Avatar billede arnepedersen Forsker
23. juni 2003 - 10:22 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

DV Widge

Jeg har et videokamera Sony DCR-PC2 e, der kun har DV out. Nu barsler jeg med tanken om at købe en DV – Widge (v6) til Sony. Således at jeg - efter redigering på min PC - kan køre den færdigredigerede video retur til kameraet. Jeg har 4 spørgsmål:
1.    Skal jeg som nogle siger bruge denne Widge hver    gang jeg skal ændre ind/out?
2.    Tager kameraet skade af det?
3.    Har I nogen erfaring med dette?
4.    Og endelig Hvordan bliver kvaliteten hvis man overfører videoen til videobånd sammenlignet med SVCD på en CD eller DVD.
Avatar billede jensendk Nybegynder
23. juni 2003 - 11:01 #1
Du skal ikke ændre på kameraet mere end en gang, så kan det begge dele. Kameraet tager ikke skad af det, det er ren firmware ændring. Jeg fik gjort det på min DCR-PC6e, og dt har virket godt siden da.. Dog skal kameraet stå i play mode for at Dv-in virker.

Hvis man afspiller fra Kameraet er billedet klart meget bedre end på SVCD eller CD. DVD har samme opløsning og billedkvalitet som direkte fra kameraet.
Avatar billede Beach Mester
23. juni 2003 - 16:55 #2
Vil da lige komme med en lille kommentar her, som absolut er god at have i baghovedet....
Det er IKKE alle kameraer der ved hjælp af en Widge bibeholder indstilningerne. Faktisk har jeg aldrig hørt som andet end at man hvis man laver output om til indput (eller omvendt) så bliver det ved denne indstilning ind til man igen sætter sin Widge på og ændre opsætningen.
At jensendk siger at den nu kan begge dele det er da godt nok nyt for mig. Skal ikke sige om det er lavet om siden jeg har stået og solgt dem over disken men.... Måske du skulle undersøge det lidt nærmere inden du tager hans forklaring for gode varer.
Kameraet tager ikke skade af at man laver dette nummer, men det er kanont vigtigt at du laver systemet om til default (fabriksindstilning) hvis du er så uheldig at kameraet går PHD (Pisse Hamrende Defekt) og skal på værksted. Ellers kan de i grove tilfælde påkalde sig at der er sket fremmed indgreb i kameraet og derved forlange kroner for en rep.
Mine erfaringer er at det virker perfekt, og dette sammenlagt med dit sidste spørgsmål er at du kan forvente en så flot kvalitet at du ikke vil kunne se nogen forskel på om du afspiller dine optagelser rå fra kameraet, eller om du lader data smutte en tir igennem computeren og tilbage til kamera og igen afspiller det derfra.
Vi snakker stadig digitale data, Og om man tager en kopi af en kopi af en kopi af en..... så er det du får at se nøjagtigt det samme.

//Beach
Avatar billede henninga Novice
23. juni 2003 - 22:52 #3
Og hvad angår kvaliteten så overgår den klart både SVCD og rigtig DVD.
HenningA
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 00:00 #4
Jeg forstår at kvaliteten bliver ok med DV Widge. Jeg har længe arbejdet med VCD og SVCD som jeg har brændt ned på almindelige CDér. Her er jeg ikke tilfreds med kvaliteten så mit valg står nu med enten DV Widge hvor jeg har muligheden for at afspille det redigerede fra mit videokamera, og eventuelt overføre det til VHS bånd.(Også en langt billigere metode)
Eller købe en DVD brænder og så brænde det på DVD.
Faktisk er løsningen med VHS videobånd det der tiltrækker mig mest, fordi jeg godt vil kunne spole frem og tilbage. Det syntes jeg ikke helt virker så godt med DVD afspiller, men det kan jeg nok vænne mig til.
Hvad råder i mig til?
Endelig har jeg set flere modeller, den billigste til 995 kr.
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 02:23 #5
Jeg går ud fra, at vi snakker om private optagelser med et DV-videokamera som du ønsker igennem en computer for at redigere i filmen for derefter at føre det færdige cut tilbage til DV-kameraet og nu strander der ikk???

