Avatar billede _et Praktikant
13. juni 2003 - 21:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

SOCKS5 - Hvad? og Hvordan?

Jeg skal have et program til at have forbindelse gennem min firewall via SOCKS5.

Jeg skal udfylde : Navn, Pass, IP, og Port. Men ?????

Jeg vil gerne have info om hvordan jeg får/bruger SOCKS5

Jeg bruger en linuxbox med shorewall
Avatar billede ravager Nybegynder
14. juni 2003 - 02:52 #1
Tsocks bruges til at "socksificere" programmer i Linux.

http://tsocks.sourceforge.net/
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 12:44 #2
Hvor kjører socks5 server, på firewall maskinen ?
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 12:52 #3
Forsøkte en gang å installere socs på min Linux gateway for å eksperementere litt. Fikk det faktisk ikke opp å kjøre. Tror det var noe med klientene som ikke fungerte. Fikk proxy og firewall funksjonene til Squid til å kjøre problemfritt og la socks5 til side. Det skulle vært interessant med tilbakemelding fra noen som har fått dette opp å kjøre både mht server og klient inklusive også windows klienter.
http://www.socks.permeo.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 22:13 #4
Ikke helt ny, men ... (tror det var den jeg brukte forige gang)
http://www.europe.redhat.com/documentation/HOWTO/Firewall-HOWTO-11.php3
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 14:45 #5
_et -> Dette ser da ganske interessant ut. Har kikket litt på dokumentasjonen for shorewall men aldri installert den for testing.
http://www.shorewall.net/
Er det slik at shorewall også inkluderer et oppsett av en socks 5 proxy server ???
http://www.shorewall.net/
http://www.shorewall.net/ProxyARP.htm
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 14:48 #6
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 15:16 #7
Det står noe i punkt 5.2.3 i veiledningen, men jeg forstår det ikke helt.
_et det skulle være interessant med et par kommentarer hva anngår dine erfaringer med shorewall. Vurderer en nedlasting for utprøving.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 17:12 #8
Håper det ikke blir for mye off-topic i forhold til spørsmålet...

Har lastet ned installert og testet litt med shorewall nå.
Den ser slett ikke ut til å fungere slik som jeg hadde forventet.
Hadde regnet med at det fantes noen fine fancy grafiske konfigurasjons skjermbilder omtrent slik som for e-smith og smoothwall men noe slikt kan jeg da ikke finne (????) Finner ikke noe annet enn noen tekstbaserte konfigurasjonsfiler for iptables og ingen socks5 proxy.

Synes ikke konfigureringfilene for shorewall gir noen forenkling i forhold til iptables snarere tvert i mot (?????) Det blir gjennomgående mere komplisert enn med en direkte kontakt via iptables (???) synes jeg (foreløpeig).

Er det jeg som ikke finner ut av tingene på den riktige måte ????
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 18:43 #9
Det vildeste grafik der er i shorewall er hvis du konfigurer igennem webmin 1.09 :-)

De 2 walls du nævner, er de til linux (det er de vel?)

socks, skal det være i wall,en eller kan det være standalone?
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 18:57 #10
Uhh .. der er du .. det var godt !!

Webmin , javel den skal jeg få på plass !!

De to jeg nevner det er egentlig to separate linux distribusjoner som er laget og optimalisert for å være firewalls pluss at emith har en hel del server muligheter. http://www.smoothwall.org http://www.e-smith.org Har tester litt med dem begge. Har en e-smith i klseskapet blandt sko og sandaler. Man kan sånn sett ikke installere smothwall eller e-smith på en annen linux fordi de er komplette distribusjoner i seg selv (med sine gode og dårlige sider.)

Holder på å få tak i Socks 5 server og klient nå, men fikk så langt bare en mail med en kode der jeg ble bedt om å forklare bruken.

Når det gjelder spørsmålet om socksen kan være i veggen eller stand allone så vet jeg ikke svaret 100 % ettrsom jeg ikke har fått det opp å kjøre selv ennå.

