Avatar billede mr.handstand Novice
04. juni 2003 - 14:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bedste kvalitet? Grafik i word > pdf via acrobat 5.0.Hvordan?

Jeg lægger sidste hånd på en kandidatafhandling, hvori indgår komplekse tegninger i meget høj kvalitet. Når jeg konverterer til pdf via "Word|Filer|print --> acrobat distiller" bliver grafik kvaliteten ikke som jeg havde forestillet mig. Jeg har adgang til en farvelaser printer af super kvalitet, men det kræver jo, at pdf'en ikke er dårligere end den understøttede printer.

Så, hvilken indstilling skal jeg sætte i properties for printeren for at få det absolut bedste resultat. Afhandlingen vedlægges på CD-rom, så den må gerne fylde Mb.

Jeg har forsøgt under properties at vælge Adobe PDF Settings = Press, herunder er valg følgende:
General faneblad:
Compatibility : Acrobat 5.0 (PDF 1.4)
Optimize for fast web view - fravalgt!
Resolution: 3600 dpi. (Dette er meget højt, men grafikken er slet ikke i denne opløsning, når jeg så kigger efter.

Under faneblad Compression:
Bicubic downsampling to 2400/3600

Men stadig er billederne ikke i så høj kval, selv om de er det i det oprindelig dok...
Er der nogle specielle settings et sted, fx. istedet for bicubic downsampling - skal man så bruge noget andet...
Was tut ich jetzt?

Pointene til den der hjælper mig til perfekte billeder i pdf!!!
Avatar billede mickey777 Nybegynder
04. juni 2003 - 15:03 #1
I word via Filer og print og vælgelse af acrobat distiller, klik på egenskaber for printeren. vælg at PDF´en skal være Print optimizied. Og klik på ok. Se om billed kvaliteterne stadigvæk er dårlige.

Ellers prøv at konventerer dokumenten med wordtoPDF, ved at installere programmerne Wordtopdf og Ghostscript fra http://www.smile-to-me.de/download.htm

husk under installiingerne at vælge de mest optimale billed og dokumentindstillinger så¨som Acrobat level 5, opløsning i højeste m.m.
Avatar billede mr.handstand Novice
04. juni 2003 - 15:43 #2
Rådet mht at vælge print optimized er ikke særligt præcist. Denne property har jeg ikke fundet nogen steder. Hvilket faneblad ser du denne property på.

Jeg spørger helt præcist til, hvilke settings jeg skal anvende for at opnå bedst mulig kvalitet. Derfor virker dit råd mht "vælge de mest optimale billed- og dok.indstillinger" som lidt overflødigt. Vil du så vidt mulig være mere præcis. Jeg spørger fx til forskel i downsampling m.m. (Dette ikke for at lyde vanskelig, men jeg har sådan set prøvet på at forklare at alle settings som jeg selv kender er forsøgt, og stiller derfor spørgsmålet her for at høre om andre har en mere præcis viden på området).

Mht WordToPdf så er det også et licensprodukt, som jeg ikke er indstillet på at købe for at udføre ovenstående konvertering. Den side du henviste mig til var en trial version, som kun ville skrive en side, og som iøvrigt afleverede en tom pdf-fil da jeg endelig fik det til at virke.

Er der andre med et bud?
Avatar billede kadol Nybegynder
30. juni 2003 - 13:26 #3
Jeg har på et trykkeri sammen med fagmanden selv gjort dårlige erfaringer med at bruge Acrobat distiller til at konvertere Word-grafik til pdf. Det bedste resultat blev opnået ved direkte udskrivning til deres superprintere direkte fra Word (PhD afhandling 8 MB). PS drivere er også bedre til pdf end PCL.
Avatar billede mr.handstand Novice
30. juni 2003 - 17:40 #4
Tjae - jeg fik ikke nogen svar som rigtigt hjalp mig videre. Det er muligt at man kan opnå bedste resultat ved at bruge printeren direkte fra word - men det er ikke muligt i dette tilfælde da jeg har fået lov at bruge en arbejdsprinter, og vi har kun office 97 på arbejdet. Derfor endte det med at blive mellemgod grafik-kvalitet, som betød at jeg kunne have sparret mange timer på detaljerigdom. Jeg vedlagde dog en cd hvor kvaliteten selvsagt er optimal.