Jeg vil klart anbefale dig at gå DVD vejen, og indlægge afsnit i filmen. Derved vil du meget nemmere kunne komme frem og tilbage i den færdige film. Samtidig har du en meget bedere kvalitet set i forhold til VHS og S-VHS som jo stadig er analoge billeder på magnetbånd der med tiden bliver slidt med følgende dårlig billedkvalitet...
Self. kan man sige at DVD vejen er noget dyrere end den analoge vej, men du vil i længden blive glad for det digitale:-)

Ang. de forsk. modeller af Widge´s så skal du bare gå efter den billigste, da det som tidligere nævnt ikke er andet end en oplukning / ændring af ind-ud -gangen på kameraet og her er der ikke nogen kvalitetsforskel.

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 08:47 #6
Nu nærmer vi os målet. beach skriver at jeg skal vælge DVD vejen,jeg som tidligere nævt at jeg har længe prøvet CD overførsel på DVD. Her er jeg ikke tilfreds -og det er jo også ren digital. Jeg har læst på henningas hjemmeside - somer ret god - at vi snakker komprimeret data, som selvfølgelig bliver forringet jo mere man komprimerer det. Selv med en DVD brænder bliver det færdige resultat komprimeret. Mit spørgsmål til beach er så: Har du selv prøvet at brænde video på CD elle DVD?
Jeg forstår på henninga, at jeg reelt får et bedre resultat ved at overføre det færdige resultat til VHS eller S-VHS. er det rigtigt forstået?
Avatar billede ollekolle Nybegynder
24. juni 2003 - 09:12 #7
når du bruger widgen åbner du for DV-ind og bebeholder DV-ud så Beach vrøvler. har selv åbnet for DV-ind med widge på min DCR-PC3 for 3 år siden og den virker stadig med både DV-ind og ud.
Når du komprimerer din film til DVD er det rigtig du mister info men det betyder ikke du får et dårligere TV-billede, faktisk er der flere info end fjensynet kan bruge. alm VHS er klart dårligere i billede-opløsning og et dårligere medie at opbevare sin film på end på DVD. båndet data henfalder så efter nogle år er det ikke værd at se på. alt efter kvallitet fra 5-10 år.
Så hvad andgår Beach andet svar er jeg helt enig. Jeg brænder selv mine færdige film på DVD. men behold originalen på DV-båndet, hvis du senere vil lave en ny version af turen til stranden eller hvad det nu handler om. og køb nye bånd til det næste projekt.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 09:25 #8
Til ollekolle, nu lysner det. Jeg bruger Pinnacle studie 7 og konverterer avi filer til MPEG 2 til SVCD. Det giver ikke et godt resultat Hvis jeg investerer i en DVD brænder hvilke format + - vil du anbefale, jeg har set Sony har en der har begge formater. Og har jeg så brug for en DV Widge?
Avatar billede ollekolle Nybegynder
24. juni 2003 - 10:25 #9
Har selv en Sony DRU-500A den virker ok og kører 4x på både dvd-r og dvd+r. dvd-r skiver er billigere end dvd+r, dvd+rw er hurtigere til formatering, ikke alle (gamle) dvd-afspillere bryder sig om + formatet så hvad du skal tage kommer lidt an på pengepungen: vil du være dækket ind køber du en dru-500a hvis du vil spare nøjes du med en dvd-r/w brænder. på www.bigpockets.co.uk har jeg set Nec 4x dvd-brænder til 99£=1025,00kr. Og køb dine skiver i udlandet så slipper du for Copydan-afgiften som er 10 kr. på dvd'er
ang. widgen har du jo kun brug for den hvis du vil gemme det færdige resultat på DV-bånd ellers gem dine projekter så kan du jo altid åbne dem på et senere tidspunkt og genindlæse båndet fra kameraet.
Avatar billede jensendk Nybegynder
24. juni 2003 - 10:29 #10
NEC' ND1300 og Videofactory 2.0c er også en god combo. Videofactory virker perfekt med Sony's miniDV kameraer, og med Mpeg II plugin'et og  Nero, så kan man  snildt lave gode DVD skiver i begge formatter
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 10:38 #11
--->ollekolle
Det kan godt være du mene jeg vrøvler, men nu har jeg trods alt solgt en hel del af dem for nogle år siden da jeg stod i en fotoforretning i kbh. og har derfor også en hele del gange prøvet at bruge en DV-Widge og måske nok også på en del flere forskellige mærker og modeller en du har!