Vanligvis så er det slik at man har et klient server arrangement så går det bra å kjøre server og klient på den samme maskin. Hadde tenkt å forsøke å teste på denne måten og så som et alternativ bruke Win XP som klient. Bruker ellers Red Hat 9.0 sm test server.

Har du fått lastet ned din socks server ?? (Har sendt e-mail med forklaring om
at bruken er til testing, men får vel ikke noe svar før i morgen.)
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 19:08 #11
Hvis socks proxy eventuelt fungerer noenlunde likt med Squid proxy så vil det være likegyldig om den står inne på lan eller ute på firewall. Har faktisk oppnådd de beste resultatene med squid proxy ved å sette den inne på Lan (Kjører på e-smith'en). (Får den gamle adsl linjen til å framstå som 2-4 ganger så hurtig ved vanlig surfing, men ikke ved download.)
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 19:30 #12
Har fått på plass webmin 1.09 og det ble jo faktisk noe helt annet. Ser ut til å gi en del muligheter mht shorewall.

Ellers noen screenshots fra smoothwall:
http://www.smoothwall.org/about/screenshots/

(Men den kan ikke stort mye annet enn å være firewall/roter. Dette gjør den på den annen side ganske bra. Kan klare seg med meget liten HD 100-200 MB eller noe slikt tror jeg.)
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 19:36 #13
Jeg har lidt svært ved at forstå hvad du skriver, derfor tager det lidt tid for mig at svare :-)

Jeg skal have socks på linux server, og så er win2k prog klienten

Hvem er det du har mailet med? Jeg har hentet ravager bud, men er ikke sikker på det er noget.

Jeg har selv Squid installeret, men er ikke nået til at configurere den endnu, det skal undersøges.
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 19:39 #14
Jeg har kigget lidt på smoothwall, den ser intersant ud.
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 19:51 #15
Jeg tror jeg vil installere Smoothwall, den har nogle ting, jeg har tænkt på at få(VPN). Der efter tror jeg jeg vil prøve tsocks.

Tror du ikke det vil være en god ide, at fjerne Squid, hvis jeg vil bruge den proxy, der er i Smoothwalll?
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 20:06 #16
Nå husker jeg ikke alle tingene rundt smoothwall, .. hadde den proxy eller ikke .. trodde ikke det. (Men er ikke sikker, tror det er en ren "pakke sak")

Så lenge jeg testet den som 2 port router så fungerte den problemfritt og det var også meget enkelt å konfigurere den via web. Den hadde også en meny for konfigurering av vpn som så ut til å være meget enkel, men den testet jeg ikke.

Når jeg satte i tra kort for å teste ut med dmz så oppsto det problemer med å få det 3'dje kortet til å kjøre, men tror det hadde å gjøre med litt gamle og utdaterte kort. Installerte så Red Hat i stedet, og da kjørte selv også de gamle 3com kortene også med wan, lan og dmz. Skulle vært interessant å kjøre den testen om igjen med red hat, shorewall og webmin.

Tenker jeg går videre med socks5 testingen denne gang nå som jeg først har begynt. Fikk du lastet ned serveren ?? (Jeg venter jo stadig på svar om at
jeg forhåpentligvis kan få bruke den "non commersial". Tror jeg brukte en rpm pakke jeg fant på nettet forrige gang og set var vel kanskje grunnen til at det ikke ville kjøre (?).

Vil event legge beskjed hvis socks5 server / klient kommer opp å kjøre.
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 20:46 #17
Jeg kunne desværre ikke compile tsocks ?? fejl i makefile(tror jeg)
Prøver at finde en anden.

Hvilken socks server er det du har/har haft gang i??

Jeg så på det link med screenshots, at der skulle være web proxy.
Vil lige prøve den :-)
Avatar billede _et Praktikant
15. juni 2003 - 20:52 #18
Hvis det har intersse, så har jeg fundet en anden server, der ser lovende ud
http://www.socks.permeo.com/Download/SOCKSReferenceDownl09316/InstallandBuild.asp
Avatar billede _et Praktikant
25. juni 2003 - 16:36 #19
Det vil ikke virke, :-(

Har flyttet programmet ned på maskinen med wall'en - prob. solved