hvis du vil have en liste over kommandoerne skal du bare skrive "help" i prompten. Når du gerne vil vide mere om en kommando, f.eks. FC, skal du bare skrive "help FC".
Bemærk at de gammeldags .bat filer i win2k og winXP kan gemmes som .cmd med samme resultat
Avatar billede caviar Nybegynder
02. juli 2003 - 09:42 #8
Ja, den med "Help" kender jeg godt, men kan jeg derudfra se, hvordan jeg skal f.eks. starte og slutte en bat fil?!?!
Avatar billede opperen Nybegynder
02. juli 2003 - 09:48 #9
øeh, ja. Du skal ikke starte og slutte den på nogen bestemt måde.
Lav en bat fil test.bat. I den skriver du for eksempel:

color fc
echo TestTest
color 07

Så gemmer du filen og stiller dig i den mappe hvor du har gemt den og skriver test.bat
Avatar billede roenving Novice
02. juli 2003 - 09:50 #10
-- der skal ikke startes og sluttes med noget ...

der skal kun stå den stribe kommandoer, som du ellers ville skrive ved kommando-prompten ,-)
Avatar billede hf Nybegynder
02. juli 2003 - 10:03 #11
Indtast kommandoerner i notepad.
Gem som filnavn.bat
Færdig
Simpelt eksempel:

md c:\myfolder
xcopy d:\folder\myfile.txt c:\myfolder
c:\myfolder\myfile.txt
Avatar billede bertelbrander Novice
02. juli 2003 - 20:22 #12
Den bedste info om batch-scripts finder du ved at slå batch op i Start menu'en ->Help.