Avatar billede docand Nybegynder
06. juni 2003 - 20:52 Der er 14 kommentarer

Non-system disk or disk error

Jeg får følgende fejlmeddelelse, når jeg booter min pc:

Non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready

Jeg har en Compaq Presario 5366EA med følgende konfiguration:

Intel Pentium 4 1600 MHz
256 MB Ram
40 GB HD Western Digital
64 MB Geforce 4

Jeg har forsøgt at slette den primære diskpartition og genindstallere win xp fra compaq quick restore cd'en, men computeren går ned under initialiseringen af win.

Jeg har desuden en gang fået følgende fejl umiddelbart efter geninstallationen af win:

STOP: 0x0000007B (0xF9E49640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Jeg frygter, at pc'en er inficeret med en trojansk hest, som muligvis har ødelagt harddisken. Kan virus eller trojanske heste gøre en hd direkte defekt? Skal jeg evt. investere i ny hd og win xp (fordi min oem version af win ikke kan bruges med en evt. ny hd).

Håber I kan hjælpe!
Avatar billede terry Ekspert
06. juni 2003 - 21:03 #1
If you have a Anti Virus program then you should have a BOOT floppy disk which can be used to check for virus onyour HD
Avatar billede a-torsten Nybegynder
06. juni 2003 - 21:05 #2
Lige et dumt spørgsmål.. Nu sidder der vel ikke en diskette i dit diskdrev..??
Avatar billede terry Ekspert
06. juni 2003 - 21:06 #3
Dont know MUCH about virus but I doubt that a virus can "damage" a HD so that it is NOT usable. If you have deleted the primary partiotion and re-installed (after formatting) XP then I doubt you have a virus.
Avatar billede terry Ekspert
06. juni 2003 - 21:07 #4
good question a-torsten :o)
Avatar billede ebe Praktikant
06. juni 2003 - 21:07 #5
Avatar billede tommyv Nybegynder
06. juni 2003 - 21:07 #6
Med hensyn til STOP-fejlen, så kan du måske finde hjælp her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q324103
Avatar billede docand Nybegynder
06. juni 2003 - 21:35 #7
Der sidder ingen diskette i diskettedrevet. Jeg har checket MS support siden, men jeg har ikke opgraderet pc'en eller ændret i konfigurationen på anden måde, så der skulle ikke være nogle problemer med enhedsdrivere eller inkompatible enheder.

Jeg tror heller ikke der er virus på pc'en. Der kan derimod evt. være en skjul diskpartition, som jeg ikke kan se i fdisk. Er der nogen måde at fjerne en skjult diskpartition på?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juni 2003 - 21:38 #8
Hvis du alligevel vil bruge Fdisk, så prøv med Fdisk/MBR
Avatar billede docand Nybegynder
06. juni 2003 - 21:39 #9
jeg er lidt newbie ud i dos: hvad gør fdisk / mbr ?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juni 2003 - 21:42 #10
Genopretter din MasterBootRecord, den sletter ikke noget på disken.
Den med skjulte partitioner har jeg lidt svært ved at acceptere, men så har vi en anden version af Fdisk, der med garanti ser alt.
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Avatar billede docand Nybegynder
06. juni 2003 - 21:51 #11
Det der undrer mig mest er, at jeg godt kan geninstallere win xp fra compaq quick restore cd'erne, men efter installationen kan win ikke initialiseres fuldstændigt. Win xp startbilledet kommer frem, men umiddelbart derefter går computeren ned og genstarter herefter. Er der nogen, som har oplevet noget tilsvarende?
Avatar billede ebe Praktikant
06. juni 2003 - 22:02 #12
bare et gæt:
Compaq quick restore installerer ikke xp, men kopierer et image til hard-disken. Hvis din hard-disk efter første installation er blevet partitioneret yderligere, har du nu en anden mbr end den oprindelige, og xp kan ikke "finde sig selv" efter opstart. Jeg tror du er nødt til at kopiere alle nødvendige data over på en anden disk, slette alle partitioner og starte helt fra bund.
Avatar billede docand Nybegynder
06. juni 2003 - 22:05 #13
Tak for forslagene indtil videre. Jeg tror den bedste løsning er, at jeg kontakter Compaq Support, da jeg kun har en oem version af win. Men jeg vil lige prøve fdisk / mbr  engang. Jeg skal selvfølgelig nok vende tilbage med løsningen, såfremt jeg (forhåbentlig) får problemet løst, så andre evt. kan få glæde af hjælpen. Tak for indsatsen alligevel.
Avatar billede docand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:20 #14
Som lovet vender jeg lige tilbage med løsningen på problemet. Ifølge MS ScanDisk er der flere fysiske fejl på harddisken. Jeg har kontaktet Compaq Support, og ifølge dem er der ikke andet og gøre end at udskifte disken. Heldigvis er det stadig inden for forsikringen ;-).

Endnu engang tak for svarene.