Avatar billede condor9 Nybegynder
25. juni 2003 - 21:08 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

trillende animation

Jeg har et problem.. Jeg skal animere et objekt, lad os sige det er en mønt. Den skal komme trillende, og så skal den vælte og dreje rundt for til sidst at ligge stille..

Det er lidt svært at forklare, men forestil jer i sidder med en mønt, spinder den rundt og så vælter og den for til sidst at ligge stille.

Er er en smart måde man kan gøre det på i 3D max ?

MVH
Thomas
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 21:31 #1
Nu har jeg ikke 100% styr på 3D max (langt fra), men mener man kan Morphe.... altså noget med startpunkt og slutpunkt, og så laver den selv frames der imellem.

Kan ikke huske om det hedder morphe....
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 21:33 #2
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
25. juni 2003 - 22:39 #3
Det er simpelt nok at animere mønten med autokey funktionen. Morphing virker ikke. Morphing er hvor du har et object som så skifter form til et andet object.

Hvad for en version af max bruger du?
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
25. juni 2003 - 22:44 #4
Ok, jeg gider egentligt ikke at vente på du svarer, så jeg antager lige at du bruger 3ds max 5. Under help > tutorial, vælger du introduction to animation og bouncing a ball.

Du skal bruge samme princip som i den tutorial, hvor du har din mønt, som du lader følge en linie samtidig med at du sætter den til at rotere om sin egen akse. Når du kommer til det sted den skal vælte, lader du den køre lidt i ring samtidig med at du roterer den, så den vælter. Du skal bare sætte nogle keyframes, så laver max selv alt det i mellem. Det foregår ligesom i Flash, hvis du har erfaring med animation i det?
Avatar billede condor9 Nybegynder
25. juni 2003 - 22:59 #5
Hejsa og tak for svarene...

Jeg ved godt hvordan jeg laver en animation, men det er der hvor jeg skal have objektet til at rotere filmen knækker...
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
25. juni 2003 - 23:30 #6
Nå det kunne du jo bare have sagt. Sæt koordinat systemet til local og roter om z-aksen. Tror det er z-aksen. Du laver rotationsanimation på samme måde som når du bruger move toolet.
Avatar billede condor9 Nybegynder
25. juni 2003 - 23:38 #7
Den animation jeg skal lave, skal da laves manuelt ikke ? så vil det da ikke komme til at passe med obejtets omkreds og hastigheden den flytter sig med.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
26. juni 2003 - 00:05 #8
Jeg ville lave det manuelt når det er mere komplekst end det du beskriver. Ellers kan du jo prøve at kigge lidt på expression controllers, hvis du vil have den til at udregne rotationen. Der findes i hvert fald et par tutorials der viser hvordan du får en bold til at rulle, som du kan anvende. F.eks.:
http://www.rethinkfx.com/tutorials/ball.htm

Hvis du roterer den manuelt er det bare vigtigt at du roterer den om det lokale omdrejningespunkt.
Avatar billede condor9 Nybegynder
26. juni 2003 - 10:49 #9
Den prøver jeg, tak for hjælpen. :-)