Avatar billede mzr Nybegynder
11. juni 2003 - 10:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er forskelen på en Router og en Ethernet Switch?

Jeg har alm bredbånd fra TDC, jeg har fra TDC fået en linksys DSL router, og mit netværk fundere fint, jeg har 4 maskiner på nettet. Nu har jeg så lige købt Aldis spot tilbud som en en 5-ports 10/100M Ethernet Switch, og nu er mit sp. om jeg kan erstatte den router jeg har fra TDC med den nye Switch jeg har købt? og hvad ER forskellen på en Switch og en Router?
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 10:24 #1
Der behøver ikke være nogen, hvis der er tale om en såkaldet layer 3. switch, er der kun forskel i antallet af porte, de fleste routere har kun 2 porte, en til det indterne net og en til internettet, de fleste switcne har mindst 4 og oftest flere porte.

Hvis der er tale om en layer 2 switch er forskellen stor, jeg finder lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 10:25 #2
Avatar billede mzr Nybegynder
11. juni 2003 - 13:36 #3
Hvordan kan jeg se om det er en 2 eller en 3 layer port? (jeg ved ikke ret meget om de her ting kan du ´nok se) :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 16:36 #4
Normalt vil switchen være en layer 2 switch, ne layer 3 switch er en del dyrere, da den skal have indbygget intilligens. De fleste gode switche starter som layer 2 man kan modulopbygges til layer 3, hvorefter hele switchen er en layer 3 switch.

Om din er en layer 2 eller 3 kan du se i dokumentationen, det mest sandsynelige er en 2. Nettet skal have en vis størrelse før der er vundet nok ved at skifte til layer 3.
Avatar billede venturer Nybegynder
12. juni 2003 - 13:35 #5
Du kan som udgangspunkt sige at hvis det er en Layer3 switch koster den mere end du har lyst til at betale :)

Groft set (hvis vi undlader at blande mere avanceret hadware ind i billedet) er forskellen:
En switch bruges til at forbinde maskinerne med hinanden.

Routeren/Gatewayen bruges til at forbinde to eller felere seperate netværk (f.eks. dit private netværk og Internettet).
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. juni 2003 - 14:41 #6
venturer>Ikke helt da layer 3 switchen faktisk opdeler et stort netværk i mindre (e.v.t. virutuelle) netværk og dermed både router mellem netværk og mellem enkelte maskiner. Som en helt enkel betragtning og i de allerfleste tilfælde har du selvfølgelig ret, de flerst anvender da også layer 2 switche.

Layer 3 switche anvendes oftest som backbone switche