Jeg ved ikke om der er sket noget inden for den teknologi inden for de sidste 2 år (det er der sikkert *S*) men i sin tid så havde bla. Sony, Canon, Panasonic og JVC kun ET (1) stik som var synligt på kameraet, og dette var fra fabrikkens side lavet til en udgang pga. EU regler som lavede nogle ret heftige toldregler og afgifter hvis man solgte et kamera som både kunne optage og afspille igennem en digital I/O.
Jeg fik fra en demoaften hos Sony at vide, at indputstikket på deres modeller var blevet blændet netop pga. de EU regler der var hvis kameraet ikke var prod. i EU.
Sony var på det tidspunkt helt klar over at der var et pænt salg af DV-Widges fra vores butikker, og ville ikke lave mere ballade over det end at de meget gerne så at kameraene (hvis de skulle til rep.) var sat Default, så de ikke skulle bruge tid og penge på at kode med folks manipulering med den opsætning de leverede HW med.

Dette er baggrunden for at det overhovedet er nødvendigt at bruge en Wedge i EU, og samtidig også et lille hint til hvordan det hele er bygget op rent teknisk.
Systemet gør nemlig (på de 10-12 kameramodeller jeg har haft berøring med mht. widges) at den vender systemet om så outputsignalet bliver sendt til indputstikket (som ikke er synligt) og omvendt at indputsignalet bliver vendt til outputstikket som jo stadig er der.

På alle de modeller jeg i tidens løb har solgt så har det betydet at man enten har mulighed for at bruge kameraets DV stik til ind eller out -put, men at man hver gang man skulle ændre det blev nød til at sætte widgen til igen.

Samtidig har de fleste widges også indbygget en læser som går ind og læser kameraets elektroniske ID-nummer og dette indebære at hvis man har sat et kamera med No. XXX1 til at ændre I/O så vil Widge næste gang også virke på kamera med ID No. XXX1 men denne gang kun det hele den anden vej. Dette er et smart trick for at forhindre butikker i at sælge en service der kunne hedde: "Kom ind i butikken og ændre dit kameras I/O for en krone." Wedgen vil nemlig ikke ændre et kamera med et andet ID-nummer før at kameraet med ID No XXX1 er sat tilbage til udgangspunket (default).

Med alt det her så mener jeg ikke at jeg er helt uviden om hvad jeg snakker om, og håber i det mindste at du vil tage dit "vrøvler" -ord i dig igen:-)

Jeg benægter ikke et der er nogle modeller der virker efter din beskrivelse, og slet ikke at der er sket noget inden for de sidste 2 år (fra jeg daffede ud af fotobranchen for at tjene penge *LOL*) men derfra og så til at sige jeg vrøvler... Der er der stadig noget længere end hvad jeg vil have hængende på mig!

