Avatar billede thulstrup Nybegynder
24. juni 2003 - 15:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

User Agent, DOCTYPE osv.

Jeg har lavet en flashside. For at den kan blive bedre indexeret har jeg lavet et php script, der checker navnet på den besøgenes user agent mod et array med user agent navne på søgerobotter. Hvis det er en bot bliver den vist en alm. tekstside. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg håber at I kan hjælpe mig med:

1. I øjeblikket søger jeg efter robotter ud fra et array med robot user agent navne. Se http://www.overdose.dk/eksperten/bots.phps. Er der andre bots jeg skal have med?

2. Findes der en 'up to date' liste over søgemaskine roboters user agents? Måske endda en som man kan importere direkte?

3. Er der en bedre måde at identificere bots på end at kigge på user agent navnet?

4. Har det nogen betydning hvilken DOCTYPE man bruger i forhold til søgemaskiner? I øjeblikket bruger jeg bare den nyeste.

5. Kan søgemaskinerne klare links med query strenge (? og &), bare de ikke er for komplicerede, eller hvordan?

6. Kan de sider søgemaskiner ser optimeres mere? Se http://www.overdose.dk/eksperten/eksempel.html for et eksempel.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2003 - 15:40 #1
Dårlig idé:

http://www.google.com/webmasters/faq.html#cloaking

Læs især: "Google may permanently ban from our index any sites ...."
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 15:43 #2
1. Du bør søge efter mere end 5 robotter
2. Det gør der sikkert
3. Ja
4. DOCTYPE har intet med søgemaskiner at gøre. Den afhænger primært af hvilken html version du har anvendt på websitet.
5. Ja, se lige her: http://www.gogole.com/search?q=biler&hl=en&lr=&ie=UTF-8&start=140&sa=N
6. Ja, søgemaskineoptimering er en videnskab for sig selv.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 15:46 #3
1. Dvs. du bør ikke tilmelde websitet til mere end 5 søgemaskiner.

/per
Avatar billede thulstrup Nybegynder
24. juni 2003 - 16:11 #4
erikjacobsen >> jeg har godt hørt at det er farligt at rode med, men siden hvorpå jeg fandt metoden på (http://www.webqs.com/experiment.php?id=10) er da indexceret af google: www.webqs.com" target="_blank">http://216.239.37.100/search?q=cache:www.webqs.com, så helt galt kan det da ikke være...

hoejrup >> kan du måske uddybe svar nr. 2 og 3 en smule :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 16:35 #5
2. http://support.free-conversant.com/2701
3. ja, du kan lave en robot.txt fil.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 16:39 #6
cellb10ck> Der er kun en vej frem; lav et website med et godt indhold, og opdater det ofte.
Søgemaskinernes algoritmer bliver hele tiden lavet om, og tager derfor højde for smarte metoder.

/per
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2003 - 22:19 #7
Anvender den side selv cloaking, cellb10ck? Selvfølgelig indexerer Google
sider, der forklarer cloaking. Tør du risikere at blive udelukket fra
Google er det da helt bestemt dit eget problem.

Jeg ved hvordan de gør. Jeg ser fx i min log en side, som meget meget
sjældent bliver hentet af nogen (drønkedelig..*g*) bliver hentet af
Googlebot. 5 minutter senere bliver den hentet igen af en MSIE browser.
Det sammentræf kan kun betyder at Google henter den igen under dække af
ikke at være en søgemaskine. Det sker bestemt ikke hver gang, men jeg har
set det et par gange. Så har de en algoritme, der sammenligner de to
sider for at se om de er rimeligt ens. Hvis ikke, så er det godnat fra
Google.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
25. juni 2003 - 13:32 #8
Øv, jeg troede lige at jeg havde fundet en metode til at få flashsider indexeret :-(

Men i skal i hvert fald have tak for jeres hjælp! Lig et par svar så får i point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2003 - 13:37 #9
Metoden er god nok - du skal bare ikke snyde. Du kan fx oprette enslydende
(i hvert fald samme indhold) Flash og HTML sider, der linker til hinanden
("Se HTML udgave" - "Se Flash udgave").

Så giver du også dem, der ikke giver se på noget smart Flash, der flyver
hen over skærmen, en chance for at undgå det.