Avatar billede scripttumpen Nybegynder
20. juni 2003 - 20:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sprogkontrol i MS-Office 97 professional?

<Scipt>
Er der en der på en hurtig og nem måde kan anvise mig et sted at finde filen for tysk stave-kontrol og dermed udskifte den eksisterende (med dansk navn: bruger.dic) således at jeg nemt kan få udskiftet stavekontrollen til tysk (eller ethvert andet sprog) ved blot at udskifte ovenstående fil (bruger.dic)?
Problemet er ikke at udskifte den, men at finde en, der kan anvise mig, hvor jeg kan finde den.
På forhånd tak fra efterhånden mangeårig bruger af eksperten.
</Tumpen>
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2003 - 21:03 #1
Den nemmeste måde at finde den på, er af lede efter *.dic. Men det har ikke noget med stavekontrollen at gøre. Bortset fra, at det er i denne textfil, der gemmes de ord som brugeren tilføjer.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2003 - 21:05 #2
Brugerne kan i øvrigt have flere  *.dic filer. Bruger.dic er den danske udgave af default.
Avatar billede scripttumpen Nybegynder
21. juni 2003 - 00:40 #3
<sCRIPT>
Kære Hov'sa!
Tak for dine kommentarer - som er udmærkede - men som Du måske kan regne ud kendte jeg disse på forhånd! Det jeg beder om hjælp til er faktisk bare en eller anden der kender til den tyske stavekontrol-fil og kan give mig en henvisning til et evt sted at finde den. Jeg er ret sikker på at den i tysk udgave (WORD-97 professional installation) hedder ca: braucher.dic, og at en evt erstatning af denne med den "tyske" .dc-fil vil give mig den efterspurgte løsning;- Men jeg kender ikke så mange tyskere selv, så derfor spørg jeg mig for her på eksperten.
Har Du et godt sted for henvendelse hører jeg gerne fra Dig igen.
MVH
<tUMPEN>
Avatar billede scripttumpen Nybegynder
21. juni 2003 - 00:53 #4
<Script>
Kære Hov'sa - igen - igen!
Undskyld det fejlstavede "tyske" navn's extension: det burde være .dic og ikke ".dc", som jeg fejlagtigt skrev!
Sorry
</Tumpen>
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 12:10 #5
Jeg er ikke helt med. Det lyder stadig for mig som om du taler om den brugerordbog man lægger f.eks. Stednavne, firmanavne og andre ord Microsoft ikke har i sine ordbøger i.

På dansk Bruger.dic
På engelsk CUSTOM.DIC og sikkert som du anfører
på tysk Braucher.dic
Jeg har selv installeret Proofing tools, og når jeg leder på *.dic, får jeg hverken den tyske, spanske eller nogen af de andre sprog frem med .dic

I min vejledning til Proofing tools, henvises til internationalsupport på http://support.microsoft.com/directory/ww.asp?sd=gn måske kan du finde hjælp der. Har lige ledt lidt. Jeg tror de kalder bruger.dic for Benutzer.dic
21. juni 2003 - 16:19 #6
Du får ikke tysk stavekontrol af at udskifte bruger.dic med en tilsvarende tysk.

Bruger.dic er som ovenfor nævnt en liste over de ord, brugeren har tilføjet i forbindelse med stavekontrol.

Selve hovedordbogen kan du ikke hente nogen steder. Det kræver at du installerer MS Proofing Tools, så får du til gengæld ikke bare en tysk stavekontrol, men de sprogrelaterede funktioner (stavekontrol, grammtikkontrol, skabeloner, autokorrekturliste m.m.) til en lang række sprog. Pris ca. 7-800 kroner.
Avatar billede scripttumpen Nybegynder
24. juni 2003 - 00:48 #7
Kære hovs-sa og erikjuul!
Som i måske kan se har jeg uddelt de 15 "simple" POINT til hov-sa, men jeg stiller et nyt spørgsmål, som jeg beder erikjuul svare på, da jeg ikke kunne findde ud af at dividerer 15 med 2. Det nye spørgsmål vil hedde: hvorfor kan man ikke bare skift en enkelt (stavekontrol-) fil ud og dermed få kontrollen på det sprog man ønsker - hvor svært kan det være og hvad hedder filen (User/braucher/buger or what ever). Hvis erikjuul giver et eller andet svar får han de næste 15 pts.