Jeg betvivler heller ikke at dit kamera virker på den måde du beskriver, og hvis du bemærker det så skriver jeg også i mit første indlæg:
"Vil da lige komme med en lille kommentar her, som absolut er god at have i baghovedet....
Det er IKKE alle kameraer der ved hjælp af en Widge bibeholder indstilningerne"

Med det mener jeg at det IKKE.... Tja, læs det lige en gang selv:-)

BTW så smuttede jeg lige ud en tur på det danske net for at lytte lidt til hvad andre mener og ved omkring dette, og hvis du smutter en tur forbi her:
http://www.videoredigering.dk/Produkter/DV-Widge/dv-widge.html
Så skrives der da også meget klart og tydeligt at men vender I/O om ved at bruge en Widge, og kan føre systemet tilbage igen ved at sætte en Widge på kameraet igen.
Citat:
Tænd og sluk for DV-INPUT
Den lille knap på DV-Widge boksen anvendes til at tænde og slukke for DV-INPUT på kameraet. Holdes knappen nede i 5 sekunder ændres funktionen på kameraet. Hvis DV-INPUT er tændt, slukkes DV-INPUT når knappen holdes inde i 5 sekunder og tilsvarende er DV-INPUT slukket, tændes DV-INPUT når knappen holdes nede i 5 sekunder.
Hvis DV-INPUT er tændt på kameraet kan knappen også anvendes til at sætte DV eller Digital8 kameraet i RECORD. Det gøres med et lille tryk på knappen.
Citat slut....

Nu er det så jeg lige vil vide.... Hvorfor skulle man have mulighed for at tænde og slukke for en kilde hvis denne ikke skader andre kilder?

Håber du kan se at den mest almindelige måde at bruge systemet på er at man tænder og slukker for I/O efter hvordan man skal bruge systemet!

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 10:45 #12
til jensendk, Er det to DVD brændere du skriver om, og hvis hvor kan jeg hente oplysninger ( på dansk)
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 10:47 #13
--->Arnepedersen
Hvis du bruger rent DVD så har min ven ollekolle (og jeg) ret i, at der er flere informationer gemt i signalet end det er muligt at vise på et alm. TV i dag.
Det er derfor jeg vil anbefale dig at bruge DVD og glemmer alt om det analoge medie.
Det er klart at dine billeder ikke bliver gode når du bruger VCD formatet da det er vildt komprimeret og derfor mange gange ikke ser spec. godt ud.
VCD og S-VCD er at sammenligne med VHS og S-VHS (nu får jeg nok ballade *S*) hvis man kigger på selve billedkvaliteten.
Jeg vil lige prøve at lave det samme nummer med et JPEG billede som har nøjagtig den samme effekt som video.

Uploader det om 20-30 minutter, link følger...

//Beach
Avatar billede ollekolle Nybegynder
24. juni 2003 - 11:00 #14
beach: jamen jeg skrev da også at du havde ret på noget af det du skrev. jeg kan da godt trække det om vrøvl tilbage, men idag er der stadig kun et DV-stik synligt som er både ind og ud, og jeg kender ikke nogen kameraer der har flere DV-stik heller ikke semi-profs. som sonys VX1000 eller VX2000 eller Canons XL1. flere af JVCs kameraer kan åbnes med en seriel forbindelse og en stump software der kan hentes fra nettet, så der behøver man ikke en gang widgen. årsagen til der på videoredigering.dk står hvordan man vender tilbage til org. tilstand er netop som du selv nævner af garantimæssige årsager, ikke af funktionsmæssige årsager. desværre er det helt rigtig at widgen låser sig så hvis den har låst et kamera op kan den kun låse det igen, men ellers kneb det selfølgelig med at få solgt så mange.
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 11:35 #15
--->ollekolle
Så er vi allerede ½-vejs enige *S*

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 11:35 #16
Nu må i to godt se at blive enige,ikke?
ollekolle er du enig i at DVD løsningen er den bedste? Og vil du anbefale at jeg køber Sony DRU-500A eller den nye SONY DVD+-RW DRU500AX RETAIL? Hvad er forskellen?
Hvis jeg køber en DV Widge, skal jeg så hente det redigerede i Studie 7 via TAPE?
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 11:37 #17
--->Arnepedersen
Link til jpeg komprimering og den effekt den har:
http://www.freestyle.dk/eksperten/jpeg.htm

