Avatar billede faramir Nybegynder
31. maj 2003 - 18:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows på Mac?

Hej eksperter!

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en rigtig bærbar computer. Altså en der ikke vejer så meget og heller ikke fylder det store og som er i stand til at afvikle 3d spil som en nødløsning når jeg ikke gider at slæbe min stationære med til lan-party'erne. Pga størrelsen faldt jeg over en Apple iBook G3.

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/72504/wo/xY9ULXmxUgXa2xDGGIx6Yfym74B/0.0.5.1.0.5.21.1.1.1.0.0.0.1.0

Nu er mit spørgsmål så om det er muligt at anvende andre styresystemer på denne computer end lige mac's? Eller er det en helt absurt tanke?

-På forhånd tak for svarene.
Avatar billede straszek Praktikant
31. maj 2003 - 18:42 #1
Du kan ikke bruger andre styre systmer direkte. Det er dog muligt at installere en emulator, så der kan køres win 98 eller xp - altså et program der køre et styresystem i styresystemet . Dette er dog meget langsomt, og kan efter min oplevelse kun til ting man bare ikke kan leve ude. Det er bestemt ikke egnet til 3d spil
Avatar billede faramir Nybegynder
31. maj 2003 - 19:14 #2
Ok men er der så mulighed for at afvikle alle de moderne spil og programmer på en mac med et noglelunde resultat?
Avatar billede straszek Praktikant
31. maj 2003 - 20:05 #3
Spil og programmer der er udviklet til mac (styresystemet hedder osx) køre fint og hurtigt, også på en ibook. Men det at køre win programmer gennem en emulator, kan efter min mening kun bruges som nødløsning - til ting man absolut har brug for, f.eks. netbank, e-boks m.m.

Altså hvis du har brug for at at køre win programmer, så køb en pc.
Avatar billede egonspock Seniormester
31. maj 2003 - 21:56 #4
Du kan også installere Linux på den, men så mister du garanteret de 5 timers batteritid. http://penguinppc.org/ Men personligt ville jeg se på den lille Powerbook 12". Den er så laber, og så er den et nummer hurtigere end iBook'en. Men hvis du køber en, så husk at smide mindst 512 MB i, da OSX spiser RAM til morgenmad.
Avatar billede egonspock Seniormester
31. maj 2003 - 21:59 #5
Straszek >> Hvorfor kan du ikke komme på e-boks? Jeg har da ingen problemer på mine Macs? Og Jyske Netbank virker da fortræffeligt, skulle jeg hilse og sige ;-), næ, hvis man absolut vil køre IIS eller MS Access, ja så har man behov for en PC ;-)
Avatar billede faramir Nybegynder
31. maj 2003 - 22:00 #6
Ok, hvis jeg installerer Linux på den vil jeg så kunne afvikle windows-baserede spil og programmer bedre end på osx?
Avatar billede egonspock Seniormester
31. maj 2003 - 22:19 #7
Godt spørgsmål. Det vil du med al sandsynlighed ikke, da den måde man emulerer windows på Linux er ved at bruge processoren direkte, og da der ikke sidder en x86-processor i Mac'en, kan du heller ikke køre de spil, du nu ikke kan få til Mac på din bærbare. Så må du boote i OSX og bruge Virtual PC, men det kan ikke anbefales til krævende spil overhovedet. Hvis du mest skal bruge den til de nyeste spil du kan opdrive, er det nok ikke en Mac du skal have, men er du blot til et spil Warcraft III eller Unreal Tournament, går det fint, da de gode spil kommer i Mac-versioner. Jeg har da stor morskab af Warcraft III på min iMac :-) når det er sagt vil jeg sige at jeg er meget meget glad for min iBook, men håber snart at få råd til en Powerbook i stedet :-)
Avatar billede hvilsom Nybegynder
20. august 2003 - 15:02 #8
Well,
Har du fået købt din maskine?
Jeg har hjemme 2 masxkiner - 1 mac og 1 PC - 1 til web-design, mail, "seriøst arbejde" og en til spielen!

A