Avatar billede mirakulix Nybegynder
20. juni 2003 - 15:30 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

hvad er SAS

ja som titlen så flot og kort siger, så er spørgsmålet meget simpelt hvad gæmmer sig bag forkortelse SAS når man snakker om programmeringssprog???
Hvad kan det sammenlignes med?
Avatar billede donwang Nybegynder
20. juni 2003 - 15:33 #1
Scandinavian Air-lines?
Avatar billede mirakulix Nybegynder
20. juni 2003 - 15:35 #2
hahahahahaahahahaha... meget sjovt, er det et programmeringssprog måske.
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juni 2003 - 15:35 #3
SAS er et database interface der stolter sig af at gøre det muligt for noget nære ethvert program at snakke med noget nær enhver database.

Det har også en hel del moduler til at græsentere de data det kan hente, lave lagkagediagrammer, vandfaldsgrafer osv. osv.

Så SAS-sælgere har nogen superflotte plancher de kan vise til indkøbschefen og sige 'det kan SAS!'. Derudover er det ikke specielt noget du ikke kan med ethvert programmeringssprog.

mvh JakobA
Avatar billede nicklasb Nybegynder
20. juni 2003 - 15:36 #4
kig lidt på http://www.eksperten.dk/spm/15710 .. der bliver det godt forklaret..
Avatar billede sricka Nybegynder
20. juni 2003 - 15:37 #5
Kig evt. på :  www.sas.com  Mvh, Stefan
Avatar billede mirakulix Nybegynder
20. juni 2003 - 15:38 #6
hvordan er det opbygget minder det om java eller andre objekt orrinterede programmeringssprog?
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juni 2003 - 15:38 #7
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juni 2003 - 15:40 #8
Det ligner nok mest et makro-sprog. du kan se et programeksempel på sas.com
Avatar billede mirakulix Nybegynder
20. juni 2003 - 15:48 #9
>>Jakoba... gider du smide et direkte link til det programeksempel du snakker om?
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. juni 2003 - 15:52 #10
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juni 2003 - 15:53 #11
Desværre, jeg kunne heller ikke selv finde det. Jeg baserede rådet på en anden webside der pegede på sas-siden: http://www.src.uchicago.edu/users/zhang/interest.htm

der er et par eksempler her:
http://www.umanitoba.ca/centres/mchp/teaching/sasmanual/data_prepegs.html

mvh JakobA
Avatar billede fri-hash Nybegynder
20. juni 2003 - 15:53 #12
ellers kan jeg da gøre det, jeg var også lidt nysgerrig omkring SAS, så sidder netop og lurer på http://ftp.sas.com/samples/A56022 .... der er mange flere eksempler hvis du fjerner den sidste /a56022
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. juni 2003 - 15:55 #13
Jacoba: SAS er ikke et database interface !

Det er et statistik værktøj, som har sit eget database format, men som via engines kan accesse andre databaser f,eks. VSAM, Oracle, DB2
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juni 2003 - 15:58 #14
arnvig >> Du har ret forsåvidt som at SAS oprindeligt blev udviklet til statistik, og den kapacitet har det ikke mistet noget af. Men som kommercielt produkt er det primært de andre ting der er blevet fokuseret på, så idag vil jeg nok holde på min udlægning.

mvh JakobA
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. juni 2003 - 16:07 #15
JakobA>>> Det er noget af en oversimplificering at sige at SAS bare er et databaseinterface.

Det er en meget omfattende samling statistiske funktioner som bruges til analyse af forretningsdata. F. eks. segmentering af kunder og den slags.

SAS benyttes blandt andet af de helt store medicinfirmaer (herunder Lundbeck) til analyse af forsøgsresultater.
Avatar billede mirakulix Nybegynder
20. juni 2003 - 16:10 #16
ok dvs. SAS er et bredt værktøj der kan benyttes til mange ting der omhandler mange typer af databaser, SAS benyttes mest til statestik idag men kan meget mere... ?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. juni 2003 - 16:30 #17
Jeg vil nok mest sige at det er et analyseværktøj til forskellige slags dataanalyse.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. juni 2003 - 16:30 #18
Der erogså et programmeringssprog i maven på det.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2003 - 16:39 #19
Jeg ville heller ikke kalde SAS for et database interface. Det lyder
nærmest som en konkurrent til ODBC og JDBC.

SAS er et værktøj til analyse af data. Et par interessante nøgleord
er: data mining og data warehouse.

I gamle dage (da jeg brugte SAS) var det primært til basal statistik,
men de har forstået at positionere sig pænt indenfor mere forretnings
prægede områder de sidste 10 år.

Og det er ikke som et programmerings-sprog. Man kan godt lave det man
kan i SAS i C++ eller Java (SAS er skrevet i C). Men det vil være
fuldstændigt håbløst - alt alt for dyrt.

Du kan muligvis kalde det for et 4GL.
Avatar billede caturn Nybegynder
20. juni 2003 - 16:40 #20
Min far bruger SAS og er statistiker.
Han siger at det er smart fordi han let kan få adgang til databaser.
Det kan foreksempel være Access eller Excel. Som jo er let at bruge.
Men man programmere somtidig i det og behandler data'erne med noget programkode der udføres linie for linie.
Det er har en masse smarte funktioner som gør det let at lave statistik med.
Avatar billede arnvig Nybegynder
02. juli 2003 - 16:05 #21
Smukt, 30 point til det forkerte svar...tsk tsk tsk....