//Beach
Avatar billede Beach Mester
24. juni 2003 - 11:39 #18
Må desværre smutte nu, jobbet kalder.... *Snøfffft*

//Beach
Avatar billede ollekolle Nybegynder
24. juni 2003 - 13:02 #19
DVD løsningen er da bestemt den bedste. nej du kan konverter direkte til dvd på komputeren det kræver ca. 10 GB plads til brændningen. og du gemmer din film direkte på computeren hvorefter du åbner DVDiT, som du får med når du køber Sonys brænder, og henter filmen ind i. om det er en A eller en AX er kun at AX er nyere, de kører begge 4x på dvd-r.
ang. widgen så skal du kun bruge den hvis du vil gemme din færdige film på DV-tape. med mindre Studio 7 (som jeg ikke kender, bruger selv Premiere6.5) ikke kan gemme den færdige film på hardisken er der ikke brug for widgen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 16:18 #20
Jeg har nu købt en DV WIDGE DVMAX V2.32 den har jeg aktiveret mit videokamera med, og det virker perfekt. Jeg skal ikke vende ind og udgang, begge virker. I skal have mange tak allesammen jeg vil dele mine point mellem ollekolle og beach, da de har været de medst ihærdige. Nu vil jeg se hvordan det er, så jeg venter lidt endnu med DVD.
Tak
Avatar billede jensendk Nybegynder
24. juni 2003 - 16:21 #21
Så ved man da at man ikke skal bruge tid på dig mere...
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 16:23 #22
Det var da ikke pænt sagt.
Avatar billede jensendk Nybegynder
24. juni 2003 - 16:34 #23
Næe, men ærligt ment...
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2003 - 23:05 #24
Hvad har dog gjort dig så sur? Du har deltaget 2 gange. Efter 2. gang stillede jeg dig et spørgsmål som du ikke har svaret på, havde du forventet at det var dig der skulle have alle point, og hvorfor skulle det netop være dig?
Avatar billede Beach Mester
25. juni 2003 - 08:00 #25
Næ... Mener nu også det er en smugle at gå over stregen jensendk. Jeg ville selv have fordelt point på samme måde, og bruger selv samme metode når det er mig der deler ud. Dem der har været mest aktive får point fra mig!
--->arnepedersen ---> Takker for point:-)
//Beach
Avatar billede jensendk Nybegynder
25. juni 2003 - 08:26 #26
Ret simpelt, du får et korrekt svar, som du ikke tildeler point, du får derimod et forkert fra beach, som siger det ikke kan lade sig gøre, men som du selv oplever, så kan det fint. Alligvel giver du point for et forkert svar.. Det siger imho ret meget om dig, om mre end rigeligt til at jeg ikke gider bruge tid på dig.. Forsvind bare ud af mit univers..
Avatar billede Beach Mester
25. juni 2003 - 08:33 #27
Måske du skulle læse imellem linierne da det IKKE var arnepedersen der kom med den sidste kommentar, og så har jeg stadig ikke sagt noget forkert mester. Jeg har kun kommenteret at der på rigtig mange andre modeller og mærker er andre regler end det som du beskrev Citat:
"Det er IKKE alle kameraer der ved hjælp af en Widge bibeholder indstilningerne"
og... At det ikke var noget arnepedersen skulle ligge mere i end at have det i baghovedet!!!
Så tag lige og slap af. Der er da ikke nogle der har gjort dig noget ondt:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. oktober 2003 - 09:26 #28
Jeg ved ikke hvad der sker, men det ser ikke ud til at dette spørgsmål er lukket. Jeg mener at jeg har givet point.
Hvordan lukker jeg så nu?