Avatar billede jklausen Juniormester
30. juni 2003 - 11:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Zoom vs. Pixels?

Jeg står overfor at købe et nyt digitalt kamera.
Jeg har testet et Canon Ixus V og et Panasonic dmc-fz1-s.
På ca. 10 m afstand indendørs tog jeg billeder af en plakat på en væg. Canon gav et dårligt resultat da den kun zoomer 2 gange. Panasonic udfylte næsten hele skærmen (12 x zoom).
Fordel med canon er den lille størrelse samt 3 mill. pixels.
Ulemper på Panasonic er (kun) 2 mill. pixels.

MEN findes der en tommelfingerregel der siger noget om zoom kontra opløsning?

f.eks. hvis man fordobler optisk zoom så kan man sænke pixels med x procent??

Er der nogle foto eksperter derude der kan give mig et bud?

Det antages at jeg skal tage fotos i en afstand af minimum 10 m.
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2003 - 11:16 #1
Når et kamera zoomer OPTISK, så tager den "det du sigter på" med "det optiske zoom" og leverer i kameraets opløsning (i f.eks. 2 mill. pixels).

Hvis et kamera zoomer DIGITALT, så tager den "det du sigter på" i dens max. optiske zoom (hvis den ellers har det), og derefter zoomer digitalt på dette resultat, dvs. gør det samme som et billedebehandlingsprogram....
...MEN...du et mere grovere resultat ved DIGITALT zoom, jeg ville mene at fordobler man DIGITALT zoom, så forringer man billedets kvalitet med den zoom-faktor som bruges....

.....Håber at du kunne bruge det til noget :-)
Avatar billede Beach Mester
30. juni 2003 - 11:20 #2
2X optisk zoom er næsten det samme som 2X digital zoom. Fordelen ved optisk zoom er at du beholder din optiske opløsing hvorimod den digitale zoom godt nok bibeholder den opløsning som du har valgt, men interpolere (pynter elektronisk på billedet) billedet så det ser ud som om du har brugt en zoom.

Fordelen ved optisk zoom er at du beholder de oplysninger som CCD modtager
Fordelen ved Digital zoom er at du ikke har så mange bevælige dele i kameraet

Bagdelen ved optisk zoom er at kameraet fysisk vil fylde mere end samme model uden zoom
Bagdelen ved digital zoom er at en ca. helvdelen af dit billedes informationer går op i røg, og derefter IKKE er mulig at genskabe.

Mine anbefalinger går meget kraftigt på at->>>
SKAL du bruge en zoom, så vælg altid en optisk løsning
SKAL du tættere på dit motiv, så vælg at gå tættere på dette.

Der er self. nogle fotografiske fordele ved at bruge en fast brændvide kontra en variabel, men regner ikke med at det er det du søger her...

//Beach
Avatar billede jklausen Juniormester
30. juni 2003 - 11:21 #3
Ja, jeg taler kun om optisk zoom. Digitalt zoom kan man jo i princippet udføre på sin pc senere.
Avatar billede Cars10 Praktikant
30. juni 2003 - 11:21 #4
hvis man fordobler optisk zoom så kan man sænke pixels med 50 procent så ca. alt efter teknik, men hvorfor vil du zoome istedet for at gå tættere på motivet???
Avatar billede Beach Mester
30. juni 2003 - 11:25 #5
DU vil næsten altid få et bedere billede hvis du går tættere på i forhold til at bruge zoom.
Det som jeg snakkede om tidligere med at nogle har fordelen ved at bruge en større eller mindre brændvide (zoom) har noget med dybdeskarphed at gøre, og den måde man komponere sit billede på.

//Beach
Avatar billede jklausen Juniormester
30. juni 2003 - 11:32 #6
Selvfølgelig er det bedst at gå tæt på sit motiv. Men skal du fange en rytter i et spring, eller en fodboldspiller på en bane - ja så er jeg bange for at dommeren vil blive lidt sur hvis du render rundt inde på banen!
Avatar billede jklausen Juniormester
30. juni 2003 - 12:05 #7
Cars10, ved du om der findes litteratur på nettet om det emne?
Avatar billede Cars10 Praktikant
30. juni 2003 - 13:04 #8
Jeg kender desværre ikke nogen. Men jeg ved der findes nogle gode bøger om digital fotografering, kan desværre ikke huske titlerne.

Hvis du bruger zoom skal du lige huske på at billeder nemmere bliver utydlige pga at det er mere overfølsom over for rystelser. Som beach skrev så giver zoom den fordel at man bedre kan focusere når tingene ligger længere fra hinanden i dybden.
Avatar billede Cars10 Praktikant
30. juni 2003 - 13:10 #9
For lige at uddybe mit svar: Hvis du har et kamera med 4MP bruger 2xdigital zoom eller et 2MP kamera og bruger 2xoptisk zoom vil du få samme udsnit af billedet med ca. samme kvalitet, som man ser bort fra de andre ting zoom påvirkes af.